ورزش کردن ما را به یاد عرق کردن می اندازد، به همین دلیل بعید به نظر می رسد که ورزش کردن باعث خوشبو شدن بدن مان شود. اما محققان می گویند ورزش منظم می تواند باعث بازگشت بوی طبیعی پوست شود. در حقیقت، هر چه بیشتر غدد تعریق با عرق کردن پاک شوند، بوی بدن هم بهتر می شود.
کد خبر: ۱۱۶۲۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰ 14 April 2024

نزدیک به ۴۰۰ نوع گیرنده ی مختلف درون بینی ما وجود دارد که به ما کمک می کنند بوهای مختلف را احساس کنیم، از بوهای خوشایند گرفته تا بوهای نامطبوع. دانشمندان پی برده اند که ما از قدرت بویایی مان تنها برای تشخیص فاسد شدن یا نشدن مواد غذایی استفاده نمی کنیم.

به گزارش روزیاتو، بوها به ما کمک می کنند شریک عاطفی مناسب مان را پیدا کنیم، سن دیگران را به صورت تقریبی تشخیص دهیم و متوجه شویم که بیمار هستند یا خیر. بنابراین تعجبی ندارد که بسیاری از ما دلمان می خواهد همیشه خوشبو باشیم. ترفندهای زیر به شما در اینباره کمک می کنند.

 

۱- مصرف گوشت قرمز و لبنیات را محدود کنید

به گفته ی دانشمندان مواد غذایی ای که بیشتر، آن ها را مصرف می کنیم، می توانند روی بوی عرق بدن مان تأثیر بگذارند. برای مثال، گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب است و اگر بدن قادر به تجزیه ی این مواد نباشد، بوی عرق می تواند به طرز خفه کننده ای تند شود.

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم بروکسل هم می توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند. اگر گوگرد درون این سبزیحات به باکتری هایی برسد که روی سطح پوست زندگی می کنند، این باکتری ها شروع به تولید بوی نامطبوعی مانند تخم مرغ گندیده می کنند.

 

به علاوه، بدن بعضی افراد قادر به پردازش کامل ماده ی تری‌متیل‌آمین که در لوبیا، تخم مرغ و شیر وجود دارد، نیست. در نتیجه ی این ماده ی ارگانیک از طریق منافذ پوست دفع می شود، امری که سبب می شود بدن فرد بویی شبیه به بوی نا و ماهی پیدا کند.

شما نباید رژیم غذایی معمول خود را بدون مشورت با متخصص تغذیه به کلی تغییر دهید، اما می توانید سعی کنید مصرف برخی مواد غذایی را کاهش دهید. برخی محققان توصیه می کنند مصرف فیبر و میوه های تازه را بیشتر کنید. همچنین برخی متخصصان پوست مدعی هستند مصرف عصاره ی خوراکی نعناع فلفلی می تواند به بهبود بوی عرق کمک کند.

۲- در مصرف قهوه زیاده روی نکنید

بدن ما زمانی شروع به ساطع کردن بوی ناخوشایند می کند که باکتری های روی سطح پوست با عرق بدن تماس پیدا کنند. نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه و چای باعث تحریک شدن برخی غدد تعریق می شوند و درنتیجه بدن عرق بیشتری تولید می کند، که این بدان معنی است که این احتمال وجود دارد که بوی عرق تان تندتر شود.

در مقابل، نوشیدن آب به خلاصی از بوی ناخوشایند بدن کمک می کند. وقتی بدن کمبود آب داشته باشد، همه ی بوهای منتشره از آن تنها تندتر می شوند، به ویژه بوی دهان. برخی کارشناسان توصیه می کنند برای حفظ آب بدن روزانه دست کم ۸ لیوان آب بنوشید.

۳- از لباس های خود مراقبت کنید

گاهی منشأ آن بوی بد، نه بدن مان، بلکه لباس هایمان است. به همین دلیل، لباس های عرقی باید به صورت پشت و رو شسته شوند تا شوینده بهتر بتواند مواد درون آن بوی نامطبوع را از بین ببرد. اگر لباس هایتان بوی خیلی بدی می دادند، می توانید آن ها را پیش از شستشو، در محلول سرکه بخیسانید.

اما بهتر است از نرم کننده های لباس استفاده نکنید. این محصولات پارچه را با یک لایه ی نازک می پوشانند که مانع از عبور هوا می شود. به همین دلیل، بیشتر عرق می کنید و باکتری هایی که بوی ناخوشایندی متصاعد می کنند، سریع تر تکثیر می شوند.

علاوه بر این، از گذاشتن لباس ها در کمد به صورت فشرده خودداری کنید. این کار مانع از عبور هوا از لای پارچه ی لباس ها می شود و باعث می شود لباس ها به سرعت بوی نا بگیرند.

۴- سعی کنید با صابون های آنتی باکتریال حمام نکنید

هر چقدر هم که خود را در حمام خوب بشویید، بعضی باکتری ها کماکان روی پوست باقی می مانند. این چیز بدی نیست، چون این میکروبیوم بوی طبیعی بدن مان را تولید می کند که برای بسیاری از اطرافیان ما جذاب است. به همین دلیل، نباید در استفاده از صابون های آنتی باکتریال زیاده روی کنید.

این محصول بهداشتی می تواند تعادل طبیعی میکروبیوم پوست را برهم بزند و باعث از بین رفتن میکروارگانیسم های مفیدی شود که جای آن ها را باکتری های مضر خواهد گرفت. همین امر باعث تولید بوی ناخوشایند از بدن می شود. بهتر است از صابون های ملایم استفاده کنید.

۵- بعد از حمام، خود را خوب خشک کنید

بعد از حمام باید تمام بدن تان را با یک حوله ی تمیز خوب خشک کنید و توجه ویژه ای هم به نقاطی از بدن داشته باشید که معمولاً بیشتر عرق می کنند. باکتری هایی که عامل تولید بوی نامطبوع هستند، در محیط های مرطوب سریع تر ظاهر می شوند، به همین دلیل نباید با بدن خیس، لباس بپوشید.

۶- ورزش منظم می تواند کمک کننده باشد

ورزش کردن ما را به یاد عرق کردن می اندازد، به همین دلیل بعید به نظر می رسد که ورزش کردن باعث خوشبو شدن بدن مان شود. اما محققان می گویند ورزش منظم می تواند باعث بازگشت بوی طبیعی پوست شود. در حقیقت، هر چه بیشتر غدد تعریق با عرق کردن پاک شوند، بوی بدن هم بهتر می شود.

۷- کمبود خواب می تواند روی بوی بدن تأثیر بگذارد

بوی بدن از وضعیت روانی هم تأثیر می گیرد. اگر عصبی، تحت اضطراب مداوم باشید یا کمبود خواب داشته باشید، بوی بدن تان می تواند نامطبوع شود. در عین حال، استفاده از روغن های معطر در اتاق خواب ممکن است به خوابیدن شما کمک کند.

رایحه ی اسطوخودوس و بابونه برای آرامش گرفتن بهترین هستند. و اگر روغن های معطر را به بالش یا ملحفه ی خود بزنید، بعد از یک خواب شبانه، بوی خوبی هم خواهید داد./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار