کد خبر: ۱۱۵۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۹ 15 March 2024

به گزارش تابناک مازندران ، این روزها بحث ماندن و رفتن استاندار مازندران به گوش می رسد ، ولی برخی مغرضانه برای رفتن استاندار مازندران تلاش می‌کنند.

چرا عده‌ای می‌خواهند شایعه رفتن استاندار مازندران را در فضای ذهنی و سیاسی برجسته کنند؟

اولین خبرهای رفتن سید محمود حسینی‌پور تقریبا از اواسطِ بهمن ماه سال جاری به‌گوش می‌رسید، اما تلاقی این خبر با برجسته شدن تحرکات نامزدهای انتخابات مجلس، سبب شد تا موضوع اولویت‌دار و برجسته سیاسی استان " تحرکات، کنش‌ها و واکنش های سیاسی" داوطلبین شود؛ اما آنچه که درکِ آن برای تحلیل فضای سیاسی استان بنیادین است، این می‌باشد که اصلا چرا باید خبرِ « گمراه کننده » تغییر استاندار مازندران در محافل پنهان، آشکار و بستر فضای مجازی تولید و توزیع شود؟

برای دستیابی به پاسخِ این پرسش باید به زمان عقب‌تری بازگشت کرد و جواب آن را در روزهایی جُست که استاندار مازندران شایعه رفتن خود را در جشن خودکفایی کاغذ به صراحت تکذیب کرد و در همان مقطع زمانی نیز کلید واژه " حضور تا برگزاری انتخابات مجلس " در فضای سیاسی و رسانه‌ای استان پررنگ شد و به تدریج با یک شیب ملایم نیز این کلید واژه به دلیل استمرار مدیریتی استاندار مازندران کم‌رنگ شد و به صفر رسید.

اما این داستان و بهره‌گیری تعداد انگشت‌شماری از جریانات سیاسی که غالبا به خواست عمومی به دلیل تعارض منافع‌شان با سیستم حذف شدند تلاش کردند تا با بهره‌گیری از یک " رسوب ذهنی " و استفاده از صفحاتی در رسانه‌های اجتماعی داخلی و بعضا اکانت‌هایی در رسانه‌های اجتماعی خارجی وضعیت " اثر بوم‌رنگی " را در خواص سیاسی استان حاکم کنند.

چرا اثر بوم‌رنگی ؟

اثر بازگشتی یا بوم‌رنگی، ریشه در روانشناسی اجتماعی دارد و به اثری که برای تهییج یا تشویق و اتخاذ یک رفتار مشترک در یگ گروه مشخص به‌کار گرفته می شود، می گویند؛ به طور مثال وقتی یک شخص، گروه یا دسته‌ای از افراد بر اثر پیام‌های رسانه‌ای به این برداشت ذهنی برسند که وضعیت سیاسی موجود فقط با یک تغییر رخ می دهد، بر اثرِ تکرارِ برداشت این تصمیم نِگرشی گرفته می شود که باید همسو با آن تغییر یا آن رفتار خاص که غالبا از یک اتاق کنترل می‌شود حرکت کرد، از این جهت برآیند حرکتی محتواهایی که از اواسط بهمن 1402 تا کنون در ذیل مفاهیم " تغییر استاندار مازندران " تولید و توزیع شده است نشان می‌دهد که این روند، هدفِ « ایجاد وضعیت اثر بوم‌رنگی » را دنبال می‌کند و بنا بود همین معادله را چنان‌که تلاش خواهد شد در یادداشت های بعدی به تفصیل مطرح شود، بعد از مشخص شدن منتخبین مجلس شورای اسلامی با کمی تغییرات شدت بدهند که محاسبات آنان در مقابل خواست عمومی مردم استان شکست خورد.

وضعیت بوم‌رنگی تا کجا؟

همانطور که گفته شد، طراحان و دنبال کنندگان ایجاد " وضعیت بوم‌رنگی" تلاش‌های گسترده‌ای را از اواسط بهمن ماه آغاز کردند، اما خطای محاسباتی آنان و چندین علل دیگر که جزو ویژگی‌های سید محمود حسینی‌پور بود و تلاقی با تحرکات داوطلبین مجلس شورای اسلامی ، سبب شد تا طراحان این عملیات نتوانند بهره‌گیری لازم را از طراحی خود داشته باشند.

جریان مقابل و طراحان سناریو " ایجاد وضعیت بوم‌رنگی " بر این باور بودند که در گام نخست با تولید خبر گمراه کننده و جعلی تغییر استاندار مازندران پس از انتخابات و بهره‌گیری از سوژگی برخی از تغییرات مدیریتی و عرفی در بدنه استانداری این شایعه را در ذهن خواص سیاسی و بدنه پرسنلی دستگاه اجرایی برجسته کنند که تغییر پس از انتخابات امری قطعی و غیر قابل انکار است و در گام دوم با تحریک تعداد اندکی از کنشگران سیاسی و داوطلبین مجلس فضای انتخاباتی و جریان محتوایی استان را با نقدهای غیرمنصفانه، تهییجی و تخریبی به سمت دولت و عالیترین مقام آن در استان نشانه بگیرند و در گام سوم با تجمیع این پیام های رسانه‌ای رفتارها را به سمت مطالبه برای تغییر هدایت نمایند.

این در حالی است که بررسی تحرکات کلان نشان می دهد که اتفاقا بر خلاف آن روایت جعلی که جریان مقابل قصد برجسته کردن آن را دارد، در سطوح کلان نه تنها هیچ تصمیمی بلکه حتی برای دقایقی کوتاه در رابطه با تغییر سخنی مطرح نشده است و اساسا در سیستم محاسباتی و مدیریتی استان چنین تصوری برای عقب نشینی از خدمت وجود ندارد، بلکه آن‌چیزی که واقعیت دارد اجرای دقیق برنامه های دولت مردمی برای ارتقا جایگاه استان، وضعیت اقتصادی، زیرساختی، عمرانی، دریایی،صنعتی ، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مردم استان مازندران است.

یاداشت از رضا فکری دانش‌آموخته علوم سیاسی 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار