مدیرکل فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد: ۱۱ طرح فنی و حرفه‌ای با ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار آماده ارایه است و باید منتظر ماند که کدام طرح‌ها مصوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۹۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰ 13 June 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، سید نور الله هدایت در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه رسالت و مأموریت اصلی فنی و حرفه‌ای ارائه آموزش‌های محوری و مهارتی است افزود: بیش از ۸۰ درصد فراگیران آموزش دوگانه فنی و حرفه‌ای جذب بازار کار می‌شوند.
وی به تشریح بخشی از موفقیت‌های اداره کل اموزش فنی و حرفه‌ای استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته، بالغ بر ۲۵ هزار نفر دوره در آموزش‌های مهارتی دو بخش دولتی و خصوصی شرکت کردند که این تعداد معادل چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی می‌شود.
وی ادامه داد: براساس ارزیابی‌هایی که در ۷۰ شاخص توسط سازمان مرکزی انجام شد توانستیم بعد از استان‌های خراسان و خوزستان رتبه سوم کشور را کسب کنیم.
هدایت ابراز داشت، در حوزه سند حرفه و استاندارد‌های ارزشیابی رتبه دوم کشور و در بخش انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که متولی آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بود رتبه اول را کسب کردیم.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: بالغ بر ۳٠٠ استاندارد شایستگی با محور‌های مختلف توسط فنی و حرفه‌ای در استان اجرایی شد.
وی با بیان اینکه فنی و حرفه‌ای استان در اجرای آموزش‌های بخش خصوصی و دولتی طی سال گذشته رتبه سوم را کسب کرد، گفت:این در حالی است که سال‌های گذشته جزو استان‌های رده پایین در سطح کشور بودیم.
هدایت از فعالیت ۱۱ مرکز با ۸۰ کارگاه آموزشی در استان خبر داد و گفت: حدود ۱۳۰ آموزشگاه خصوصی فعال نیز به امر مهارت آموزی می‌پردازند.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به تحقق سند برنامه در استان اشاره کرد و گفت: ۵۶ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توسط بخش خصوصی و ۴۴ درصد توسط بخش دولتی اجرایی می‌شود.
هدایت بیان کرد: فنی و حرفه‌ای ۱۹ گروه هدف از جمله دانشجویان و دانش آموختگان، دانش آموزان، عشایر، زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست، سربازان وظیفه، بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های تولیدی و سایر اقشار را زیر پوشش مهارت آموزی و آموزش خود دارد.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گفت: در سال گذشته و دو ماهه اول سال جاری بیش از ۷٠ درصد فراگیران آموزشی ما را جوانان تشکیل می‌دهند که این امر نوید دهنده‌ی حرکت جوانان به سمت مهارت آموزی است.
هدایت از اجرای طرح «کهاد» برای دانشجویان دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: برای دانشجویان علاقه‌مند به مدت ۵۴۰ ساعت دوره‌های آموزش‌ی برگزار و پس از پایان هر دوره به ان‌ها گواهی مهارت با کد بین المللی اهدا می‌شود.
وی طرح ” نخلستان” را از دیگر طرح‌های فنی و حرفه‌ای برای دانش آموختگان بی مهارت دانست و گفت: در این طرح متناسب با علاقه مندی دانش اموختگان دانشگاه‌ها و مراکز عالی بحث توانمند سازی و مهارت آموزی انجام می‌شود.
هدایت با بیان اینکه در سازمان فنی و حرفه‌ای استاندارد‌ها ۳۰ ساعته هستند و پوشش مهارتی و توانمند سازی در چندین محور برای متقاضیان ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: بیشترین وزن ارائه آموزش‌ها با ۷٠ درصد ظرفیت مربوط به فاز عملی است.
هدایت از پیگیری آموزش دوگانه یا مهارت آموزی در محیط کار واقعی (استاد شاگردی قدیم) خبر داد و بیان کرد: در این روش کارآموز زیر نظر یک کارفرما آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرد و مزیت این مهم، آموزش در حین کار و کسب مهارت مطلوب برای ورود به بازار کار است.
هدایت گفت: این آموزش‌های مهارتی در خوشه‌های مختلف صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر اجرایی شده است.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گفت: در بخش دولتی آموزش‌ها بیشتر در حیطه فنی، کشاورزی و خدمات است و احتیاج به تجهیزات دارد و در بخش خصوصی بیشتر آموزش‌ها در حیطه خدمات است.
هدایت ابراز داشت: در سال گذشته ۳۰۰ استاندارد شایستگی را بخش‌های جوشکاری، برق ساختمان، ارایش و پیرایش، کامپیوتر، طراحی لباس و … اجرایی کردیم.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای مسئولیت‌های اجتماعی یک تفاهم نامه با وزارت نفت و استانداری استان منعقد شد که براساس آن طی دو سال باید ۵۰۰ نفر از جوانان بومی منطقه در ۵ رشته از جمله برقکار صنعتی، لوله کشی صنعتی، ابزار دقیق، جوشکاری ماشین آلات و نصب میکانیکی آموزش داده شوند.
هدایت افزود:سال گذشته ۱۳٠ نفر در فاز اول در دو شهرستان بویراحمد و گچساران زیر پوشش آموزش‌ها قرار گرفتند و امسال از اوایل بهمن ماه این دوره‌های آموزشی در مرکز بویراحمد، گچساران، دهدشت و بهمئی اجرایی می‌شود.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: شش میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار برای این آموزش‌ها اختصاص داده شده است.
هدایت از راه اندازی دپارتمان گیاهان دارویی در استان خبر داد و گفت: سند حرفه نیز توسط استان تدوین و به عنوان یک طرح برتر در کشور شناخته شد.
وی ابراز داشت: سال گذشته در زمینه تعمیرات و تجهیزات کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای شش میلیارد تومان هزینه شد و با توجه به اینکه خرید تجهیزات، احداث و بهسازی کارگاه‌های آموزشی بالاست و بیش از توان دولت است کارگاه‌هایی که غیر فعال بودند در قالب تبصره ۱۱ به سرمایه گذاران واگذار می‌شود تا شروع به کار کنند.
هدایت، به سفر دور دوم ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: ۱۱ طرح فنی و حرفه‌ای با ۴۲۰ میلیارد تومان اعتبار آماده ارایه است و باید منتظر ماند که کدام طرح‌ها مصوب می‌شود.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: پیشنهاد ایجاد دو مرکز فنی و حرفه‌ای در شهر‌های مارگون و لنده و مرکز مستقل خواهران در گچساران، خرید تجهیزات برای دپارتمان دارو‌های گیاهی، توانمندسازی دانشجویان و دانش آموختگان، افزایش آموزش‌ها در روستا‌ها از جمله این طرح هاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار