با راه اندازی خط صنعتی، تولید فخرا از اواسط پاییز به ماهیانه ۵ میلیون دُز می رسد.
کد خبر: ۹۹۳۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷ 13 September 2021
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، واکسن فخرا بعد از یک سال و نیم تلاش که با همت بلند شهید فخری زاده ایجاد شد ، دیروز در مراسم مشترکی مرحله‌ فاز سه و مرحله‌ی عمومی اضطرار با حضور وزیر بهداشت و درمان و وزیر دفاع رونمایی شد.
احمد کریمی مدیر پروژه واکسن فخرا با بیان اینکه پس از طی مراحل آزمایشگاهی و تست‌های حیوانی ، بی‌ضرری و اثر بخشی واکسن به اثبات رسیده است ، گفت : در تولید این واکسن تمامی استانداردهای لازم و با ایمنی کامل انجام شده است.

کریمی با اشاره به اینکه به همت شهید فخری زاده از روزهای اول ورود کرونا به کشور، وارد تشخیص و تولید کیت‌های تشخیصی شدیم، افزود : فرایند تحقیق و توسعه واکسن کووید ۱۹ از سال گذشته آغاز شده است.
مدیر پروژه واکسن فخرا ادامه داد : با جداسازی ویروس کرونا از بین ۳۵ هزار نمونه بیماران ایرانی و کشت ۳۰ ایزوله مناسب اولین بذر واکسن از بین آن‌ها انتخاب و تولید و تابستان مرحله کنترل کیفیت و تست‌های حیوانی آغاز شد.
وی بیان کرد : در تولید واکسن فخرا تمامی استانداردهای لازم و با ایمنی کامل انجام شده است و امیدوارم این واکسن ، فخر ایران باشد.
کریمی با بیان اینکه دکتر فخری زاده درباره این پروژه زحمت زیادی کشیدند ، تاکید کرد : واکسن ایرانی «فخرا» در سازمان «نوآوری و تحقیقات وزارت دفاع ایران» تولید شده است که این دانشمند شهید ریاست آن را برعهده داشت.
کریمی افزود : فرآیند تولید شامل مراحل کشت سلول ، تلقیح ، تکثیر ، جداسازی و تخلیص ، غیرفعال‌سازی و فرمولاسیون در اندک زمانی راه اندازی و سپس تست‌های حیوانی و انواع تست‌های کنترل کیفی انجام شد.
مدیر پروژه واکسن فخرا گفت : این واکسن از ویروس غیر فعال انتخاب شده است و با ورود این ویروس غیر فعال ، ایمنی بدن فعال می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار