گزارش کامل سفر یک روزه معاون رئیس جمهور به یاسوج
روز گذشته معاون رئیس جمهور درا مور زنان و خانواده سفر یک روزه ای به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد داشت که در این سفر وی در دو نشست با حضور خبرنگاران به بیان برخی اقدامات دولت در حوزه بانوان پرداخت.
کد خبر: ۷۸۰۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴ 17 September 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، روز گذشته معاون رئیس جمهور درا مور زنان و خانواده سفر یک روزه ای به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد داشت که در این سفر وی در دو نشست با حضور خبرنگاران به بیان برخی اقدامات دولت در حوزه بانوان پرداخت.
حضور در گلزار شهدا
در ابتدای ورود هواپیمای حامل معصومه ابتکار به یاسوج وی مورد استقبال استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاونین وی قرار گرفت سپس گلزار شهدا و قرائت فاتحه در دستور کار معاون رئیس جمهور بود.
پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری برای زنان
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در بدو ورود به استان در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس آمار موجود ، در سال ۹۷ سهم زنان از تسهیلات اشتغال زایی روستایی و عشایری افزون بر ۴۱ درصد بوده است البته معصومه ابتکار آماری درباره میزان تسهیلات اشتغال زایی زنان ارائه نکرد.
وی گفت: یکی از سیاست های اصلی دولت حمایت از مناطق محروم بوده که در این میان رویکرد آن توجه به توانمندی زنان به ویژه در مناطق روستایی است.
وی افزود: مهمترین اقدام انجام شده در این زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری برای ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی در میان زنان بوده است.
ابتکار بیان کرد: طرح های ارتقای تاب آوری اجتماعی و توانمدی زنان روستایی در مناطقی همچون دیشموک کهگیلویه و سایر روستاها و مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و کارهای قابل قبولی در این زمینه انجام شده است.
وی عنوان کرد: هدف اصلی این طرح کاهش آسیب های اجتماعی و توان افزایی جوامع اعم از شهری و روستایی است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: تفاهم نامه هایی با سازمان بهزیستی کشور برای کاهش برخی مشکلات و آسیب های حوزه زنان و خانواده که نیازمند خدمات مداخله ای و مشاوره های اجتماعی بوده، بسته شده است.
ابتکار ابراز داشت: برای نیل به این هدف سه مرکز مداخله درمانی و کمک مشاوره ای و ارایه خدمات مشاوره ای و اجتماعی در کشور ایجاد شده است.
یک تفاهم نامه خاص کهگیلویه و بویراحمد با آموزش و پرورش
وی تاکید کرد: یک تفاهم نامه خاص استان کهگیلویه وبویراحمد نیز با آموزش و پرورش انجام گرفته که با توجه به مسایل مربوط به مدارس و توان افزایی هنرجویان آموزشی و پرورشی این موافقیت نامه خاص این استان است.
ابتکار بیان کرد: این تفاهم نامه به تایید وزیر آموزش و پرورش نیز رسیده که برای حمایت از دختران بازمانده از تحصیل و ارائه آموزش های لازم و مهارت های زندگی کمک به بهبود شرایط اجتماعی و فرهنگی در مناطق محروم این استان خواهد بود.
وی هدف اصلی سفر خود را به استان کهگیلویه و بویراحمد تصویب سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان، عنوان کرد.معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در این استان نیز این سند امضا شده با همکاری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در کارگروه مرتبط با شورای برنامه ریزی استان تصویب و اجرایی می شود.
ابتکار بیان کرد: تاکنون سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در ۱۱ استان کشور تنظیم شده است.
وی عنوان کرد: تمامی دستگاه ها موظفند که جاهایی از این استان عقب ماندگی هایی همچون کودکان بازمانده از تحصیل وجود داشته باشد ورود کنند و دراین باره مسئولیت دارند.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: یکی از اهداف و شاخص های مهم در این طرح بازگشت این کودکان بویژه دختران به کلاس درس و فراهم شدن امکان تحصیل برای تمامی خانواده ها در هر نقطه ای از این استان خواهد بود.
 
حضور در شورای برنامه ریزی
برنامه بعدی معصومه ابتکار در یاسوج حضور در شورای برنامه ریزی با حضور اعضا بود که در این نشست برخی از اعضا به بیان نظرات پرداختند.
کاهش آمار دختران بازمانده از تحصیل به 4 درصد
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: طی دو سال اخیر، انتصاب مدیران زن در کشور ۳۶درصد رشدداشته است .
معصومه ابتکار در این نشست ، افزود: درصد پست های مدیریتی بانوان نیز از ۱۳.۷  درصد در سال ۹۶ ، هم اکنون به ۱۸.۶ ‌درصد رسیده است
وی اظهارکرد: طی سال های اخیر اقدامات زیادی در راستای توسعه شاخص های حوزه زنان با تدوین و عملیاتی سازی برنامه ها شکل گرفته اما در بعضی از شاخص های توسعه حوزه زنان همچنان دچار عقب ماندگی هستیم.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به کاهش کودکان بازمانده از تحصیل با پیروزی انقلاب، خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب آمار دختران  بازمانده از تحصیل ۳۸ درصد بود و این آمار در حال حاضر به ۴ ‌درصد رسیده است .
ابتکار تصریح کرد: در بین کودکان بازمانده از تحصیل کشور، تعداد دختران بازمانده از تحصیل چهار برابر پسران است .
 
فعالیت 130 تشکل فعال مدنی در کهگیلویه و بویراحمد
وی با اشاره به تدوین سند توسعه ارتقای زنان در استان ها، ادامه داد: این برنامه تنها مربوط به زنان نیست .
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برای اولین بار با برنامه ریزی فرابخشی و ظرفیت استانی سند توسعه ارتقای وضعیت زنان استان ها عملیاتی شده است، عنوان کرد: سند ارتقاء حوزه زنان ۱۱ استان تاکنون اجرایی شد .
ابتکار بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد 130 تشکل فعال مدنی دارد که ظرفیت بسیاری خوبی است و بهره بردن، اعتماد کردن و کار دادن به سازمان‌های مردم نهاد کمک زیادی به اجرای این برنامه می‌کند.
تفاهم نامه ای خاص برای برخی مناطق خاص کهگیلویه و بویراحمد
وی خواستار توجه بیشتر به روستاها و نقاط آسیب‌پذیر شد و تاکید کرد: در این راستا موافقت‌نامه‌ای با آموزش و پرورش خاص استان کهگیلویه و بویراحمد منعقد شده که این تفاهم‌نامه در مناطق "چاروسا"، "دیشموک"، "لوداب" و "مارگون" و حوزه عشایر اجرا می‌شود.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده  بهبود وضعیت آموزشی و بهداشتی ‌دانش‌آموزان دختر و تقویت شیوه‌های ارتباطی را از مهم‌ترین مفاد این تفاهم‌نامه دانست و تصریح کرد: امیدواریم با تقویت مهارت‌های ارتباطی بتوانیم از بسیاری از آسیب‌ها پیشگیری کنیم.
ابتکار با اشاره به ظرفیت بالای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نیروی انسانی توانمند نیز از پتانسیل های استان بوده و باوجود عدم توازن های گذشته، امروزه تحولات بسیار امیدوار کننده ای در استان شکل گرفته است .
وی اظهارکرد: استفاده از ظرفیت زنان در مدیریت ها نیز گام مناسب و فرصت جدیدی را پیش روی توسعه استان قرار می دهد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دختران در بخش ورزش قهرمانی و همگانی پیشرفت کرده اند اما در توزیع فضاهای ورزشی برای دختران کم کاری شده است که دولت، شهرداریها و بخش خصوصی باید بیش از پیش در این زمینه تلاش کنند.
ابتکار افزود: بجای اینکه دنبال برخورد سلبی در خصوص حجاب دختران باشیم باید فضاهای ورزشی، تفریحی و نشاط آور را برای دختران فراهم کنیم.
توجه ویژه معاون رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد
در این نشست همچنین  استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر لزوم اجرای سند ارتقاء وضعیت زنان استان، گفت: وظایف هر دستگاه از این سند استخراج و به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و متناسب با آن ارزیابی‌های فصلی، نیم سال و سالیانه انجام می‌شود.
حسین کلانتری ، اظهار داشت: خانم ابتکار توجه ویژه‌ای به استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه بانوان دارد.
وی با اشاره به اینکه سند توسعه ارتقاء زنان کهگیلویه و بویراحمد بعد از مطالعات و بررسی‌های زیاد تدوین و تصویب شد، افزود: نقشه راه تعریف شده و اجرای سند ما را وارد مرحله جدیدی می‌کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: البته دوران گذار از سنت به مدرنیته چالش‌ها و تنش‌های خاص خود را دارد و همه باید در این مسیر اجماع و اتفاق نظر داشته باشیم.
کلانتری عنوان کرد: وظایف هر دستگاه از این سند استخراج و به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و متناسب با آن ارزیابی‌های فصلی، نیم سال و سالیانه انجام می‌شود.
وی بیان کرد: شاید بنا به شرایطی دیرتر از ظرفیت مدیریتی زنان این استان استفاده شده اما یکی از بهترین راه‌های تقویت توسعه، حضور زنان و دختران تحصیل‌کرده در عرصه‌های مدیریتی استان است تا سرخوردگی زنان ما به سرزندگی تبدیل شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان یک درصد خاک و یک درصد جمعیت ایران است اما بیش از 20 درصد تولید نفت خام کشور در این استان بوده بین 6 تا 10 درصد منابع آبی را دارد و در حوزه جنگل ها و گردشگری نیز شرایط ممتازی دارد.
 
رونمایی از سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده کهگیلویه و بویراحمد
در پایان این نشست سند توسعه ارتقای زنان و خانواده کهگیلویه و بویراحمد رونمایی شد .
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این آیین از هدفگذاری تدوین سند ارتقای زنان و خانواده برای ۳۱ استان کشور خبر داد .
وی افزود: این طرح در هراستان و با در نظر گرفتن شرایط، شاخص ها و مبتنی بر برنامه ریزی اجرایی می شود.

نشست معاون رئیس جمهور با فعالان فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده
معاون رئیس جمهور بلافاصله پس از پایان نشست شورای برنامه ریزی استان در آخرین برنامه حضور خود در کهگیلویه و بویراحمد در نشست با فعالان فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده کهگیلویه و بویراحمد پای صحبت های این فعالان فرهنگی و اجتماعی نشست .
کودک همسری کهگیلویه و بویراحمد کمتر از میانگین کشوری
پس از سخنان برخی فعالان حوزه زنان معاون برنامه‌ریزی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در سخنانی گفت : کهگیلویه و بویراحمد ، در میزان طلاق زندگی‌های 4 تا 10 سال جز 5 استان اول به شمار می‌رود.
نژادی با بیان اینکه در حوزه زنان 192 نقشه موضوعی طراحی شده است اظهار کرد: وضعیت مناطق بر همین اساس اولویت‌بندی و مورد بررسی قرار می‌گیرد که برای مثال در تفاوت میان باسوادی پسران و دختران دبیرستانی در مناطق روستایی رتبه 5 کشوری به خود اختصاص داده‌اید .
نژادی افزود: در رتبه‌بندی تعداد ازدواج از 10 تا 14 سال جز سه استان آخر هستید به عبارتی شما کودک همسری کمتری نسبت به میانگین کشوری دارید.
وی گفت: درصد طلاق‌های ثبت شده در ازدواج‌های با مدت 4 تا 10 سال جز 5 استان اول کشور هستید که باید برای تحکیم بنیان خانواده تلاش کنید.
وی به رتبه‌بندی استان در زمینه میزان زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: در استان شما رسم خوب این است که زنانی که سرپرست خانوار می‌شوند زندگی جدی را خیلی زود شروع می‌کنند و شاید دلیل دیگر آمار کم زنان سرپرست خانوار این است که بر اساس رسوم فرزند ارشد خانواده را به جای خود به عنوان سرپرست خانوار معرفی می‌کنند.
 
 
با مدیران کم کار برخورد می شود
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست با تأکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات حوزه زنان استفاده شود، گفت: بانوان به عنوان نیمی از جامعه باید متناسب با جمعیت‌شان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و غیره حضور داشته باشند.
حسین کلانتری با بیان اینکه کمبودها و مشکلاتی در حوزه زنان داریم، گفت: کارهایی در این حوزه شروع شده و باید آنها را دنبال کنیم تا بتوانیم به شاخص‌های موردنظر در حوزه زنان و خانواده دست پیدا کنیم.
کلانتری با تأکید بر اینکه باید از همه ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات حوزه زنان استفاده شود، افزود: حضور زنان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و غیره مهم است و ما بر این باوریم که بانوان به عنوان نیمی از جامعه باید متناسب با جمعیت‌شان در عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند.
وی بیان کرد: بانوان نیز مانند آقایان توانمندی کار را دارند و به طور قاطع پیگیر هستم مدیران کلی که یک یا دو معاون دارند از ظرفیت بانوان به عنوان حداقل یکی از معاونان خود استفاده کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه باید زمینه ارتقاء بانوان را پله پله فراهم کنیم، عنوان کرد: فاصله زیادی با نقطه مطلوب و میانگین کشوری داریم و با کمک مدیران استان و مدیران کل در حال بسترسازی این موضوع هستیم.
 استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: تمامی مدیران دستگاه های اجرایی باید نگاه ویژه ای به حضور بانوان فعال در استان داشته باشند و با مدیران کم کار در این حوزه برخورد خواهد شد.
کلانتری با بیان اینکه باید مسیر حضور زنان در پست‌های مدیریتی و استفاده از ظرفیت آنها در حوزه‌های مختلف هموار شود، گفت: از هیچ مدیرکل و فرمانداری گذشت نمی‌کنم الا اینکه توجه ویژه‌ای به حوزه بانوان داشته باشد.
وی بیان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد قابلیت‌های خوبی در حوزه اشتغال به ویژه در بخش‌های صنایع دستی و گیاهان دارویی دارد که با شرایط بانوان هم سازگار است و باید از این قابلیت‌ها استفاده شود.
ارائه آمار اشتغالزایی حوزه زنان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ظرف ۲ سال گذشته دولت برنامه های خوبی برای اشتغال زایی از جمله تسهیلات روستایی و عشایری، مشاغل خانگی، مهارت آموزی و کارورزی داشته است.
پروانه نیک مرام افزود: از بهمن ماه ۹۶ تاکنون بر اساس آخرین آمار افزون بر ۲ هزار و ۲۲۸ میلیارد ریال به طرح های اشتغال زایی روستایی و عشایری در این استان، پرداخت شده که از این میزان ۵۷۰ میلیارد ریال آن به زنان ارائه شد.
وی تصریح کرد: همچنین در بحث مشاغل خانگی در سال گذشته سهم این استان ۱۰۰ میلیارد ریال بود که تنها ۶۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت و ۸۵ درصد از آن به زنان پرداخت شد.
نیک مرام تاکید کرد: ۱۰۰ درصد اعتبار مشاغل خانگی در کهگیلویه و بویراحمد جذب شده و این مهم بی سابقه بوده است.
وی ابراز داشت: سهم تسهیلات مشاغل خانگی این استان در سال جاری تنها ۴۲ میلیارد ریال است که انتظار می رود ره اورد سفر معاون رئیس جمهوری با توجه به وجود پتانسیل های طبیعی و انسانی لازم در استان، پیگیری افزایش این سهم باشد.
برنامه ویژه دولت برای تاب آوری در مناطق محروم
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: ارتقای جایگاه زنان در ابعاد مختلف از سیاست های اصولی دولت تدبیرو امید بویژه رئیس جمهوری است و تنها محدود و منحصر به گرفتن پست های مدیریتی نیست. به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز دوشنبه در نشست با فعالان فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: دولتبا حساسیت ویژه به دنبال احقاق حقوق مغفول مانده از گذشته زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشوراست.
وی تصریح کرد: تهیه و تدوین سند ارتقای جایگاه زنان و خانواده مشمول یکی از دستاوردها و اقدام های ارزنده دولت در این راستاست که با نگاه جامع و کارکارشناسی و مطالعاتی بسیاری از عقب ماندگی ها و حقوق مغفول مانده زنان را احصا کرده و البته برنامه ها، تصمیم ها و مامویت های ویژه سازمانی هر دستگاه را برای رفع این ضعف ها ، عدم توازن ها و چالش های فراروی ارتقای جایگاه زنان کشورمان نیز مشخص کرده است.
وی به یکی از راهبردهای دولت دوازدهم برای مشارکت ۳۰ درصدی زنان در پست های مدیریتی دولت اشاره کرد و گفت: این برنامه و دستور ویژه رئیس جمهوری باید با تمام توان محقق شود تا به مطالبه زنان پاسخ داده شود.
ابتکار بیان کرد: تاکنون توفیق خوبی در این راستا بدست آمده اما همچنان حدود ۱۲ درصد نسبت به برنامه حضور ۳۰درصدی زنان در پست های مدیریتی عقب هستیم.
وی همچنین یکی از برنامه های اساسی دولت دوازدهم را اجرای برنامه های ویژه تاب آوری در سطح روستاها و مناطق محروم دانست و گفت: طرح های گوناگونی برای حمایت از زنان کارآفرین در سطح ملی تدوین شده و تسهیلات ویژه ای از جمله تسهیلات روستایی و مشاغل خانگی به آن ها اختصاص می یابد.
وی عنوان کرد: سال گذشته در راستای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار، در مرحله نخست ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار توانمند شدند.سهم زنان از دریافت تسهیلات اشتغالزایی روستایی در سال گذشته حدود ۴۱ درصد بوده است.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: این استان دارای سرمایه های انسانی و طبیعی بسیاری بوده که باید بیش از پیش به آنها توجه شود.


 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار