معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه
معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه با اشاره به اینکه تصویب لوایح مختلف اصلاح ساختار قوه قضاییه در دست اجراست، گفت: فرآیند طولاتی و پیچیده تصویب لوایح باعث می شود، اصلاح ساختار قوه قضاییه به مشکل روبرو شود.
کد خبر: ۱۰۸۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴ 14 December 2022

به گزارش تابناک ایلام ؛ حجت الاسلام والمسلمین نورالله قدرتی  در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام اظهار داشت: حرکت روبه رشدی که در این قوه بعد از انتصاب آقای رئیسی آغاز شده بود منسجم‌تر، قانون مدارتر، تشکیلاتی‌تر و بدون سر و صدای تبلیغاتی و در همان مسیر پیش خواهد رفت و در آینده شاهد آثار مثبت آن در حوزه تقنین خواهیم بود.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه تقنین و تصویب لوایح برای اصلاح ساختار قوه قضاییه افزود: مهم‌ترین این قوانین و لوایح، اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در جهت مبارزه با قاچاق، اصلاح قانون در حوزه قراردادهای بین مردم، به نحوی که بعد از لازم الاجرا شدن این قانون هر نوع معامله‌ای که با اسناد عادی انجام شود باطل بوده و معاملات باید با سند رسمی باشند که لایحه مربوطه به آن در مجلس است.

معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه یکی از مشکلات بر سر راه قانون گذاری را فرآیند زمان بر و پیچیده تصویب لوایح و مصوبات عنوان و آنرا مشکلی بر سر راه اصلاح ساختار قوه قضاییه خواند و بیان کرد: اصلاح قانون تجارت که به مبارزه با فساد و سوء استفادها در این حوزه می‌انجامد و تقدیم لایحه‌ای به مجلس برای حذف برخی از عناوین مجرمانه در جهت کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضا به گونه‌ای که برخی از فعل‌ها و ترک فعل‌ها جرم به حساب نیامده و تخلف محسوب شوند و در دستگاه مربوطه که وظیفه نظارت در همین فعل‌ها و ترک فعل‌ها را دارند، رسیدگی شود.

حجت الاسلام قدرتی همچنین به اجرای قانون لایحه جامع قضایی که هدف از آن بررسی تمام عناوین حقوقی و پرونده‌های موجود در دستگاه قضایی برای خارج سازی برخی از عناوین از سیستم قضایی است، اشاره کرد و گفت: ده‌ها لایحه و طرح در جهت اصلاح ساختار قوه قضاییه در دست بررسی هستند که در صورت عملیاتی شدن شاهد کاهش چند میلیونی پرونده‌ها به دستگاه قضایی خواهیم بود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز در این دیدار کار قضایی در شرایط فعلی را فوق العاده حساس و سخت خواند و اظهار داشت: عملکرد دستگاه قضا در رعایت عدالت، سرعت عمل در رسیدگی و بازدارندگی از جرائم در ایجاد امنیت و آرامش در جامعه موثر است.

حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار سرعت در صدور آرا و اجرای احکام را عامل اصلی بازدارندگی دانست و با انتقاد از فرآیند طولانی دادرسی در بعضی از موارد آن را نتیجه تعدد قوانین و آرا در بعضی زمینه ها دانست و خواهان برطرف شدن این مشکل از سوی مسئولین و نخبگان قوه قضاییه شد.

وی از زحمات رئیس کل دادگستری استان بخاطر تسریع در رسیدگی به پرونده ها تشکر کرد و گفت: در نتیجه تلاش های ایشان در مدت ریاست بر دادگستری استان خوشبختانه شکایت از دستگاه قضا در این مدت بسیار کاهش داشته است .

امام جمعه ایلام با اشاره به بافت قومی و قبیله ای در استان ایلام افزود: بخش زیادی از مشکلات حوزه قضایی و امنیتی را می توان با استفاده از ظرفیت بزرگان طوایف و ریش سفیدان به سرانجام رساند و به همین خاطر انتظار از دستگاه قضا این است ضمن استفاده از این ظرفیت از این بزرگان تقدیر به عمل آورده و حرمت آنان توسط قضات جوان دادگستری ها حفظ شود .

کریمی تبار خواستار رسیدگی به مشکل خانه هایی که صاحبان آنها دارای مالکیت عرفی و شرعی بر زمین خود می باشند و در حال حاضر با مشکل مالکیت قانونی و عدم ثبت سند مواجه هستند، شد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار