مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهادکشاورزی گفت: توانمندسازی بخش خصوصی و واگذاری امور در حفظ و نگهداری شتر دو کوهانه باید انجام گیرد.
کد خبر: ۱۱۴۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۲ 28 December 2023

به گزارش تابناک اردبیل، سیداحمدرضا سیدعلیان، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهادکشاورزی ظهر امروز در مراسم اختتامیه پروژه صیانت از شتر دوکوهانه استان اردبیل اظهار کرد: مطالبات از دولت باید منطقی باشد و دولت از محل عایدات گمرکی واردات گوشت و محصولات پروتئینی اعتباری را به گونه‌های در حال انقراض اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی نقش مهمی در حفظ و حراست دارد، گفت: ما باید به سمت بهره‌وری اقتصادی برویم تا نژاد‌ها حفظ شوند.

سیدعلیان در ادامه تصریح کرد: توانمندسازی بخش خصوصی و واگذاری امور به آن‌ها باید انجام گیرد و کار پژوهشی باید منجر به توسعه شود.

وی در ادامه گفت: مدیریت شتر و دام در کشور اکولوژیک است و شترداران استان اردبیل از محل تعاونی ایجاد شده مطالبات خود را پیگیری کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: شمال‌غرب کشور با محوریت اردبیل مرکز پرورش شتر دوکوهانه است که امید می‌رود با همراهی بخش خصوصی این گونه ارزشمند احیا شود.

تعاونی شترداران دشت مغان راه‌اندازی شود

ساحره جوزی، نماینده فائو در ایران و مدیر پروژه صیانت از شتر دوکوهانه نیز در این مراسم به عدم بودجه کافی فائو برای پرداخت به همه شترداران اشاره کرد و گفت: برای حفظ و صیانت از این گونه ارزشمند باید تعاونی شترداران دشت مغان راه‌اندازی شود و ما می‌توانیم منابع مالی آن را تا حدودی تامین کنیم و اگر این تعاونی شکل بگیرد، نسل شتر دوکوهانه همچنان حفظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه با ۳۵۰ دلار فائو که در اختیار ایران قرار گرفته نمی‌توان یک نژاد یا گونه جانوری را از خطر انقراض نجات داد، افزود: ما به دنبال ارائه راهبرد به دولت هستیم و در این راستا در ۲ سال اخیر، دوره‌های آموزشی لازم به شکل تور آموزشی در مهم‌ترین مرکز پرورش شتر دنیا در دوبی با حضور کارشناسانی از مرکز اصلاح نژاد دام کشور و شتردارانی از جعفرآباد مغان برگزار شده است.

جوزی در پایان تصریح کرد: درصد موفقیت انتقال جنین در مرکز دوبی ۵۰ تا ۶۰ درصد بوده است و دولت باید برای صیانت از شتر دوکوهانه، ردیف بودجه اختصاص دهد و کارشناسان مجربی در این حوزه فعالیت کنند تا خیال ما در فائو نیز از نظر حفظ نژاد شتر دو کوهانه در دشت مغان راحت شود.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار