کد خبر: ۵۵۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۵ 23 January 2018

۲۱۰ قطعه زمین که بعد از ۲۴ سال بلاتکلیفی با حضور فرماندار بویراحمد و معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تعیین تکلیف شدند.

نشست بررسی و تعیین تکلیف واگذاری زمین‌های تپه دمالی سروک بویراحمد با حضور عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار، فرماندار بویراحمد و معاونین وی، مدیرکل دفتر فنی استاندار و مدیرکل امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در محل فرمانداری برگزار شد.
بحرانی که ۲۴ سال گریبانگیر شهرستان بویراحمد بود، ظهر امروز در جلسه‌ای که با تدبیر فرماندار بویراحمد برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
موضوع زمین‌های دمالی سروک که همانند دمل چرکین دماغ از روزگار مردم آن منطقه در آورده بود، در این نشست که فیلی معاون عمرانی استاندار، فرماندار بویراحمد، مدیران دستگاه‌های دولتی و جمعی از مردم حضور داشتند، تا حدودی تعیین و تکلیف شد.
شاهرخ کناری فرماندار بویراحمد با بیان اینکه مدیران باید جسارت و شجاعت بیشتری در چنین مسائلی که تبدیل به یک مسئله اجتماعی و بحران تبدیل شده است، به خرج دهند، اظهار داشت: باید هر چه سریع‌تر این موضوع تعیین تکلیف شود.
وی تصریح کرد: ۲۴ سال قبل ۲۱۰ قطعه زمین توسط بنیاد مسکن به برخی افراد واگذار شد که این اراضی بعد از این همه مدت تعیین تکلیف نشده و به یک دمل چرکین تبدیل شده است.
 
پایانی بر بحران 24 ساله بویراحمد

کناری با بیان اینکه خریداران زمین برای حل مشکل و تعیین تکلیف وضعیت خود به مسؤولان استانی و شهرستانی مراجعاتی داشتند، افزود: رسانه‌ها تاکنون چند بار به این موضوع پرداخته‌اند، ضمن اینکه نباید مردم به خاطر این مسئله با دهیار یا بخشدار درگیر شوند و باید پاسخ قانع کننده و شفافی به آن‌ها داده شود.
فرماندار بویراحمد عنوان کرد: برخی از خریداران این زمین‌ها مشکلاتی معیشتی دارند و زنان سرپرست خانوار هستند.
وی گفت: به جای آنکه مردم را مقابل همدیگر و یا دهیار و یا شورا را مقابل مردم قرار دهیم، خود مدیران با جسارت و ریسک پذیری وارد میدان عمل شوند.
نماینده عالی دولت در شهرستان بویراحمد گفت: هر تصمیم که گرفته می‌شود باید، به صورت شفاف و در راستای احقاق حق مردم باشد.
کرامت‌الله فرج‌زاده معاون عمرانی فرماندار در این نشست، اظهار کرد: در واقع طرح تفکیکی با رعایت همه مسائل فنی تهیه شده است و هیچ مشکلی برای واگذاری ۲۱۰ قطعه این منطقه وجود ندارد.
وی افزود: این زمین‌ها در تپه دمالی روستای سروک واقع شده و ۱۰ هکتار مساحت دارد.
معاون فرماندار بویراحمد ادامه داد: آبان سال گذشته جلسه‌ای با حضور فرمانداری، دفتر فنی و بنیاد مسکن برگزار و مصوباتی داشت که طبق این مصوبات بنیاد مسکن استان اقدام به طرح تفکیک و قطعه‌بندی این زمین‌ها کرد.

پایانی بر بحران 24 ساله بویراحمد


فرج‌زاده با اشاره به اینکه ۳۸ درصد از این اراضی کاربردی مسکونی، ۲۳ درصد فضای سبز و ۲۰ درصد معابر عمومی مشخص شد، تصریح کرد: هر قطعه زمین ۲۱۸ متر مربع تعیین شد، این قطعه‌بندی ایراد‌ها و مشکلات داشت که با معاونت برنامه‌ریزی فرمانداری کار تفکیک باز طراحی شد.
معاون فرماندار بویراحمد عنوان کرد: مساحت این زمین‌ها ۴۱ هزار متر مربع شد که ۳۳ هزار متر مربع هم فضای سبز و بقیه هم معابر مشخص شده که معابر اصلی ۱۲ متر عرض و معابر داخلی ۱۰ متر مربع است.
در ابراهیم فرزانه مدیرکل بنیاد مسکن استان هم در این خصوص گفت: از سال ۹۳ تاکنون این مشکل در حال پیگیری است و بعد از این قطعه بندی و تفکیک ۲۱۰ پلاک در نظر گرفته شده و آماده واگذاری به ۲۱۰ متقاضی است.
وی عنوان کرد: معاونت فرمانداری طرح دقیق نقشه این زمین‌ها را به بنیاد مسکن ارائه بدهد تا مراحل کار دنبال شود.
فرزانه ادامه داد: بر اساس قانون اراضی روستا باید توسط بنیاد مسکن بر اساس طرح‌های موجود تفکیک و واگذار شود.
بهشتی مدیرکل منابع طبیعی نیز در این باره گفت: نباید زمین‌ها بدون حساب و کتاب و طرح‌های کار‌شناسی شده واگذار شوند. ابراهیم فرزانه مدیرکل بنیاد مسکن در ادامه گفت: هزار‌ها هکتار زمین فله‌ای در این استان بدون طرح واگذار شدند، حالا این زمین‌ها که طرح دارند.
حسین کاظمی هم طرح و هم سخنان فرج‌زاده را تایید کرد.
در پایان هم عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مدیران استان جسارت و شهامت بیشتری داشته باشند گفت: مدیران جسارت و شهامت بیشتری برای حل مشکلات اجتماعی از جمله مسئله زمین‌های سروک داشته باشند که این شهامت رضایت مردم را به دنبال خواهد داشت.
فیلی عنوان کرد: قبل از آغاز ساخت و ساز واحدهای مسکونی در این اراضی، فضای سبز دیده شود تا در آینده مورد تعرض و سوء استفاده افراد سودجو قرار نگیرند.
وی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن و منابع طبیعی کار فضای سبز در سروک را انجام دهند و از محل اعتبارات شهرستان مبلغی به این موضوع اختصاص پیدا کند.
سال ۷۲ تعدادی از مردم شهرستان بویراحمد مبالغی حدود ۸۰ هزار تومان را برای خرید زمینی در منطقه سروک به حساب دولت واریز کرده بودند که بعد از این همه سال مردم در بلاتکلیفی به سر می‌بردند. و امروز با تدبیر فرماندار جدید بویراحمد و با حضور عزیز فیلی تکلیف پول و زمین‌های مردم بعد از ۲۴ سال مشخص شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار