مراتع حاشیه کوههای زاگرس در کهگیلویه وبویراحمد رویشگاه بیش از دو هزار گونه گیاهی است که ۴۷۵گونه از این تعداد از نوع گیاهان دارویی و خوراکی هستند.
کد خبر: ۴۰۳۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶ 06 April 2017
بوته کنی گیاهان مرتعی در کهگیلویه وبویراحمد بخش زیادی از طبیعت زیبای این منطقه را با فقر پوشش گیاهی مواجه کرده است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛ بوته کنی گیاهان کوهی در کهگیلویه و بویراحمد همچنان تهدیدی برای حفظ گونه های خوراکی و بوته کنی تهدیدی برای گیاهان مرتعی در استانگیاهی این استان محسوب می شود.

مراتع حاشیه کوههای زاگرس در کهگیلویه وبویراحمد رویشگاه بیش از دو هزار گونه گیاهی است که ۴۷۵گونه از این تعداد از نوع گیاهان دارویی و خوراکی هستند.

حدود ۱۲۰۰ گونه گیاهی دراین منطقه شناسایی شده که این تعداد ۱۶درصد از کل گیاهان کشور است و چویل، آویشن، زرآبی یا چای کوهی، بابونه، خاری، پشموک،کارده، ریواس، پیاز وحشی یا تره، و چندین گونه گیاهی دیگر از مهمترین گیاهان دارویی و خوراکی استان کهگیلویه وبویراحمد هستند.

از دو ماه گذشته تاکنون خیابانهای مرکزی شهرهای استان مملو از زنان، مردان و حتی کودکانی است که به فروش این بوته های با ارزش خوارکی و دارویی اقدام می کنند.
در این بین بازار کنگر، بیلهر، بن سرخ یا لیزک و قارچ داغ تر از بقیه است و خریداران بیشتری دارد.

وجود تعداد ۱۲۸ گونه دارویی، ۱۱۰ گونه زیستی وحشی، ۸۴ گونه رنگ ده و ۶۱ گونه خوراکی وحشی، بیانگر ارزش دارویی، خوراکی، مرتعی و حفاظتی گیاهان دنا است.

با وجود ارزش خوراکی و دارویی گیاهان موجود در استان هجوم سودجویانی که بی مهابا چوب حراج به طبیعت سبز زاگرس مرکزی زده اند آینده این طبیعت کم نظیر را تیره و تار کرده است.

طی دو ماه اخیر بیش از ۲۰ نفر از متخلفان بهره برداری بی رویه از گیاهان خوراکی و دارویی در استان دستگیر و روانه زندان شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار