محمد مردانی فعال سیاسی-اجتماعی در یادداشتی به بررسی و تحلیل چگونگی انتخابات در حوزه ی بویر احمد، دنا و مارگون پرداخت .
کد خبر: ۱۱۲۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸ 03 September 2023

وزنه‌هایِ ترازوی انتخابات مجلس ۱۴۰۲ در بویراحمد بزرگ

وزنه‌هایِ ترازوی انتخابات مجلس ۱۴۰۲ در بویراحمد بزرگ

محمد مردانی

✅ بخش اول

اگرچه بخش اعظم انتخابات آتی مجلس به رفتارهایِ ارکان اصلی حکومت و بویژه دولت(علیرغم مشکلات در حوزه‌های مختلف) بستگی دارد؛ اما یقیناً باید اذعان نمود که اتخاذ تصمیمات کلیدی از سوی دولت، در رای تک تک اشخاص جامعه تاثیرگذار است. شاید عده‌ای مناسبات سیاسی این حوزه را جدا از رویکرد ملی تلقی نمایند، اما اگر آگاهانه وضعیت موجود در جامعه ایران و علی‌الخصوص کهگیلویه و بویراحمد را نسبت به سال‌های پیش مورد ارزیابی قرار دهیم، متوجه میزان و عمق بدبینی و البته تنزل میزان اشتیاق مردم نسبت به انتخابات‌ها (کاهش مشارکت) خواهیم شد. شاید اگر از این مَنظر به انتخابات مختلف نگاهی بیندازیم و در تشریح آینده‌یِ انتخابات قلم به دست گیریم و متنی را از دریچه نگاه خویش روی جریده‌ای بیاوریم، قطعاً اولین چالش و مسئله‌یِ پیش رویِ ما، مشارکت پایین جامعه و اعتراض به مسائل کلان کشور خواهد بود. نگارنده معتقد است که تا اوضاع اقتصادي و حوزه اجتماعی چنین است، تغییر امکان‌پذیر نخواهد بود .

از همه‌ی عرض اندام‌ها، تحلیل‌ها، تبلیغ‌ها، تمجیدها و مبالغه‌ها که بگذریم،؛ نسبتِ قدرت با انتخابات بسیار نزدیک‌تر از نسبت کاندیدا با انتخابات است. به اذعان بیشتر فعالان و تحلیلگران این حوزه، دو دوره‌ای بودن رویه‌ای عادی و معمول می‌باشد که در مناسبات سیاسی این حوزه جای گرفته و با وجود همه‌ی تعبیرها، تغییرها و تحلیل‌ها، چنین رویه‌‌ای بر انتخابات‌ها و بویژه انتخابات مجلس شورای اسلامی در بویراحمد حاکم شده و این واقعیت در تشریح روند انتخابات، توازن را بگونه‌ای رقم می‌زند که یک سر ترازویِ انتخابات نماینده فعلی این حوزه خواهد بود ، و این محصول انتخابات‌ها در دوره‌هایِ پیشین از جمله انتخابات‌هایِ پرشور ۸۶ و ۹۴ هم بوده است و یقیناً باید گفت در این انتخابات هم نماینده یِ فعلی یک سر ترازوی انتخابات است.
البته شاید بتوان گفت که موانعی هم حوزه قدرت را تهدید می‌کند ولی آنچه شعاع مردمی را در حمایت از یک جریان همراه می ‌دارد اشتیاق ، احساس تعلق و انگیزه‌ای می‌باشد که در میان طرفداران، همدلی و هم‌صدایی را رونق می‌بخشد .

حال اگر بخواهیم در تعیین آن سوی ترازویِ انتخابات در این زمان گزینه‌ای را برگزینیم، بی‌شک به اشتباهی نادرست دچار خواهیم شد؛ زیرا تاریخ سیاسی این حوزه نشان داده که همواره ورق برمی‌گردد و همه‌ی مسائل و سئوالات در کورانِ انتخابات قابل تغییر است. در پیرامون این دوره در جایگاه کاندیدا آقایان منتظریان ، بهرامی و زارعی هر کدام قابل بحث و بررسی خواهد بود و هریک از اسامی ذکر شده، بگونه‌ای و تحتِ شرایطی می‌توانند جای دیگری را در دو قطبی انتخابات با نماینده فعلی بویراحمد، دنا و مارگون پر نماید و مدعی یک پایِ انتخابات باشد . گرچع شاید با فریب خوردن از موقعیت کنونی ، در پروسه و دوره طلایی ۱۰ روز مانده به انتخابات، فضا را به دیگری ببازند و شاید هم در احتمالی در رسیدن به تونل پایانی رقابت جریمه یِ شورای محترم نگهبان شوند ، یا هم اینکه با سکوت انتخابات را مدیریت نمایند تا به دروازه پایانی راه یابند.

علی ایحال، تحلیل واقع‌بینانه آن است که به عمده مسائلی یک سویِ ترازویِ انتخابات مهدی روشنفکر است

در بخش های بعدی به آن سویِ ترازوی انتخابات خواهیم پرداخت .

ادامه دارد...

برچسب ها: محمد مردانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار