رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خواستار کمک خیرین سلامت بر مبنای نیازسنجی حوزه بهداشت و درمان شد.
کد خبر: ۶۲۵۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳ 02 July 2018

دکتر ایرج نظری در نشست خیرین سلامت که امروز(۱۱ تیرماه) در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه خیرین در بخش مدرسه سازی کمک خوبی کرده اند، اظهار کرد: خیرین با درصد بالایی در مدرسه سازی کار کرده و جهت رفع نیاز آموزش و پرورش در مدارس اقدامات خوبی انجام داده اند. انتظار ما از خیرین این است که در بخش آموزش عالی نیز حضور پیدا کنند و در ساخت و ساز مراکز آموزش عالی کمک کنند زیرا منابع دولتی کفاف رفع مشکلات در این زمینه را ندارند منابع دولتی کفاف رفع مشکلات در این زمینه را ندارند.

وی افزود: اگر مراکز آموزش عالی بهداشت و درمان ارتقا پیدا کنند و کیفیت مراکز بالا برود خدماتی که ارائه می شود نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همچنین اگر مسائل مراکز آموزش عالی حل شود افراد بهتری تربیت می‌شوند ولی اگر نیروی ضعیف تربیت کنیم نتیجه نیز بد خواهد بود.

نظری با بیان اینکه خیرین تاکنون در زمینه کمک به مراکز بهداشتی و درمانی در سراسر کشور و در سطح استان خوزستان همکاری خوبی داشته اند، تصریح کرد: تاکنون در شهرستان بهبهان دو بیمارستان، در ماهشهر یک بیمارستان، در دزفول دو تا سه بیمارستان و در شهرستانهای دیگر خوزستان نیز مراکز متعدد درمانی توسط خیرین احداث شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه امیدواریم از کمک خیرین برای رفع مشکلات بهداشتی و درمانی و مراکز آموزش عالی بهره مند شویم، تصریح کرد: انتظار داریم کسانی که کار خیر انجام می دهند سعی کنند بر مبنای نیازسنجی ها کمک کنند. در برخی مواقع می بینیم که خیری قصد دارد مرکز درمانی احداث کند اما طبق نیازسنجی عمل نمی کند. به طور مثال علیرغم اینکه تعداد بیماران نارسایی کلیوی خوزستان بالا است و بخشهای بیماران دیالیزی مشکلات عدیده ای دارند اما در این زمینه کمتر کار شده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه دکتر نوذر درستان معاون اجتماعی علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: سلامت، امنیت و آموزش سه مقوله اصلی در کشور هستند و هیچ‌کدام نمی‌توانند به تنهایی کار کنند. به طور مثال اگر نیروهای انتظامی زیادی داشته باشیم اما سلامت نداشته باشیم کمبود داریم و برعکس.

وی تصریح کرد: ۲۰ درصد کار در حوزه سلامت در اختیار بهداشت و درمان است و ۸۰ درصد دیگر کار حوزه سلامت به جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، اداره ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌های ذیربط مربوط می‌شود. بنابراین مدیران استان هر کدام در حوزه سلامت نقش دارند. اگر در حوزه آب مشکل داشته باشیم حتی اگر ۱۰۰ بیمارستان در سطح شهر داشته باشیم مشکل سلامت همچنان وجود خواهد داشت.

معاون اجتماعی علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کمکهای خیرین و سازمانهای مردم نهاد در بخش سلامت تصریح کرد : ۵۰ درصد خیرین خوزستان زنان هستند و ۳۰ درصد خیرین نیز با پشتیبانی زنانشان وارد کار شده اند و خوشبختانه در حوزه خیرین در خوزستان کمتر از استانهای دیگر نیستیم.

درستان با اشاره به نیازهای خوزستان در حوزه بهداشت و درمان گفت: در خوزستان به ایجاد زیرساختهای درمان و احداث بیمارستان نیاز داریم.

داریوش مرادی نماینده سازمان‌های مردم نهاد خوزستان در حوزه سلامت نیز در این نشست اظهار کرد: به عنوان یک مطالبه گر می خواهم بدانم وظیفه نمایندگان خوزستان در کمیسیون بهداشت و درمان چیست؟ مگر نه اینکه باید از حقوق مردم دفاع کنند؟ نمایندگان باید از حق مردم دفاع کنند نه خیرین. سهم مردم از دولت و سلامت چیست؟ شاید در خوزستان خیری نباشد، پس سهم دولت چیست؟

وی افزود: متاسفانه خوزستان با دو معضل بزرگ مواجه است که مانع پیشرفت این استان شده است. قوم گرایی و جناح بندی و دخالت‌های بیجای مسائل سیاسی به جای مسائل اجتماعی موجب واپسگرایی خوزستان شده است.

وی افزود: اوج فاجعه آسیب‌های اجتماعی و سلامت تا حدی بالا رفته که داد مقام معظم رهبری را نیز درآورده است. متاسفانه به محض اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد وارد حوزه سلامت و یا حوزه‌های دیگر می‌شوند از طرف برخی مسئولین مورد هجمه زیادی از انتقادات و برخوردها قرار می گیرند در حالی که سازمان‌های مردم‌نهاد مطالبه‌گر حقوق مردم هستند.

مرادی عنوان کرد: نمایندگان خوزستان قبل از ورود به مسائل انتصابات به فکر رفع مسائل اجتماعی و رفاهی مردم باشند. مدیران باید خودشان معاونانشان را انتخاب کنند. نباید در استقلال مدیران دخالت شود. تا زمانی که در استقلال مدیران دخالت شود واپسگرایی ادامه خواهد داشت. کار یک نماینده قانونگذاری و تصویب قانون است.

وی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از مسائل و کاستی‌ها را در خوزستان می‌بینیم و تنها وعده حل مشکلات داده می شود و هر آنچه تاکنون بوده روی کاغذ است و به طور عملی چیزی ندیدیم.

 مرادی تصریح کرد: دخالت های بی مورد و سوءمدیریت در برخی از دستگاه ها موجب ایجاد معضلات در خوزستان شده است. باید از مسائل قومی گرایی و جناحی که آفتی محسوب می شوند دست برداشته شود.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار