شاید شنیدن این تعبیر که چگونه ممکن است منطقه ای با داشتن پتانسیل های متعدد و وفور نعمت اما محروم و فاقد شاخص های توسعه باشد اما با نگاهی عمیق به بخش جدید تاسیس سپیدار در شهرستان بویراحمد به راحتی این تناقض "وفور نعمت و فقر مطلق" تعبیر می شود !
کد خبر: ۹۴۸۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹ 14 March 2021

شاید شنیدن این تعبیر که چگونه ممکن است منطقه ای با داشتن پتانسیل های متعدد و وفور نعمت اما محروم و فاقد شاخص های توسعه باشد باعث تعجب شود اما با نگاهی عمیق به بخش جدید تاسیس سپیدار در شهرستان بویراحمد به راحتی این تناقض "وفور نعمت و فقر مطلق" تعبیر می شود !
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بخش سپیدار شهرستان بویراحمد که چند ماهی است از دهستانی ارتقاء پیدا کرده و به بخش تبدیل شده است در یکی از بی نظیر ترین مناطق استان با پتانسیل های بسیار خوب در حوزه های گردشگری ، کشاورزی ، باغبانی و دامداری قرار دارد این در حالی است که در حال حاضر تنها جاده بین استانی هم از وسط این بخش می گذرد !
این بخش 110 روستا دارد که جاده تعداد عمده ای از این روستاها به فواصل اندکی از تنها راه بین استانی فعلی استان که شهرستان های بویراحمد و چرام را به هم مرتبط می کند ، منشعب می شوند .
با دیدن و مقایسه شرایط ظاهر و باطن این بخش به دو نتیجه کاملا متضاد می رسید ! یک بخش مناطقی در امتداد و پیرامون جاده چند ده کیلومتری با باغ های پر ثمر ، محل فروش محصولات کشاورزی است که ظاهری زیبا و نسبتا توسعه یافته نشان می دهد ! و اما باطنی عجیب توسعه نیافته که با ورود به برخی جاده های منشعب از جاده اصلی کم کم رخ می نماید و عمق محرومیت خصوصا در نبود زیر ساخت ها را نشان می دهد!
جاده یک زیر ساخت متناقض در سپیدار!
در بخش سپیدار در بحث جاده هم تناقض به شدت مشهود است ! از یک طرف تنها و شلوغ ترین جاده بین استانی را مشاهده می کنیم که بسیاری از ترددها از آن صورت می گیرد و از طرف دیگر به فواصل کوتاهی منشعب از این جاده مواصلاتی که گاها زیر 2 کیلومتر فاصله روستا تا جاده اصلی است ، به ضعیف ترین جاده های ارتباطی می رسیم !
روستای برد پهن نمونه ای عینی از محرومیت ، چسبیده به مرکز این بخش است که فاصله روستا تا جاده اصلی زیر 2 کیلومتر است اما این روستا فاقد جاده دسترسی ایمن است و مردمش باید منتظر تابستان و کاهش بارندگی و نهایتا کاهش آب رودخانه باشند تا یک تردد ایمن و بدون خطر را داشته باشند!
روستای «بردپهن جلیل» که با تقدیم پنج شهید به انقلاب هنوز از امکانات اولیه رفاهی نظیر جاده دسترسی مناسب، بهداشت، زیرساخت‌های ارتباط اینترنت و ... محروم هستند.
اغلب مردم روستای «بردپهن جلیل» به دلیل عدم دسترسی به جاده ارتباطی مناسب و رنج حاصله در رفت و آمد به بخش مرکزی سپیدار و شهر یاسوج به ناچار دیار آبا و اجدادی خود را ترک کرده و روز به روز این روستای زیبا که با توجه خاص می‌تواند یکی از نقاط منحصر به فرد توریستی باشد، خلوت تر از قبل و خالی از سکنه می‌شود.
مردم روستای بَرد پَهن جلیل برای رفت و آمد باید از رودخانه پایین دست روستا که فاقد هرگونه پل ارتباطی است عبور کنند و در سالیان متمادی از این موضوع دچار خسارات بسیاری شده‌اند و به گفته مردم اگر راه ارتباطی مناسب برای این  روستا فراهم بود حال یکی از پر جمعیت‌ترین روستاهای بخش سپیدار به شمار می‌رفت!
دیگر روستاها هم کم وبیش همین وضعیت را دارند!
مشکل فقط روستای برد پهن نیست ! تنگ آبشور هم یکی از مناطق بسیار زیبای بخش سپیدار است که با همین مشکل نبود جاده دست و پنجه نرم می کند ! روستای تنگ آبشور فاصله تقریبا 8 کیلومتری از جاده اصلی دارد که نیمی از این جاده آسفالت و نیم دیگر آن تقریبا غیر قابل تردد خصوصا در فصل های بارش است !
جاده های روستایی این بخش در بسیاری از موارد همین وضعیت را دارد این در حالی است که اکثر این روستاها پتانسیل های بسیاری در بخش های گردشگری ، دامداری ، باغبانی ، کشاورزی و ... دارند !
شاید تعجب کنید که یکی از زیباترین و شلوغ ترین مناطق گردشگر پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد یعنی  "آبشار تنگ تامرادی" در این بخش قرار دارد ! منطقه ای گردشگری که تقریبا از همه نقاط ایران و حتی خارج از کشور گردشگر می پذیرد اما جاده دسترسی این آبشار آنقدر پر پیچ و خم و دارای شیب تند و خطرناک است که احتمالا هر گردشگر فقط یکبار به آنجا مراجعه می کند و بار دوم را بی خیال می شود ! ضمن اینکه مشکل فقط بحث جاده نیست ، دیگر زیرساخت های یک منطقه گردشگری را هم در این مکان کمتر می بینیم!
معارضات و بی نتیجه ماندن تلاش ها!
اولین بخشدار بخش جدید تاسیس سپیدار که خود به وضوح محرومیت های بخش را می بیند ، می گوید ، این بخش دارای بیش از 110 روستا است که در مسیر ارتباطی شهرستان بویراحمد به شهرستان‌ چرام از ابتدا تا انتهای بخش کشیده شده است.
حسین زاده هم یکی از مهمترین مشکلات این بخش را جاده های دسترسی روستایی می داند و محرومیت تاریخی را عامل این وضعیت می داند و معتقد است آنگونه که لیاقت این مردم بوده به وضعیت آن ها رسیدگی نشده است .
وی در رابطه با مشکل جاده دسترسی روستاهای این بخش از جمله برد پهن می گوید " این روستا پنج شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده و از پتانسیل مناسبی در زمینه کشاورزی، دامداری و گردشگری برخوردار است".
حسین زاده ادامه می دهد ، بارها مشکل جاده ارتباطی روستای "بَرد پهن جلیل" پیگیری شده‌است و در مرحله‌ای نیز اعتبار لازم برای ساخت یک دهانه پل بر روی رودخانه و ایجاد جاده دسترسی نیز تأمین شد، که متأسفانه به دلیل برخی معارضات محلی طرح به مرحله اجرایی نرسید.
مشکلات ریز و درشت!
یکی دیگر از مشکلات در روستاهای بخش سپیدار ، ضعف آنتن دهی تلفن همراه و عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت است به گونه ای که حتی بسیاری از دانش آموزان هم دسترسی به شبکه شاد ندارند .
برخی از اهالی روستاها به خبرنگار تابناک می گویند برای اینکه بتوانند تماس تلفنی بگیرند مجبور هستند به ارتفاعات اطراف روستا بروند شاید موفق به برقراری تماس شوند!
برخی از روستاها مشکل شبکه آبرسانی شرب دارند و نیازمند تلاش های بیشتر مسئولین برای رفع این مشکلات هستند.
داستان یک بخش ! / از وفور نعمت تا فقر مطلق + فیلم و تصاویر
جوانان بیکار و پتانسیل های فراوان!
یکی دیگر از مشکلات عمده در روستاهای این بخش مربوط به جوانان بیکار است که برخی به امید تغییر در وضعیت زندگی مهاجرت به شهر یاسوج را در پیش می گیرند اما گویا برای عده ای آنجا هم چندان موفقیتی دیده نمی شود و بر می گردند به روستا اما بی کار در روستا پرسه می زنند!
یکی از جوانان این روستا که حاضر به مصاحبه با تابناک کهگیلویه و بویر احمد شد ، می گوید چند سال پیش با فروختن برخی دارایی ها خودرویی خریده و به شهر رفته که مسافر کشی کند اما آنگونه که باید موفقیتی نداشته و الان به روستا برگشته و مانند دیگر جوانان بیکار است.
این جوان می گوید با 100 میلیون تومان وام می تواند کار دامداری راه اندازی کند و با توجه به پتانسیل بالای این روستا در بحث دامداری مطمئنا رونق خوبی به زندگی خود خواهد بخشید !
وی البته نهادهایی مانند بنیاد برکت را که سیاست گذاری خود را بر محرومیت زدایی در مناطق محروم گذاشته اند ، دعوت کرده است که به روستای ان ها سری بزنند و هم محرومیت را ببیند و هم پتانسیل ها را !
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار