هشدار های یک مدیر از پشت صحنه زلزله
فرزانه : متاسفانه بنابر آنچه مرسوم شده است ، عده ای فکر می کنند سفره ای پهن شده است و باید به هر نحوی از این تسهیلات نهایت بهره را برد اما توصیه می کنم شهروندانی که از زلزله اخیر خسارتی ندیده اند ، بی جهت به کارشناسان ما مراجعه نکنند و اجازه دهند به افرادی که واقعا خسارت دیده اند رسیدگی شود و کسی به این فکر نکند که وامی بگیرد و خودرویی بخرد!
کد خبر: ۶۰۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴ 06 May 2018
انحراف تسهیلات واژه ای بسیار آشنا در سیستم بانکی و تسهیلات ارائه شده دولتی است به گونه ای که بسیاری از کارشناسان در خصوص یکی از مهمترین مشکلات عدم موفقیت برنامه ریزی ها از این مورد نام می برند.
کافی است در برخی جلسات مربوط به موانع رفع تولید سری بزنید تا متوجه شوید که یکی از مهمترین مشکلات کارگاه های تولیدی انحراف فاحش در هزینه کرد تسهیلات است. به عنوان مثال بسیار دیده شده است که وام چند صد میلیونی یا میلیاردی که بنابر برنامه ریزی کارشناسان باید طی یک فرایند مدت دار کارگاهی تولیدی را بر ریل موفقیت برساند ، بخشی کمی از آن در همان مراحل اولیه هزینه کارگاه و عمده آن صرف دلال بازی های زمین و مسکن یا خودرو می شود!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، این روزها و پس از زلزله 5/2 ریشتری کهگیلویه و بویراحمد که عمده خسارات آن مربوط به دو شهرستان بویراحمد و دنا بوده است ، مسئولان در حال جمع بندی خسارات برای ارائه به دولت جهت تصمیم گیری تخصیص اعتبار برای تسهیلات هستند. آنگونه که مدیر کل بنیاد مسکن استان می گوید تاکنون بیش از 5 هزار واحد ساختمانی خسارت دیده کارشناسی شده که بخش اعظمی از این ساختمان ها لازم است نوسازی شوند و با تعمیر مشکل آن ها حل نمی شود.
با توجه به اینکه مطمئنا تسهیلات دولتی در زمینه نوسازی به مراتب بیشتر از تسهیلات برای تعمیر خواهد بود ، از هم اکنون شائبه انحراف تسهیلات با پرونده سازی ها بر سر زبان ها افتاد اما هشدارهای جدی مدیر کل بنیاد مسکن استان ، این امیدواری را بوجود آورده است که انحرافی در ارائه تسهیلات نوسازی ساختمان های خسارت دیده از زلزله رخ نخواهد داد.
ابراهیم فرزانه در این خصوص به صورت شفاف گفت : از همین الان اعلام می کنیم که کسی به فکر کیسه دوختن برای این تسهیلات نباشد و فکر نکنند که با پرونده سازی ، تسهیلات خواهند گرفت و یا اینکه کسی به این خیال نباشد که تسهیلات را گرفته و آن را به خرید خودرو یا موارد دیگر می برد چرا که در تعیین میزان خسارت و در ادامه هزینه کردن آن باید لایه های کارشناسی خاص خود را بپیماید .
 
کسی به فکر کیسه دوختن نباشد / تسهیلات بازسازی سر از خرید خودرو در نمی آورد / نکات قابل تامل در انحراف تسهیلات!
 
فرزانه به نکته قابل تامل دیگری هم اشاره کرد ! بنابر گفته این مدیر کل ، مشاهده شده که در چنین مواردی برخی افراد ، تسهیلاتی برای تعمیر یا نوسازی خانه های ترک خورده خود می گرفتند اما با کمی مصالح به صورت سطحی ترک ها را از بین می بردند و تسهیلات را در ساختن خانه ای جدید به کار می بردند و خود به خانه نوساز رفته و خانه قبلی را به صورت اجاره ای به دیگران واگذار می کردند که اینگونه خانه ها برای مستاجر از همه جا بی خبر بسیار خطرناک است!  
این مسئول در ادامه افزود : از روز اول اعلام ثبت گزارشات مردمی ، با هجوم گسترده مردمی مواجه شدیم . لازم به توضیح برای مردم عزیز است که واگذاری تسهیلات هیچ ارتباطی با این موضوع که چه کسی زودتر گزارش داده است ، ندارد و همه ی گزارشات به طور دقیق بررسی می شود . و هیچ کدام از پرونده ها بر دیگری ارجحیت ندارد بلکه شاخص های مشخصی برای خانه های مردم در نظر گرفته می شود و تسهیلات بر اساس این شاخص ها واگذار می شود که در دو بخش تعمیری و نوسازی است.
وی گفت : متاسفانه بنابر آنچه مرسوم شده است ، عده ای فکر می کنند سفره ای پهن شده است و باید به هر نحوی از این تسهیلات نهایت بهره را برد اما توصیه می کنم شهروندانی که از زلزله اخیر خسارتی ندیده اند ، بی جهت به کارشناسان ما مراجعه نکنند و اجازه دهند به افرادی که واقعا خسارت دیده اند رسیدگی شود و کسی به این فکر نکند که وامی بگیرد و خودرویی بخرد!
نکته دیگری که از سخنان فرزانه مشهود بود ، این است که متاسفانه ساختمان های زیادی از این 5 هزار ساختمان خسارت دیده ، در حد و اندازه ای است که حتما باید نوسازی شوند یعنی از پی شروع به ساخت و ساز نمایند. 
مدیر کل بنیاد مسکن در خصوص نوسازی هم گفت : شهروندان باید از هم اکنون بدانند که نوسازی ها از ابتدا تا انتها باید مطابق با اصول کارشناسی صورت گیرد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در خصوص انحراف تسهیلات بسیار گفته و نوشته شده و هشدارهایی هم داده شده است اما متاسفانه همیشه متخلفین راهی برای تخلف پیدا کرده اند یا می کنند به همین خاطر باید مسئولان در این زمینه ها بسیار جدی و قانونی عمل کنند . ضمن اینکه می توان با توجه به هشدارهای از پیش ابراهیم فرزانه ، امیدوار باشیم ، در موضوع تسهیلات جدید تا حدود زیادی از انحراف تسهیلات جلوگیری شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار