مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: تعداد بالای دام نسبت به مراتع این استان، یکی از علت های تخریب محیط زیست است.
کد خبر: ۶۲۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱ 26 June 2018

احمد مطیعی عصر دیروز در جلسه شورای اداری استان خوزستان که در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد با بیان اینکه استان خوزستان دهمین استان کشور از نظر مساحت است، اظهار کرد: متوسط بارندگی در استان خوزستان ۲۵۵ میلی متر است.

وی با بیان اینکه استان خوزستان از ۹۸۰ هزار هکتار جنگل طبیعی و بیشه زار برخوردار است، افزود: مراتع خوزستان نسبت به کشور سه درصد و نسبت به منطقه زاگرس ۱۷ درصد است.

مطیعی با بیان اینکه اراضی بیابانی کشور ۳۴ میلیون هکتار بوده که ۳.۷ درصد آن در خوزستان است، بیان کرد: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان بیابانی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: مساحت تحت فرسایش آبی کشور ۱۲۵ میلیون هکتار است که پنج میلیون هکتار آن در خوزستان قرار دارد؛ همچنین ۱.۲ میلیون هکتار از اراضی استان خوزستان تحت فرسایش بادی هستند.

وی، دام را یکی از عوامل تخریب محیط زیست استان برشمرد و گفت: تعداد دام در استان خوزستان نسبت به ظرفیت مرتع یک به چهار است.

مطیعی با بیان اینکه از بین رفتن رطوبت خاک و سوءمدیریت در آب از جمله دلایل مهم ایجاد کانون های اصلی ریزگردها است، اظهار کرد: جنوب هورالعظیم، شمال خرمشهر، جنوب و جنوب شرق اهواز، شرق اهواز، بندرامام(ره)، امیدیه، ماهشهر و هندیجان از جمله کانون های اصلی ریزگردها در خوزستان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: ۲۰۵ هزار هکتار از ۳۴۵ هزار هکتار کانون ریزگردها مراتع تخریب شده هستند. سهم زمین های زراعی رها شده در تشکیل کانون های ریزگردها ۵۹ هزار هکتار و سهم تالاب های خشک شده نیز ۳۹ هزار هکتار است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تا ۹۶ با تعداد بالای آمار آتش سوزی جنگل مواجه بودیم، تصریح کرد: آتش سوزی در استان خوزستان در این سال ها ۲۵ درصد کشور بود اما در سال گذشته با تشکیل کلاس های آموزشی شاهد کاهش چشمگیر این آمار بودیم به طوری که در سه ماهه اول سال گذشته تعداد آتش سوزی ها به مراتب کمتر از سال های قبل بود.

مطیعی بیان کرد: عضویت در شورای برنامه ریزی، افزایش اعتبارات بخش منابع طبیعی و جهاد کشاورزی، توزیع اعتبار از حالت شهرستانی به طرحی از سوی سازمان برنامه و بودجه، تأمین اعتبار در ردیف تجهیز و نوسازی ادارات، تأمین اعتبار مورد نیاز مراقبت، نگهداری، ترمیم و بازسازی بندهای آبخیزداری احداث شده از جمله درخواست های ما از استاندار خوزستان است.

 

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار