لحظاتی پیش ، استاندار کهگیلویه وبویراحمد ، میزبان برنامه نگاه روز صدا و سیمای دنا بود که همه ی وقت آن به بررسی مباحث مربوط به دو زلزله اخیر در شهرستان های بویراحمد و دنا اختصاص داشت.
کد خبر: ۶۰۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۳ 08 May 2018
لحظاتی پیش ، استاندار کهگیلویه وبویراحمد ، میزبان برنامه نگاه روز صدا و سیمای دنا بود که همه ی وقت آن به بررسی مباحث مربوط به دو زلزله اخیر در شهرستان های بویراحمد و دنا اختصاص داشت.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ،علی محمد احمدی گفت : کشور ما یک کشور حادثه خیز است و این پدیده ها وحوادث کم کم جزئی از زندگی اجتماعی ما می‌شود، اما ما باید تلاش کنیم پیامدهای اینگونه حوادث را کم کنیم. در دو حادثه زلزله اخیر هم خدا را شاکریم که تلفات جانی نداشته ایم و این را لطف خدا به مردم عزیزمان میدانیم.

 احمدی افزود : ضروری است در چنین پدیده هایی آمادگی کامل داشته باشیم . در زلزله اول در همان ساعات پس از زلزله ستاد بحران را تشکیل دادیم و همه دستگاه‌ها را بسیج نمودیم.
 
استاندار

اولویت های ستاد بحران در حادثه زلزله
وی گفت : در این حادثه اولویت ما کمک به مصدومین و رساندن آنها به مراکز درمانی بود که ۱۰۰ نفر مصدوم داشتیم و اکثر آنها به صورت سرپایی درمان شدند. از این تعداد چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر نیاز به اقدامات بعدی داشتند که آن هم به خوبی انجام پذیرفت.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به برخی کمبودها گفت: در چنین حوادثی ازدحام جمعیت همراه مصدومان به گونه‌ای است که کار را برای پرسنل مشکل می‌کند و گاهی با توجه به اینکه حوادث غیرمترقبه و فوری است ممکن است برخی امکانات مانند سونوگرافی ‌ام آر آی یا دیگر دستگاه‌های مراکز درمانی در لحظه دچار نقص‌هایی باشند و البته مردم انتظار دارند همه چیز سر جای خود باشد که در صورت چنین نارسایی هایی شاید اعتراضاتی صورت گیرد اما به هر جهت ما باید در هر لحظه امکانات خود را برای خدمات رسانی آماده داشته باشیم.

و با توجه به اینکه بیشترین مراجعات به بیمارستان شهید بهشتی بود با مسئولین دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان صحبت کردیم که اگر امکانات موجود کم است مصدومان را به سایر بیمارستان ها انتقال دهیم.

احمدی در ادامه افزود : گام دوم در مدیریت بحران پس از زلزله ، بازگشایی مسیرهای تردد منطقه بود و پس از آن برقراری خدماتی مانند برق ، گاز و تلفن بود و خوشبختانه در همان روز دوازدهم بالای ۹۵ درصد مشکلات از جمله آب آشامیدنی یاسوج و قطعی برق را برطرف نمودیم.

وی گفت: مرحله بعد اسکان زلزله زدگان بود که این کار هم خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های متولی از جمله هلال احمر به خوبی انجام گرفت.

احمدی مرحله بعدی مدیریت بحران را برآورد خسارت ناشی از زلزله عنوان کرد و افزود: کارشناسان مرتبط به مناطق مختلف اعزام و موارد خسارت دیده را مورد ارزیابی و تهیه گزارش نمودند که خود من هم این گزارشات را به صورت مفصل و کامل روز شنبه در سفری به تهران و ملاقات با آقای جهانگیری گزارش نمودم و این نوید را به مردم میدهم که همه مسئولین در دولت دغدغه کمک دارند و به جد پیگیر هستند ضمن اینکه گزارشات را لحظه به لحظه به دفتر رئیس جمهور ارائه میدهیم.
 
استاندار

فرصت هایی که نباید از آن ها گذشت
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد : امیدواریم هرگز چنین اتفاقاتی رخ ندهد اما گاهی چنین اتفاقاتی باعث ایجاد فرصت هایی می شود تا مشکلات و کمبودها را به مراجع بالاتر انتقال دهیم . به عنوان نمونه اکنون می‌توانیم از این فرصت برای مقاوم سازی ساختمان ها در مناطق روستایی و شهری به خوبی استفاده کنیم.

احمدی با اشاره به برآورد اولیه حدود ۸۰میلیاردی از خسارات زلزله اخیر گفت: لازم است نسبت به برآورد خسارات دقت لازم را داشته باشیم. چرا که در این حادثه، ساختمان های مسکونی، زیرساخت های عمومی و برخی مراکز درمانی آسیب دیده آمد که ما از تجربیات استان های دیگر هم استفاده کرده و سعی می کنیم یک جمع بندی دقیق و کامل ارائه دهیم. عجله کردن در جمع بندی جایز نیست چرا که ما نمی توانیم پس از ارائه این جمع بندی به دولت دوباره بگوییم گزارشات جدیدی هم داریم !

وی افزود : در زمینه ی جمع آوری گزارشات اعزام به مناطق زلزله زده صورت گرفته است و نتایج این بررسی ها به ستاد بحران استان انتقال سپس آن را به دولت منتقل می کنیم و در هیئت وزیران مطرح می‌شود که با توجه به عنایت دولت به این استان مطمئنا مبالغ مناسبی به این استان اختصاص داده می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت : واحدهای ساختمانی متناسب با خساراتی که دیده اند پکیجی از تسهیلات از جمله کمک های بلاعوض تا وامها و تسهیلات متفاوت در اختیار مردم قرار داده می شود و حتماً جبران خسارت انها صورت می گیرد.
ضرورت تهیه ی یک بیمارستان صحرایی
احمدی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص کمبود برخی امکانات ضروری مانند بیمارستان صحرایی در استان اظهار داشت: در طول سال حوادث متعدد در سطح کشور رخ می دهد اما متاسفانه در همان سطح کلان کشور امکانات و زیرساخت ها متناسب با بحران ها و حوادث نیست و این برای استان محرومی مانند استان ما بیشتر مشخص است اما باید سعی کنیم تیم های امدادی ، اورژانس و درمانی مان را بیشتر تقویت کنیم. باید آمادگی داشته باشیم چرا که حوادث غیر پیش‌بینی رخ می دهد . بیمارستان صحرایی یکی از مواردی است که باید در استان داشته باشیم و در دیداری که با مدیران بیمارستانها و دانشگاه علوم پزشکی داشتیم قرار بر این شد که یک بیمارستان ۴۰ تختخوابی با امکانات خوب و مجهز در فضای باز در کنار بیمارستان های دیگر داشته باشیم.

احمدی افزود : دیگر اقدامات تقویت اورژانس هوایی وجود پزشکان مجرب برای مداخلات در موارد ضروری و ارائه خدمات که لازم است یک تیم زبده و کارآمد را برای رخداد های مختلف داشته باشیم.

استاندار به حادثه دنا اشاره کرد و گفت: این حادثه تلخ ، اولین تجربه ی کهگیلویه و بویراحمد در چنین سطحی بود و با وجود استفاده از همه امکانات استانی و کشوری اما پیچیدگی کار به گونه ای بود که هنوز بخشی از حادثه جمع نشده است.
عدم آموزش مناسب ،مهمترین مشکل عمومی در مدیریت بحران
علی محمد احمدی به یکی از مهمترین مشکلات استان در مواجهه عمومی با حوادث اشاره کرد و گفت: از حادثه زلزله اخیر ۹۹% مصدومیت‌ها به دلیل تعجیل و واهمه بود چراکه مردم در این زمینه آموزش ندیده بودند که اگر آموزش بود بسیاری از این موارد و مصدومیت ها به وجود نمی آمد.

احمدی در ادامه افزود: در آینده نزدیک بیمارستان بزرگ یاسوج افتتاح می شود اما این ها کفایت نمی کند . برای آمادگی مقابله با بحران یک سوله بزرگ بحران داشته باشیم ضمن اینکه در کنار داشتن چنین امکاناتی، مردم را هم آگاه کنیم چرا که در حوادث ، برخورد اولیه بسیار مهم و تعیین کننده است و در این بین نقش بزرگان خانواده بسیار موثر است .
لزوم توجه به تهیه امکانات و زیرساخت ها
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع ازدحام خودرو ها هنگام خروج از پل بشار اشاره کرد و گفت: افتتاح دو پل بشار سوم و چهارم از اولویت‌های شهر یاسوج است که در چنین مواقعی مشخص می شود چه اهمیتی دارند. من از زمان حضور خود در این استان سعی کردم به جای بیان پروژه های نمایشی، پروژه‌های مهم را به سرانجام برسانیم که خوشبختانه این نوید را به مردم می دهم ، پل سوم بشار تا یک ماه دیگر زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی افزود : اکنون اکثر مردم یاسوج در پارک ها حضور دارند و بی شک دغدغه دارند ، حتما مشکلات زیادی دارند چرا که امکانات در حد و اندازه اینگونه اتفاقات نبوده است . بنابراین وظیفه مدیریت بحران است که به این مشکلات توجه کند و امکاناتی مانند سرویس بهداشتی سیار برای چنین روزهایی داشته باشد .
احمدی گفت : این حادثه تلنگری بود که ما کارها را اصولی انجام دهیم . من دیشب تا ساعت ۴صبح بیدار بودم و در سطح شهر مشکلات را بررسی می کردم . در خصوص زلزله های دیشب و برخی شایعاتی که وجود دارد ، هرچند متخصص نیستم اما از کارشناسان متعددی پرسیدم و بررسی کردم ، پیش بینی چنین چیزی غیر ممکن است اما همه می دانند که هر زلزله ای ، پس لرزه هایی همراه خود دارد حال یمی دو تا از این پس لرزه ها اتفاقی با پیش بینی سایتی یا شبکه مجازی همخوانی پیدا کرده است دلیل نمی شود که آنها را بپذیریم.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دنا کهگیلویه و بویراحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
استان بسیاربسیار محروم و ضعیف در همه عرصه ها و زمینه ها، در همه چیزاستان ما می لنگد بسیار از جریان توسعه عقب افتاده،این همه محرومی تاریخی،تو برق هم آخرین آستانه،بیمارستان صحرایی را ازجای دیگر قرض می گیرد،سوله بحران ندارد. و هزاران مشکل اساسی زیرساختی گریبانگیراین استان رده آخری می باشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار