همزمان با سالروز تاسیس بنیاد مسکن
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد همزمان با سالروز تاسیس به فرمان امام خمینی (ره) مهمترین سیاست ها و عملکرد این دستگاه را تشریح کرد .
کد خبر: ۱۰۹۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵ 10 April 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، روح الله عمادی روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در نشست خبری با خبرنگاران افزود: امام راحل با پیش بینی خود تنها مدت کوتاهی بعد از پیروزی انقلاب با دغدغه‌ای که برای مسکن محرومان داشتند دستور راه‌اندازی این نهاد را دادند حساب ۱۰۰ امام نیز اقدامی بسیار خوب و پیش بینی موثری بود که امام راحل برای رفع مشکل مسکن محرومان کرده بودند تا خیرین برای کمک به مسکن سازی پای کار بیایند معتقدیم اگر هر شخص یک آجر برای محرومین روی هم بگذارد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن متولی عمران روستاهاست، اظهارکرد: اگر می‌خواهیم در روستا‌ها عمران و آبادانی داشته باشیم باید طرح و برنامه ارائه دهیم امروز این طرح‌ها را به نام طرح هادی در روستا‌ها می‌شناسیم ساختاری را برای روستا‌ها تعریف کرده‌ایم که آینده آن‌ها را رقم می‌زند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تعداد روستا‌های استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: تعداد ۱۷۰۰ روستا در کل استان داریم که ۷۲۰ روستای ما بالای ۲۰ خانوار است و در اولویت برنامه‌های بنیاد مسکن قرار دارند بنای ما اجرای طرح هادی در روستا‌های بالاتر از ۲۰ خانوار است هر چند از روستا‌های زیر ۲۰ خانوار هم مغفول نبوده‌ایم علاوه بر آن ۷۲۰ روستا که تهیه طرح هادی شده برای ۲۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار نیز تهیه طرح کرده‌ایم.

عمادی با بیان اینکه بیش از ۵۵۰ روستای استان اجرای طرح هادی شده تصریح کرد: با اعتباراتی که در استان برای روستا‌ها هزینه شده آمار قابل قبولی داریم، اما یکی از معضلاتی که گرفتار آن هستیم بیش از ۳۰ درصد روستا‌ها بافت فرسوده هستند که منجر به حاشیه نشینی شده و به دلیل نبود امکانات مهاجرت کرده‌اند چرا که خدماتی قبل از انقلاب ارائه نشده و اشتغال در روستا‌ها از بین رفته است.

وی ادامه داد: بعد از ۴۴ سال از عمر انقلاب دغدغه اشتغال از دغدغه‌های اصلی مسئولان در روستا‌ها به شمار می‌رود که در چند سال اخیر در حوزه اشتغال هم کار‌های بسیار زیادی انجام داده ایم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در بافت فرسوده دوگنبدان وضعیت بسیار خطرناکی داشتیم که اگر زلزله می‌آمد امکان خدمات‌رسانی هم در آنجا وجود نداشت عنوان کرد: در آنجا ۱۲۰۰ خانه احیا و مسیر‌های دسترسی احیا شد.

عمادی تاکید کرد: باید کمک کنیم مردم در روستا‌ها بمانند هدف اصلی در طرح‌های ما این بوده که با بهسازی و آسفالت روستا‌ها و طرح‌های هادی این کار انجام شود آمار قابل قبولی در آسفالت روستا‌ها داریم ۳۵۰ روستا عملیات آسفالت آن‌ها انجام شده و ۱۰۴ روستا را تنها در سال گذشته آسفالت کردیم.

وی اظهارکرد: در این تعداد ۱۰۴ روستا بیش از یک میلیون متر مربع آسفالت ریزی شده است هر چند در نظر داریم خدمات رسانی را به محروم‌ترین نقاط ببریم در بهمنی و لنده کار‌های بسیار زیادی انجام شده در مارگون هم کار‌های بسیار خوبی انجام داده‌یم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص اعتبارات گفت: مجموع اعتبارات ما ۱۵۶ میلیارد تومان است که ۱۲۶ میلیارد تومان از محل ملی و مابقی اعتبارات استانی بوده است.

عمادی افزود: در سال گذشته به تعداد ۲۰۰ روستا اجرای طرح داشتیم اعتبارات پیش‌بینی شده برای ما ۴۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که امیدواریم ۲۵۴ را آسفالت کنیم.

وی اظهارکرد: امسال در فاز اول بیش از ۵ هزار تن قیر رایگان به استان تخصیص داده شده کار را شروع کردیم و با توجه به سفر دوم رئیس جمهور بسته پیشنهادی ما این بوده تا فیر بیشتری برای ما در نظر گرفته شود و مجموعا به ۱۰ هزار تن برسد که مسئولان باید کمک کند تا برای پخت و پخش نیز اعتبارات داشته باشیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در عمران روستایی صدور اسناد مالکیت را در روستا‌ها داریم که دغدغه مالکیت را از بین می‌برد ۳۵ هزار واحد واحد در روستا‌ها و ۶۰۰۰ واحد شهری زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت صادر شده است.

عمادی تصریح کرد: بحث اراضی ملی در محدوده روستا هاست که ابتدا در اختیار ما و سپس برای کار‌های عام المنفعه به مردم داده می‌شود ۲۲۰۰ هکتار تحت تملک ما بوده که ۶ هزار قطعه در روستا‌ها واگذار شده است.

وی با اشاره به اقتصاد روستا‌ها به عنوان یک موضوع مهم گفت: به این نتیجه رسیده‌ایم که به غیر از کار عمرانی می‌بایست به اقتصاد روستا‌ها هم توجه کنیم در بسیاری از روستا‌ها به دلیل نبودن شغل مردم مهاجرت می‌کنند، اما مهاجرت معکوس آغاز شده است در کنار اجرای طرح‌های هادی طرحی را به نام منظومه روستایی پیگیری می‌کنیم نقاط قوت اقتصادی روستا‌ها مشخص می‌شود که در میان استان‌های پایلوت یکی از استان‌ها ما هستیم. در گچساران منظومه روستایی فعال شده و ما و زنجان در منظومه روستایی در کشور مقام اول را در میان استان‌ها از آن خود کرده ایم نگاه می‌کنیم که در روستا‌ها چه ظرفیت‌هایی وجود دارد لذا ۲۸۰ طرح را مورد مطالعه قرار دادیم ۵۵ طرح به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: با همکاری بسیج و سایر نهاد‌های انقلابی به کارآفرینان کمک میکنیم تفاهم‌نامه‌های با نهاد‌ها بسته شده تا در این راه با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

عمادی تاکید کرد: بازار هدف را نیز برای آن‌ها مد نظر قرار میدهیم و سعی میکنیم تولیدات خودشان را بتوانند به خوبی به فروش برسانند که همین موجب پویایی و رشد روستا‌ها خواهد شد.

وی یادآور شد: در کنار حوزه عمران روستایی مسکن سازی برای محرومان نیز یکی از وظایف ما به شمار می‌رود تسهیلات مسکن روستایی داریم بهسازی مسکن روستایی نیز یکی دیگر از این فعالیت‌ها به شمار می‌رود چرا که در سال‌های اخیر زلزله‌های زیادی در استان تجربه کردیم که یکی از آن‌ها زلزله سی سخت بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از ۷۴ هزار واحد روستایی شناسایی شده نیازمند مقاوم سازی در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۲ هزار واحد مسکن مقاوم سازی شده که یک آمار بسیار خوبی به شمار می‌رود و در رسانه ملی اعلام کردند میانگین مقاوم سازی در کشور ۵۱ درصد و در استان ما ۵۷ درصد بوده که از کشور بسیار جلوتر هستیم و باید از بانک‌های عامل هم قدردانی کنیم.

عمادی با اشاره به تعهد استان برای مقاوم سازی در سال جاری عنوان کرد: امسال ۴۱۷۰ واحد سهمیه ما در نظر گرفته شده که دو هزار و ۶۰۰ واحد به ما ابلاغ شده امیدوارم که تا پایان اردیبهشت ۲۶۰۰ واحد را انعقاد قرارداد کنیم و بتوانیم تا پایان سال نیز همه ۴۱۰۰ واحد را داشته باشیم.

وی اظهارکرد: بافت فرسوده گچساران نیز کار مهمی بود که در سال ۹۴ به بنیاد محول شد که با همکاری همه از جمله مردم دو هزار واحد مقاوم سازی شد موفق‌ترین پروژه بافت فرسوده ایران بافت فرسوده گچساران بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بحث بازسازی بافت فرسوده در سه شهرستان بزرگ را به رئیس جمهور پیشنهاد خواهیم داد که بیش از ۶ هزار واحد خواهد بود و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای آن پیش‌بینی شده است.

عمادی به بازسازی شهر سی سخت اشاره و اظهارکرد: در خصوص زلزله سی سخت ۱۶۰۰ واحد خسارت دیده بودند که اکنون ۱۴۰۰ واحد به اتمام رسیده، اما متاسفانه تسهیلات برای خانه‌های ۸۰ متری در نظر گرفته شده بود که بسیاری از آن‌ها رو به ساخت واحد‌های ۲۰۰ متری آوردند که همین کار را برای همه سخت کرد و شاید آن گونه که باید نتوانستند همه منزل خود را تکمیل کنند بقیه نیز در مرحله سفت کاری هستند.

وی با اشاره به اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در سیل مانسون گفت: طبق آمار یک هزار واحد روستایی و ۱۵۵ واحد شهری برای بازسازی در نظر گرفته شده بود بعد از استان فارس بیشترین آمار را ما داشتیم با پیگیری‌هایی که انجام شد سهمیه خوبی برای استان در نظر گرفته شد و در پیشرفت فیزیکی واحد‌های آسیب دیده از مانسون هم مقام اول را داریم ۳۲۴ واحد دیوار آن تمام شده و ۱۰۰ واحد را به بهره‌برداری می‌رسانیم تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی شهری و ۲۰۰ میلیون تومانی روستایی و ۷۰ میلیون تومانی بلاعوض در نظر گرفته شد.

وی افزود: در نمایشگاه مربوط به بحران استان بنیاد مسکن استان در نمایشگاه ایران قوی مقام برتر را به خود اختصاص داد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با سفر رئیس جمهور بسته پیشنهادی بنیاد مسکن استان گفت: هزینه قیر رایگان جهت آسفالت روستا‌ها و همچنین تسهیلات بافت فرسوده برای سه شهر بزرگ و اعتبار برای طرح‌های منظومه روستایی تا وارد چرخه تولید شوند از اولویت‌های بنیادمسکن و درخواست از رئیس جمهور در سفر دوم به استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود.

عمادی با اشاره به نهضت ملی مسکن و نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تصریح کرد: دو پروژه شاخص ۴۱۲ واحدی در گچساران و ۱۰۱۰ واحدی در دهدشت داریم ۲۸۸ تا از این واحد‌ها در گچساران در مرحله کاشی و سرامیک هستند و ۱۲۴ واحد زمین آن تامین شده و طبق دستور استاندار باید بتوانیم در ۱۸ ماه تحویل دهیم.

وی ادامه داد: در پروژه ۱۰۱۰ واحدی دهدشت مشکل انشعابات آب و برق بود که استاندار با معاون وزیر تماس گرفت ۶۰ درصد اعتبار را آن‌ها تامین می‌کنند و بقیه را ما خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعداد ۱۸ شهر زیر ۲۵ هزار نفر داریم که جلسه مستمر برای تامین زمین آن‌ها برگزار می‌شود پیگیری‌های لازم شده البته به نتیجه‌های خوبی هم رسیده‌ایم.

گفتنی است که ۲۱ فروردین ماه سالروز تاسیس حساب ۱۰۰ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار