کد خبر: ۱۱۴۳۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۹ 16 December 2023

به گزارش تابناک مازندران ، نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه همه ما میتوانیم اهل بیت افتخاری باشیم، گفت: در بازار باید ضوابط رعایت شده و شکل و نمای دینی داشته باشد. 

همه ما می‌توانیم اهل بیت افتخاری باشیم/ بازار باید شکل و نمای دینی داشته باشد  

 

 

بر اساس گزارش معاونت ارتباطات و رسانه دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در اتاق اصناف استان که با میزبانی از یک شهید گمنام همراه بود، ضمن تسلیت سالروز شهادت مقام شامخ کوثر اسلام حضرت فاطمه (س)، اظهار کرد: یکی از فضائل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این است که عضوی از اهل بیت (ع)، اصحاب کسا و جزو خمسه طیبه هستند. 

همه ما می‌توانیم اهل بیت افتخاری باشیم/ بازار باید شکل و نمای دینی داشته باشد  

 

 

وی افزود: واژه اهل البیت که در احادیث تطهیری و روایات آمده می‌تواند سه مفهوم داشته باشد، یک مفهومش قرآنی و آیه تطهیری است که همان پنج عضو اصحاب کسا و خمسه طیبه و البته ۱۴ معصوم از شخص بزرگوار اسلام (ص) است.

آیت الله محمدی لائینی خاطرنشان کرد: دومین مفهوم اهل بیت، مفهوم عمومی است، یعنی اعضای خانواده، در اهل سنت این مفهوم کاربردی است، ولی آیه شریفه تطهیر نگاه دیگری دارد که اهل بیت (ع) خیلی مفهوم عرفی چندان نمی‌توانند معیار و ملاک فضیلت باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران ادامه داد: سومین مفهوم اهل بیت افتخاری هستند یعنی کسانی که بر اساس لیاقت‌های خاص و شایستگی‌های شخصی خودشان در پرتو پارسایی، عبادت و خدمت توانستند به جایی برسند که پیغمبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) آنها را به‌عنوان اهل بیت حساب کنند.

امام جمعه ساری از سلمان فارسی و ابوذر با عنوان مصداق بارز اهل بیت افتخاری یاد و تصریح کرد: در زمان امامان و از زبان امامان تعداد افراد دیگری داریم که تعبیر به اهل بیت شدند، مثلا عیسی بن عبدالله قمی یکی از آنها است که امام صادق (ع) او را اهل بیت دانست.

این مسئول گفت: اهل بیت افتخاری از قالب دو بیان است، گاهی گفته اند از ما هست و گاهی نقطه مقابل آن، به فرموده پیامبر اکرم (ص) از ما نیست کسی که در یک شهری زندگی کند و در آن محیط کسی باشد که از او باتقواتر باشد، این نمونه‌ها زیاد داریم، ماها می‌توانیم اهل بیت افتخاری باشیم نه به مفهوم آیه تطهیری.

وی با اشاره به روایتی از محمدبن ابی عمیر از یاران ویژه امام کاظم (ع)، تاکید کرد: هارون الرشید تمام دارایی او را گرفت، به زندان انداخت، ۱۷ سال در زندان ماند و مورد اذیت و آزار قرار گرفت از او خواستند اسرار سری امام کاظم (ع) را بیان کند اما استنکاف کرد؛ بعد از آزادی به یک درهم محتاج بود و کسی را نداشت، فقط یک نفر به او ۱۰هزار درهم بدهکار بود که با فروش منزل خود پول را فراهم کرد اما بن ابی عمیر با اشاره به فرموده امام صادق (ع) که نباید کسی را به‌خاطر بدهکاری از خانه بیرون کرد برو و خانه را پس بگیر.

آیت الله محمدی لائینی اضافه کرد: امروز هم ما در جامعه اصناف، کسبه، انسان‌های شریف و خدوم فراوان داریم که مایه افتخار ما هستند و مجلس امروز نشانه ای از ارادتمندی آن‌ها به خاندان پاک اهل بیت (ع) است، در بازار باید ضوابط رعایت شده و شکل و نمای دینی داشته باشد. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار