کد خبر: ۶۸۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵ 28 November 2018
۲۰۵  بیمار مبتلا به ایدز در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی و ثبت شده است.
مسئول پبشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان در جلسه هماهنگی برنامه‌های هفته مبارزه با ایدز گفت:از این تعداد بیمار شناسایی شده تاکنون ۱۰۰ نفر آن فوت شدند.
ظفر پریسایی راه اندازی مرکز دی آی سی مردان و زنان و همچنین باشگاه مثبت ویژه بیماران مبتلا به بیماری اچ آی وی در شهرستان‌ها را از مهمترین اقدامات مرکز بهداشت استان برای پیشگیری از این بیماری برشمرد و افزود:در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی، پایگاه‌های شهری و روستایی و خانه‌های بهداشت ضمن مشاوره رایگان در زمینه تبعات بیماری‌های رفتاری پرخطر، امکانات و تجهیزات اولیه برای انجام آزمایش رایگان و تشخیص به موقع بیماری‌های رفتاری از جمله بیماری ایدز راه اندازی شده که کمتر از ۱۰ دقیقه این بیماری مشخص و در صورت ابتلاء فرد بیمار تحت درمان قرار گرفته و از سرایت بیماری به دیگر افراد جامعه جلوگیری می‌شود.
وی اضافه کرد:در هفته مبارزه با بیماری ایدز در تمام مراکز بهداشتی و درمانی استان تست اولیه تشخیص بیماری آچ‌ای وی به مردم ارائه می‌شود.
متخصص بیماری‌های عفونی هم گفت:دارو‌های جدید بسیار قوی برای درمان بیماری اچ آی وی ساخته شده که درصورت درست مصرف کردن این دارو‌ها می‌توان این بیماری از حالت غیر قابل کنترل که موجب مرگ فرد مبتلا نیز می‌شود به یک بیماری قابل کنترل تبدیل کرده و بیمار با مصرف به موقع این دارو‌ها مانند سایر افراد جامعه از عمر طبیعی نیز برخوردار می‌شود.
دکتر نیکبخت افزود:بیشترین افراد مبتلا به بیماری ایدز در استان میان معتادان تزریقی و از طریق استفاده از سرنگ آلوده مشترک و همچنین از طریق فرآورده‌های خونی بود که با تمهیداتی که به کار گرفته شد این میزان به حداقل کاهش یافته و هم اکنون بیشترین راه انتقال از طریق رفتار‌های پرخطر جنسی و خارج از خانواده است.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هم در این جلسه گفت:برای مبارزه با بیماری اچ آی وی در استان به همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌های اجرایی نیاز است.
حجه الاسلام میر محمدی نقش رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما را در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم جهت کنترل بیماری‌های رفتاری موثر دانست و گفت:در صورت همکاری همه دستگاه‌ها بویژه آموزش و پرورش، دانشگاهها،ائمه جمعه و رسانه‌ها شاهد کنترل این بیماری و کاهش محسوس تعداد افراد مبتلا به آن خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار