رئیس شورای روستای هادی آباد گفت: حوضچه ای که لاشه گراز در آن پیدا شده متعلق به فشار هوای لوله آب شرب بوده است.
کد خبر: ۶۲۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴ 01 July 2018
انتشار تصاویری از پیدا شدن لاشه چند توله گراز در حوضچه فشار هوای آب درروستای هادی آباد شهرستان بویراحمد،شائبه آلوده شدن آب شرب در این منطقه را مطرح کرد که از سوی آبفار استان تکذیب شد.
 
تلف شدن توله گرازها در حوضچه آب بدون سرپوش + تصاویر و فیلم

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، طی چند روز اخیر تصاویری از پیدا شدن لاشه بیش از دو توله گراز در حوضچه آب، واکنش های زیادی به ویژه در فضای مجازی کهگیلویه و بویراحمد در پی داشته است.
با توجه به اهمیت سلامت آب شرب، رفع این شک وگمان و شفاف سازی توسط متولیان این بخش، بیش از پیش احساس شد و این مورد با واکنش آب و فاضلاب روستایی استان روبه رو شد.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با این موضوع در پاسخ به خبرنگاران گفت: تصاویر منتشر شده از لاشه چند  گراز در حوضچه آب، مربوط به حوضچه شیر هوا در مسیر انتقال آب روستایی است و هیچ ارتباطی با آب شرب و یا منبع آب ندارد.
فیض الله پاسره افزود: این حوضچه فشار هوا بدون استفاده بوده و آبدار روستاها وظیفه بررسی شکستگی لوله‌های آب و این چنین مشکلاتی را دارد که با آبدار این روستا به دلیل عدم انجام وظیفه برخورد قانونی خواهد شد.

آب روستا مشکل بهداشتی ندارد

پاسره ابراز داشت: در این حوضچه راهی برای نفوذ هیچ گونه مایع و یا هر چیز دیگری به لوله خط انتقال آب وجود نداشته و هم اکنون آب این روستا آزمایش شده و مشکل بهداشتی خاصی نیز ندارد.
وی علت سقوط این توله گرازها به حوضچه را خشکسالی‌ دانست و گفت: حیوانات به دلیل خشکسالی هایی که وجود دارد، روانه روستاها می‌شوند و این توله گرازها در شب به درون این حوضچه افتادند.
پاسره خاطرنشان کرد: به محض اطلاع از وضعیت این حوضچه روباز،  نیروهای آب و فاضلاب به محل مورد نظر اعزام شدند و مشکل آن را بر طرف کردند.
پاسره افزود: مخزن آب شرب روستاهای دهستان دمچنار شهرستان بویراحمد سالم است و مبحث آلوده شدن آب روستا صحیح نیست.
 
تلف شدن توله گرازها در حوضچه آب بدون سرپوش + تصاویر و فیلم
 

عدم ارتباط حوضچه با منبع آب شرب روستا

همچنین پاسره در دیدار صبح یکشنبه با شورای اسلامی و دهیار روستای دمچنار از توابع بخش کبگیان، گفت: آب شرب دهستان دمچنار مشکلی ندارد و محلی که گزارها در آن افتاده اند، حوضچه ای بوده که ارتباطی با منبع ذخیره آب شرب روستا نداشته است.
وی افزود: موضوع این مسئله، تبعات روحی آن برای مردم است که با قطعیت و آمار آزمایشگاهی اصولی و کارشناسی شده، سلامت آب این روستا تایید شده است. با این وجود لازم می دانم از مردم عزیز این روستاها عذرخواهی کنم و همینجا اعلام می کنم که با هر سهل انگاری حوزه آب روستایی در هر مرتبه ای در استان برخورد قانونی و بدون اغماض خواهیم داشت، حتی اگر متخلف برادر شخص بنده باشد.
 
تلف شدن توله گرازها در حوضچه آب بدون سرپوش + تصاویر و فیلم


آزمایشات میکروبی در حوزه منبع آب انجام شد

همچنین مدیر کنترل کیفی آزمایشگاه آبفار استان در این مورد به خبرنگار مهر گفت: با اطلاع رسانی نسبت به این موضوع، آزمایش های میکروبی در حوزه مخزن آب دمچنار انجام گرفت.
سارا جمشیدی افزود: در همین راستا پس از انجام آزمایشات، با هدف حصول اطمینان برای جامعه هدف و ارتقای سلامت آب، تخلیه منبع و کوره گذاری نیز عملیاتی شد.
جمشیدی با بیان اینکه حوضچه ای که لاشه گرازها در آن پیدا شده ارتباطی با آب شرب منطقه و منبع آب نداشته است، خاطرنشان کرد: آزمایشات میکروبی انجام و سلامت آب شرب منطقه تایید شد.
در این میان اما نگاه مردم منطقه به این موضوع متفاوت است و اقدام به جوشکاری لوله و پر کردن حوضچه ها این شبهه را ایجاد کرده که لوله شکسته شده مربوط به آب شرب بوده که پس از تخریب با بی توجهی مسئولان روبه رو شده است.
اما بررسی میدانی ابعاد و زوایای جدیدی از این موضوع را نشان می دهد.
دهستان دمچنار در فاصله یک ساعته با مرکز استان قرار دارد و در راستای بررسی وضعیت و علت بروز این سهل انگاری عازم منطقه شدیم.
با ورود به دهستان با رئیس شورای روستای هادی آباد دهستان دمچنار همکلام شدیم.
 
دانلود
 

لوله درون حوضچه مربوط به آب شرب است

رئیس شورای روستای هادی آباد گفت: حوضچه ای که لاشه گراز در آن پیدا شده متعلق به فشار هوای لوله آب شرب بوده است.
آیت الله افشار افزود: به دلیل سودجویی کشاورزان این لوله شکسته شده و آبدار نیز نسبت به این مورد بی توجه بوده است.
افشار با بیان اینکه ده‌ها حوضچه فشار هوا در مسیر خطوط انتقال آب این دهستان قرار دارد، بیان کرد: درب و حفاظ این حوضچه ها از بین رفته است.
افشار خاطرنشان کرد: منبع تامین آب در بالا دست منطقه قرار دارد و به هیچ عنوان امکان آلوده شدن آن توسط این حوضچه وجود نداشته است.
رئیس شورای روستای هادی آباد گفت: بلافاصله پس از اعلام این موضوع آب و فاضلاب نسبت به شستشوی مخازن، کلر زنی و پر کردن حوضچه های فاقد محافظ اقدام کرد.
افشار با تاکید بر نقش افراد سودجو در تخریب دربهای حوضچه های آب، اظهار داشت: پروژه تامین آب منطقه پروژه مناسبی است اما به دلیل بهره گیری برخی افراد از آب شرب برای کشاورزی مشکلاتی رقم خورده است.
وی افزود: تمامی حوضچه های فشار هوای این منطقه با خاک پر شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مشاهدات میدانی نشان می دهد که دهها حوضچه بدون محافظ در این منطقه پس از پیدا شدن لاشه گرازها با خاک پر شده است و منبع آب نیز در بالا دست این حوضچه ها قرار دارد. وجود مواردی از این قبیل می تواند تلنگری در حوزه رعایت موارد پدافند غیر عامل حوزه آب و توسعه سلامت در این بخش باشد و بی شک حوزه بهداشت و سلامت استان نیز از این حوزه مستثنی نیست. همچنین ارتقای شاخص های ایمنی تجهیزات و منابع آبی در حوزه آب شهری و روستایی کهگیلویه و بویراحمد از ضرورت های تحقق آبرسانی ایمن به مناطق مختلف این استان است. بروز مشکلی عمیق تر در بخش سلامت آب می تواند به وقوع خطرات بزرگتر و حتی فجایع انسانی منجر شود که ورود حوزه پدافند غیر عامل به حوزه ایمن سازی تجهیزات آبرسانی استان بیش از پیش احساس می شود.
گزارش و عکس : پژمان امیدی
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
علوانی کجایی
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
نه به طبیعت رحم می کنیم نه به انسانها نه به حیوانها ........ وای برما
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار