به مناسب لیالی قدر
تابناک : کتاب صفای رمضان با نگاهی بر نهج‌البلاغه ديدگاه‌های استاد غلامحسين ابراهيمی دينانی از سوی انتشارات سروش، در 136 صفحه، با شمارگان دو هزار نسخه، به بهای 6 هزار تومان به چاپ دوم رسیده است.
کد خبر: ۵۹۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۶ 09 July 2015

به گزارش خبرگزاری تابناک مرکزی در معرفی کتاب صفای رمضان با نگاهی بر نهج البلاغه آمده است : اهل خلوت، الفتی با شب دارند و اهل عزلت نیز. عزلت، به معنی دوری جستن از غوغای خلق و زمانه، همیشه مطلوب نیست بلکه در برهه ای از زمان برای هر سالکی تجربۀ آن لازم است. اما خلوت، جدایی گزیدن از خود است، یعنی دوری گزیدن از مشتهیّات، آرزوها، تمنّیّات، و تصوراتی که در ذهن ما بافته می شود، یا شخصیتی که انسان با خیال برای خود ساخته است، و گاه با شخصیت واقعی او بسیار فاصله دارد و در خلوت گزینی این فاصله برداشته می شود.

خلوت گزینی نیاز به گوشه ای دور از خلق ندارد؛ می توان در جمع هم به آن دست یافت اگر با خود صدق داشته باشیم. روزه یعنی همان خلوت گزیدن با خود. رمضان فرصت خوبی است که این خلوت دست می دهد. این شب های پاک را که شب های نزول حقایق، رحمت، ارواح طیبه، و ملائکه است قدر بدانیم.

در این کتاب که دومین جلد از مجموعه برنامۀ تلویزیونی «معرفت» است با دیدگاه های استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی دربارۀ رابطۀ علم و عبادت، رابطه شب قدر با ولایت حضرت امیرالمومنین(ع)، قدرِ «شب» و شبِ قدر و ارتباط آن با روابط اجتماعی و حق الناس، چیستی زمان و مکان، وابستگی و وارستگی و راه رسیدن به معرفت آشنا می شویم.

دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی  عرفان‌ پژوه و نویسنده بیش از 50 عنوان کتاب در حوزه فلسفه، عرفان و حکمت علوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران ایبنا، به مناسبت تقارن چاپ دوم کتاب «صفای رمضان با نگاهی بر نهج‌البلاغه ديدگاه‌های استاد غلامحسين ابراهيمی دينانی با ایام قدر و شهادت امیر مؤمنان علی (ع) اظهار کرد: شهادت مولای متقیان (ع) در شب‌های قدر، زینت این شب‌هاست. شهادت ایشان در این ایام نشان از اتحاد زمانی بین قرآن و ولایت دارد. جوهر قرآن، ولایت است. کسی که در این شب‌ها به سِرّ ولایت پی نبرد، اجری از این شب‌ها نمی‌برد.

ولایت جان قرآن است

کارشناس و مجری برنامه معرفت که کار تدوین کتاب صفای رمضان با نگاهی بر نهج‌البلاغه ديدگاه‌های استاد غلامحسين ابراهيمی دينانی را بر عهده داشته است، توضیح داد که مجموعه گفتارهای استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی در این کتاب درباره رمضان و رابطه شب‌های قدر و ولایت حضرت علی (ع) است.

وی افزود: در این بخش از برنامه «معرفت» به اسرار روزه‌داری نیز پرداخته شده است اما در کل باید بگویم، جان رمضان، قرآن است و جان قرآن نیز ولایت است. حضرت علی (ع) می‌فرماید: «من باطن قرآنم و قرآن ناطق هستم.» از این کلام حضرت امیر(ع) نیز می‌توان نتیجه گرفت که حقیقت قرآن در ولایت است و نمی‌توان از ایام شهادت این امام همام در شب‌های قدر به‌راحتی گذشت.

منصوری لاریجانی اظهار کرد: این اثر درباره اهمیت ماه مبارک رمضان و اسرار عبادت از نگاه نهج‌البلاغه مولای متقیان علی (ع) سخن می‌گوید. در این کتاب، با دیدگاه‌های استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی درباره رابطه علم و عبادت، رابطه شب قدر با ولایت حضرت امیرالمومنین (ع)، «قدرِ شب» و «شبِ قدر» و ارتباط آن با روابط اجتماعی و حق‌الناس، چیستی زمان و مکان، وابستگی و وارستگی و راه رسیدن به معرفت آشنا می‌شویم.

 وی ادامه داد: از ویژگی‌های بارز این مجموعه، بیان مطالب عمیق حکمی و عرفانی در قالب الفاظ و اصطلاحات روشن به منظور فهم دقیق مطلب برای اغلب مردم است.

حضرت امیر (ع)؛ قهرمان سحر

منصوری لاریجانی «نهج‌ البلاغه» را یادگار همیشه‌ جاوید حضرت علی (ع) دانست و ادامه داد: در کتابم با عنوان «سیمای سخرخیزان در نهج‌البلاغه»، به شـب‌زنده‌داری، اهـمیت سحرخیزی و صفات‌ سحرخیزان پرداخته‌ام که در پیوندی تنگاتنگ با کلام وحی، روح را صیقل می‌دهد و خانه دل را‌ خالی‌ از غیر دوست می‌سازد.

وی حضرت امیر (ع) را «قهرمان سحر» خواند و گفت: در طول عـمر‌ بـا‌ بـرکت آن حضرت، «فلق» نتوانست در بیداری از او سبقت بگیرد

صفای رمضان با نگاهی بر نهج‌البلاغه ديدگاه‌های استاد غلامحسين ابراهيمی دينانی از سوی انتشارات سروش، در 136 صفحه، با شمارگان دو هزار نسخه، به بهای 6 هزار تومان به چاپ دوم رسیده است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
درود به شما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار