نکته ای که قابل توجه می باشد ساخت و سازهای شبانه بوده که در حاشیه شهر یاسوج از جمله مناطق شرف آباد،اکبرآباد،نجف آباد و بلکو عده ای فرصت طلب و سودجو فقط به فکر جذب سرمایه از راه های مختلف بوده وبصورت شبانه اقدام به احداث بنا نموده و به راحتی این املاک را در بنگاههای املاک به فروش می رسانند .
کد خبر: ۵۲۶۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸ 18 November 2017
آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.
زلزله از پدیده های طبیعی است که از لرزش پوسته جامد زمین با آزاد شدن ناگهانی انرژی ذخیره شده در درون زمین و جابجایی گسلها ایجاد می گردد و در طول تاریخ با سهل انگاری بشر بارها انسانها را به وحشت انداخته و باعث ایجاد خسارات جانی و مالی غیره قابل جبرانی گردیده است. متاسفانه این موضوع که در اذهان عمومی زلزله را یک بلای آسمانی می دانند تفکر بسیار اشتباهی است که ما نسبت به زلزله داریم.

در واقع زلزله همانند پدیده های دیگر طبیعی مثل سرما-گرما- سیل و غیره بوده که با بی تدبیری انسانها و عدم توجه به ضوابط هر کدام می توانند برای ما خطرساز باشند اگر به عملکرد ما انسانها توجه کنیم می بینیم که با کمی دقت هر پدیده طبیعی را می توان به راحتی کنترل نموده و خسارات حاصل از آن را به نحو مطلوبی کاهش داد. در بین همه پدیده های طبیعی زلزله یکی از مهمترین پدیده های طبیعی است که هر مدت یک بار گوشه ای از جهان را به لرزه در می آورد و باعث ایجاد خسارات جانی و مالی می گردد و کسانیکه از علم روز به نحو مطلوب استفاده نمایند به راحتی می توانند بلای طبیعی را چنان کنترل کنند که کمترین خسارات جانی و مالی را متحمل شوند.

در واقع زلزله بلا نیست بلکه انسانها هستند که با عدم رعایت ضوابط فنی آن را به بلا تبدیل می کنند اگر در ساخت و سازها کوچکترین ضوابط فنی را رعایت کنیم بی شک تخریب حاصل از زلزله به حداقل خطر می رسد. عملاً با عدم رعایت ضوابط فنی علاوه بر اینکه به اقتصاد خانواده ضربه می زنیم به اقتصاد جامعه و کشور نیز آسیب جدی وارد می گردد. رعایت ضوابط فنی در ساخت و سازها از جمله ساخت مسکن بعنوان یک امر مهم بوده که متاسفانه بعضی از بساز بفروشها یا بعضی از همشهریان در سطح شهر یاسوج به آن توجه ننموده و روزانه شاهد ساخت مسکنهای بدون ضوابط در اقصی نقاط شهر بخصوص در حاشیه شهر یاسوج خواهیم بود.

نکته ای که قابل توجه می باشد ساخت و سازهای شبانه بوده که در حاشیه شهر یاسوج از جمله مناطق شرف آباد،اکبرآباد،نجف آباد و بلکو عده ای فرصت طلب و سودجو فقط به فکر جذب سرمایه از راه های مختلف بوده وبصورت شبانه اقدام به احداث بنا نموده و به راحتی این املاک را در بنگاههای املاک به فروش می رسانند و اینگونه افراد از این فرصت که شهر یاسوج یکی از شهرهای مهاجرپذیر بوده ساختمان غیر فنی خود را که حتی کوچکترین ضوابط در آن رعایت نگردیده است را بفروش رسانده و دوباره اقدام به ساخت و ساز دیگری می نمایند که لازم است به خریداران محترم هشدار داده شود از خرید اینگونه املاک بخصوص املاک فاقد پروانه ساخت خودداری نموده و در زمان خرید ملک ضمن تحقیق از همسایگان ملک وجویا شدن درخصوص چگونگی ساخت، حتما گزارش مهندس ناظر را مطالبه نمایند و مالک را موظف نمایند تا فرم استحکام بنا را از مهندس ناظر اخذ و تحویل آنها دهند که اغلب این املاک فاقد مهندس ناظر بوده و عملاً کمتر مهندسی نسبت به تایید چنین ساختمانهایی اقدام می نمایند.

البته متاسفانه بعضی از مهندسین نیز اخلاق حرفه ای را رعایت ننموده و نسبت به تایید اینگونه ساختمانها اقدام می نمایند و همین موضوع باعث صدور رای جریمه در کمیسیون ماده صد شهرداری می گردد که منبعد شهرداری قبل از صدور رای کمیسیون ماده صد نسبت به کنترل ضوابط فنی و شهرسازی پرونده ها اقدام و در صورت تخلف مهندسین از قانون آنها را به شورای انتظامی نظام مهندسی معرفی می نماید.

نکته ای که باید مردم عزیز به آن توجه نمایند این است که در صورت رعایت ضوابط فنی در یک ساختمان هزینه ای حدود 5 تا 10 درصد به هزینه کل ساختمان اضافه خواهد شد که این هزینه در مقابل هزینه ساخت یک ساختمان مبلغ ناچیزی است.

از طرفی اگر مردم عزیز از خدمات مهندسین به نحو احسن استفاده نمایند و در زمان ساخت و ساز از مهندسین ناظر مشاوره دریافت نمایند مطمعناً در بیشتر هزینه های اضافی ساختمان صرفه جویی گردیده و همین امر باعث کاهش هزینه ساخت مسکن گردیده و جبرانی برای هزینه های مربوط به ضوابط فنی خواهد شد.

پس لازم است کسانیکه نسبت به ساخت و ساز اقدام می نمایند مهندسین ناظر خود را موظف نمایند تا تمام مراحل ساخت و ساز ساختمان خود را کنترل نمایند و در صورت کم کاری مهندس ناظر موضوع را به شهرداری و نظام مهندسی اعلام تا اقدام قانونی بعمل آید. وشهرداری باجدیت تمام املاکی راکه درآنها ضوابط فنی ؛شهرسازی وبهداشتی رعایت نشده باشدبه کمیسیون ارجاءونسبت به صدور رای تخریب اقدام خواهد کرد.

پس می توان به راحتی و با کمترین هزینه خسارات ناشی از زلزله را کاهش داده و به راحتی از کنار زلزله عبورنمود. بدون اینکه متحمل خسارات جانی و مالی شویم. اگر به زلزله های اخیر توجه کنیم می بینیم که ساختمانهایی که کوچکترین ضوابط فنی در آنها رعایت گردیده کمتر خسارت داشته اند و حداقل باعث خسارات جانی نگردیده اند پس می طلبد همشهریان عزیز مهندسین ناظر را بعنوان همیار خود در امر ساخت و ساز محسوب نمایند و از خدمات آنها به نحو مطلوب استفاده نموده و از خرید املاکی که ضوابط فنی و شهرسازی در آنها رعایت نشده است خودداری نموده و حتماً به گزارش مهندسین ناظر توجه و از خرید املاک فاقد پروانه ساخت خودداری نمایند، واین زلزله اخیر هشداری برای مردم شهر یاسوج بخصوص بساز بفروشها باشد تا با ساخت و سازهای غیرفنی با جان و مال مردم بازی نکنند و ضوابط فنی را در ساخت مسکن خود رعایت نمایند. زلزله خبر نمی کند این ما هستیم که می توانیم به راحتی زلزله را کنترل نموده و از آن بعنوان یک بلای طبیعی نام نبریم.

علیرغم اینکه شهرداری تمام املاک بدون پروانه را قبل از ارجاع به کمیسیون ماده 100 جهت کنترل ضوابط فنی، شهرسازی و بهداشتی به سازمان نظام مهندسی ساختمان ارجاع می دهد. نکته پایانی تذکر به مهندسین ناظر بوده که متاسفانه بعضی از مهندسین نسبت به تایید ساختمانهای بدون پروانه اقدام می نمایند در صورتیکه در زمان ساخت هیچگونه بازدیدی از ساختمان تایید شده نداشته و فقط باعث رواج ساخت و سازهای خلاف در سطح شهر یاسوج حتی استان می شوند و شهرداری یاسوج تمام مهندسینی که نسبت به تایید ساختمانهای بدون پروانه اقدام می نمایند را طبق روال گذشته به شورای انتظامی نظام مهندسی معرفی تا تصمیم لازم درخصوص آنها اتخاذ گردد و سازمان نظام مهندسی موظف است با دقت کامل ضمن کنترل گزارش مهندس ناظر تصمیم لازم در این خصوص بعمل آورد و این اخطاری است برای مهندسینی که بدون بازدید و کنترل ساختمان نسبت به تایید آن اقدام می نمایند.

سید ذبیح الله رمضانی - معاونت شهرسازی و معماری شهرداری یاسوج

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار