در دوره چهل ساله انقلاب ، تلاش هایی برای رفع و یا کاستن از کمبودها صورت گرفته است اما به واقع آنچه که در مناطق دورافتاده کهگیلویه و بویراحمد به عنوان توسعه رخ داده است ، چیزی نیست و نبوده است که بتوان آن را توسعه واقعی و همه جانبه نامید! هر چند در بحث جاده های دسترسی و مسائل بهداشتی می توان گفت ، حداقل هایی صورت گرفته است.
کد خبر: ۷۶۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹ 01 August 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بی شک یکی از نقاط محروم استان کهگیلویه و بویراحمد ، منطقه سیلاب و کلوار است جایی در دوردست ترین مناطق کهگیلویه و بویراحمد که اولین واژه تداعی شده در ذهن با یادآوری نامش ، محرومیت و کمبود است!
سیلاب و کلوار دو روستای همجوار است که یکی به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه های خروشان و سیلاب ها، به 'سیلاب' شهرت دارد و "کلوار" بر گرفته از دو کلمه  "کل" در اصلاح محلی به نام مکانی مرتفع و "وار" نیز به محل سکونت گفته می شود.
این منطقه با ۱۷ روستا و جمعیتی افزون بر دو هزار و ۷۰۰ نفر از توابع بخش مارگون شهرستان بویراحمد در ۲۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد واقع شده است.
نقطه محوری و کانون این ۱۷روستا امام زاده شاه غالب (ع) نام دارد که حدود ۱۱۰ کیلومتر از بخش مارگون بویراحمد فاصله دارد.
آخرین نقطه و روستا در منطقه سیلاب و کلوار نیز " ادور" در مرز شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری است.
در دوره چهل ساله انقلاب ، تلاش هایی برای رفع و یا کاستن از کمبودها صورت گرفته است اما به واقع آنچه که در مناطق دورافتاده ای مانند سیلاب و کلوار در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان توسعه رخ داده است ، چیزی نیست و نبوده است که بتوان آن را توسعه واقعی و همه جانبه نامید هر چند در بحث جاده های دسترسی و مسائل بهداشتی می توان گفت ، حداقل هایی صورت گرفته است.
 
گزارشی از سفر به عمق محرومیت !
 
طی سال های اخیر تلاش های زیادی شده است که وضعیت محرومیت و توسعه نیافتگی ها به گوش مسئولین کشوری رسانده شود و البته طی یکی دو سال اخیر بصورت پی در پی مسئولینی از وزارت خانه ها و یا دفتر رئیس جمهور و معاونین وی به این مناطق سرکشی نموده اند که ظاهر تصمیمات تا فعلا نوید بخش تحرک اساسی در تغییر وضعیت این مناطق است و باید امیدوار بود در صورت به فعلیت رسیدن تصمیمات ، آینده ی این مناطق محروم ، روند توسعه یافتگی باشد.
در جدیدترین مورد از سفرهای مقامات و مسئولان استانی و کشوری ، روز گذشته ، محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری بهمراه استاندار ، نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران اجرایی کهگیلویه وبویراحمد از روستاهای منطقه محروم سیلاب وکلوار شهرستان بویراحمد بازدید و از نزدیک با مشکلات اهالی این منطقه آشنا شدند.
 
گزارشی از سفر به عمق محرومیت !
 
پراکندگی و سخت گذر بودن و افزایش هزینه های توسعه
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در جمع مردم سیلاب و کلوار گفت: هزینه های خدمات رسانی به مردم روستاها و مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پراکندگی و سخت گذر بودن آنها بسیار بالا و چند برابر دیگر استان های کشور است.
حسین کلانتری اظهار داشت: برخی ها در کشور و کهگیلویه و بویراحمد دانسته یا ندانسته اقدام به سیاه نمایی و تخریب خدمات دولت تدبیر و امید می کنند.
وی افزود: دولت دوازدهم توجه خاصی به عمران، آبادانی و پیشرفت روستاها و مناطق محروم کشور و کهگیلویه و بویراحمد دارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این امر مهم جزو رویکردها و اولویت های اساسی دولت تدبیر و امید محسوب می شود. 
کلانتری عنوان کرد: دولت دوازدهم با وجود تحریم های دشمنان، مشکلات اقتصادی و محدودیت منابع مالی هیچگاه از خدمات رسانی به مردم روستاها و مناطق محروم کشور و کهگیلویه و بویراحمد دست برنداشته است.
وی ابراز داشت: انتظار می رود که ملت ایران و مردم کهگیلویه و بویراحمد نیز تنگناهای مالی فراروی دولت تدبیر و امید را بیش از پیش درک کنند.
کلانتری گفت: هزینه های خدمات رسانی به مردم روستاها و مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد به دلیل پراکندگی و سخت گذر بودن آنها بسیار بالا و چند برابر دیگر استان های کشور است.
عمق محرومیت ها بالا است
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: نگاه ویژه دولت دوازدهم به روستاها و مناطق محروم کشور و کهگیلویه و بویراحمد تحسین برانگیز و قابل تقدیر است.
غلام محمد زارعی اظهار داشت: خدمات رسانی دولت تدبیر و امید به مردم این نقاط قابل مقایسه با دولت های گذشته نیست هر چند که نباید خدمات سال های قبل نادیده گرفته شود.
وی افزود: عمق محرومیت ها در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد بالاست و انباشت مشکلات متعدد از سال های گذشته تاکنون در این استان وجود دارد.
نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خدمات رسانی چشمگیر دولت دوازدهم در روستاها و مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر افزایش سطح انتظارات مردم نوع توقعات آنان را نیز تغییر داده است.
زارعی عنوان کرد: امروزه درخواست های مردم روستاها و مناطق محروم کهگیلویه و بویراحمد از دولتمردان کشوری و مسئولان اجرایی این استان به روز و جدید شده به طوری که قابل مقایسه با گذشته نیست.   
وی ابراز داشت: جاده روستایی منطقه محروم سیلاب کلوار شهرستان بویراحمد از امامزاده شاه غالب تا ادور ۱۸ کیلومتر طول دارد که از این میزان ۱۴ کیلومتر زیرسازی و آماده آسفالت است.
زارعی گفت: جاده های فرعی و روستایی منطقه محروم سیلاب کلوار دارای مشکلات متعددی است که سعی می شود به زودی پیگیری و برطرف شوند. 
تصویب 80 میلیارد برای توسعه سیلاب کلوار
فرماندار بویراحمد پس از پایان این دیدار گفت: ۸۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی روستاهای محروم سیلاب و کلوار در کمیته برنامه ریزی این شهرستان به تصویب رسید.
شاهرخ کناری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات استانی و تملک و دارایی های سرمایه ای و علاوه بر اعتبارات ملی بوده است.
وی تصریح کرد: برخی از طرح های عمرانی در منطقه سیلاب و کلوار از جمله جاده های دسترسی از مرز مارگون تا روستای «ادور» آخرین روستای در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری نیز دارای ردیف های ملی هستند.
کناری یادآور شد: طول جاده دسترسی روستاهای سیلاب و کلوار از مارگون تا آخرین روستای آن در مرز چهار محال و بختیاری حدود ۱۳۰ کیلومتر است که بخش عمده ای از این محور بهسازی و آسفالت شده است.
وی  گفت: جاده امام زاده شاه غالب تا روستای ادور نیز به طول ۱۸ کیلومتر است که ۱۴ کیلومتر آن زیرسازی و آماده آسفالت است و با تامین اعتبار تا پایان مهرماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار