کد خبر: ۴۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹ 10 February 2015


وجود وحدت در جامعه، رحمت خداوند را جاري ميسازد.
قريش، يک هنر داشت و آن اينکه همدل بودند،  خداوند بخاطر اين همدلي 3 کار برايشان کرد، اول تامين وضعيت اقتصادي خوب، دوم امنيت و سوم نابودي دشمنانشان.
خداوند اين مطالب را در سوره قريش و در آيات لِإِيلَافِ قُرَيْشٍ، إِيلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ آن عنوان ميکند.
 اين نعمات بزرگ الهي به دين مردم بستگي ندارد بلکه همانگونه که ميدانيم حفظ مکه در سال عام الفيل، سال ميلاد پيامبر اکرم رخ داده و در آن زمان، قريش مسلمان نبودهاست.
به افراد جامعه براي ادامه وضعيت کنوني کشور  بايد تذکر داد. همه شهر را سياه پوش کنيد و همه هم نماز شب بخوانند ولي اگر اخلاقيات در جامعه نباشد، خداوند به جامعه نگاه نخواهد کرد.
پيامبران مبعوث شدند تا انسان بسازند. سحرخيزي و اقامه نماز هم همه در جهت انسان سازي است.
اگر همه ظواهر دين هم رعايت شود ولي اخلاقيات رعايت نشود، به هدف نميرسيم. ولي از آنسو بايد گفت اگر کسي اخلاقيات را رعايت کند، ولو اينکه دين نداشته باشند، خداوند به او عنايت ميکند. خداوند در قرآن ميفرمايد اگر اخلاق داشته باشيد، زندگي دنياييتان را درست ميکنم. اگر به من هم اعتقاد داشتيد، آن دنيايتان را هم درست ميکنم.
بهترين آيين در نزد ماست ولي نه دنيا داريم، نه آخرت. چراکه دين را درست نميشناسيم.
در آيه، منْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً خداوند مي گويد: حيات طيبه به معناي زندگي شادمانه و به قول يزديها زندگي «خَش» و بدون رنج است و با عمل صالح بدست ميآيد.
منتقد کساني هستيم که ميگويند انسان بايد در زحمت و ناراحتي باشد تا به مرگ برسد. چرااينگونه خداوند را تصوير ميکنيم؟ به ما آموختهاند، عمل صالح فقط نماز و روزه است ولي اين همه قضيه نيست و خداوند در اين آيه ميفرمايد، هر عملي که خوب و شايسته انجام شود، صالح است.
امام سجاد نيز در اين ارتباط ميفرمايد: خدايا! به من حياتي بده! آنجور که ميخواهم ساماندهي کنم، نه آن زندگي که به من تحميل شود.
امام کاظم (ع) ميفرمايد: «انّ اهل الارض لمرحومون ما تحابّوا ادّوا الامانات و عملوا بالحق، بدان معناکه تا وقتي اهالي زمن به يکديگر محبت کنند و امانتدار باشند و به حق عمل نمايند مورد رحمتند.
خِير همه را بخواهيم، همه را دوست بداريم، تا به خداوند نزديک بشويم. و بايد دانست تکروي راه صحيح نيست. وي خطاب به جوانان و حاضران در جلسه گفت: برکات اين تغيير روش از زمان اقدام، آغاز ميشود.
 آيهاي از قرآن درخصوص ابراهيم «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُّنِيبٌ» است خداوند، حضرت ابراهيم را فردي حليم، دلسوز و بسيار توبه کننده معرفي ميکند.
حضرت وقتي متوجه شد عذاب براي قوم لوط نازل ميشود، از آن فرشتگان خواست تا خدا آنان را نکشد! اگر کسي دلسوز مردم باشد، تاسف نمي خورد بلکه برايشان دعا مي کند.

* فرزند مرحوم آيت ا...حاج سيد جواد حيدري


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار