پتروشیمی ای که ابعاد و بزرگی آن روی زمین برای استان غیرصنعتی و محروم و کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد غیر قابل باور و تصور است. تاکنون نه چنین حجمی از سرمایه گذاری توسط بخش های دولتی و خصوصی در استان انجام شده و نه این میزان سرمایه گذاری خارجی جذب کهگیلویه و بویراحمد شده است.
کد خبر: ۵۴۰۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۷ 19 December 2017
ماجرای پتروشیمی بویراحمد که نام واقعی آن "دنا بویراحمد " است از اول شروع کار با چالش هایی روبرو شد که مهمترین آن ها اعتراضات مردمی منطقه است و کار به تجمع و اعتراض در محل احداث و در محل استانداری صورت گرفته است. اما تاکنون مسئولین نسبت به این پروژه مواضعی که گرفته اند حکایت از وجود همه مجوزهای لازم و البته قانونی بودن همه ی مجوزها است اما مطمئنا مردم محلی و معترض را نمی توان نادیده گرفت و باید از طریق قانونی اعتراضات آن ها پیگیری شود.
آنچه که در ادامه آمده است گزارشی از طرف موافقان پتروشیمی "دنا بویراحمد" است که با استناد به سخنان و اسناد موجود در این مدت که این پروژه وارد فاز عملیاتی شده تهیه شده است.
 
 آنچه که تاکنون در مورد پتروشیمی بویراحمد گذشته است
 
مجوزپتروشیمی بویراحمد تمام مجوزهای قانونی را اخذ کرده است/ این پروژه طرح اولویت دار ملی است
بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ کهگیلویه و بویراحمد یا به اصطلاح پتروشیمی دنا بویراحمد که از همین آغاز کار القاب بزرگی چون بزرگترین پتروشیمی بخش خصوصی ساز کشور با سرمایه گذاری 86 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی 1300 شغل مستقیم در فاز اول در استان را کسب کرده است، وارد مرحله آغاز عملیات فنس کشی شده است.

پتروشیمی ای که ابعاد و بزرگی آن روی زمین برای استان غیرصنعتی و محروم و کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد غیر قابل باور و تصور است. تاکنون نه چنین حجمی از سرمایه گذاری توسط بخش های دولتی و خصوصی در استان انجام شده و نه این میزان سرمایه گذاری خارجی جذب کهگیلویه و بویراحمد شده است.
 
آنچه که تاکنون در مورد پتروشیمی بویراحمد گذشته است 

پتروشیمی بویراحمد یا به اصطلاحِ حقوقی آن مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد به قدری عظیم است که به تنهایی قادر است آمارهای اشتغال و بیکاری را در استان جابجا کند. متخصصان و کارشناسان نفت و گاز و توسعه آن را عاملی برای توسعه کل استان کهگیلویه و بویراحمد می دانند و کسانی که در امور سرمایه گذاری ذره ای آگاهی و علم دارند، این پروژه را سرمایه گذاری دیوانه وار بخش خصوصی می نامند. دیوانه وار از این منظر که هیچ سرمایه گذار ملی و بین المللی در این ابعاد بزرگ حاضر نیست که در استان محرومی و کمتر توسعه یافته مانند کهگیلویه و بویراحمد چنین ریسک کند.

مسئولان استانی هم که در جذب و ترغیب سرمایه گذار بومی به این کار سهیم اند، احتمالا امروز خوشحال تر از هر زمان دیگر باشند که سرمایه گذار و کارآفرین جوان و برتر کهگیلویه و بویراحمد، برای پتروشیمی عظیم بویراحمد شریک خارجی یافت و با این اقدام عملا پای تضمین نامه احداث مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد را امضا کرد.

البته هرچند دیر این راه را پیموده ایم و از بسیاری از استان ها که سالهاست از مواهب سرمایه گذاری های عظیم بهره مند می شوند، عقب افتاده ایم اما پتروشیمی بویراحمد از دیدگاه متخصصان چنان جلال و شکوهی دارد که با خودش توسعه و رونق را به ارمغان بیاورد.

این سرمایه گذاری اما همچون دیگر سرمایه گذاری های ریز و درشت استان، عده ای را کاسه داغ تر از آش کرد. کسانی که تجربه نشان داده است، حتی چشم دیدن سرازیر شدن یک هزارتومانی سرمایه گذاری به استان را ندارند. بدون اینکه توجیه زیست محیطی را مطالعه کنند، آن را بهانه می کنند و مردمی را که از مزایا و زیر و بم پتروشیمی اطلاعی ندارند، بر علیه سرمایه گذاری می شورانند که البته امیدواریم سرمایه گذار پتروشیمی بویراحمد با این اقدامات دلسرد نشود که اگر بشود، در آینده تنها حسرت خواهیم خورد.

اما یکی از مهمترین مسائلی که در میان معدود مخالفان وجود دارد، بحث مجوزهای پتروشیمی بویراحمد است. حال بد نیست که نگاهی به احداث پتروشیمی دنا بویراحمد، مجوزها و مزایای آن از دیدگاه مسئولان استان داشته باشیم.

فیلی: پتروشیمی بویراحمد طرح اولویت دار ملی است و تمام مجوزها را اخذ کرده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که با کارنامه پر از تجارب عمرانی و اقتصادی به تازگی پای در استان گذاشته است، پتروشیمی دنا بویراحمد را طرح اولویت دار ملی می داند که پایان خردادماه سالجاری عنوان اولویت دار ملی بودن را اخذ کرده است.
 
آنچه که تاکنون در مورد پتروشیمی بویراحمد گذشته است 

عزیز فیلی می گوید: پتروشیمی بویراحمد که قرار است در منطقه ویژه پتروشیمی سقاوه احداث شود، تمامی مجوز های لازم استانی و کشوری را اخذ کرده و از لحاظ قانونی هیچگونه مشکلی ندارد. این پتروشیمی مجوز های لازم را از وزارت نفت، صنعت و معدن، نیرو و سازمانهای محیط زیست و سازمان جنگلها و منابع طبیعی اخذ کرده و از لحاظ قانونی مشکلی ندارد. و همچنین تخصیص آب مورد نیاز به میزان 15.5 میلیون مترمکعب آب در سال از سوی دفتر برنامه ریزی کلان آبفای وزارت نیرو صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مهمترین خواسته معترضان را جاده عشایری می داند و برای رفع این مشکل هم دست به دستور می شود. او می گوید: مردم منطقه در تجمعی که در جلوی استانداری داشتند نسبت به جاده عشایری خود در محدوده محل احداث این پتروشیمی اعتراض داشتند که برای رفع این مشکل از طریق ادارات منابع طبیعی، امور عشایر و جهادکشاورزی پیگیری خواهیم کرد.

زمین متعلق به دولت بود / 11 استعلام از مراجع مختلف انجام شد

در بحث زمین اما مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، حرف نهایی را می زند. زمین پتروشیمی بویراحمد مشهور به اراضی سقاوه به پلاک ۲۹۳/۱۳ به مساحت دو هزارو چهل و دو هکتار و نیم به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به شماره ثبت ۶۵۵ در صفحه ۱۶۹ به ثبت رسیده است و از این میزان ۸۱ هکتار طبق شماره ثبت ۲۵۴۰۱ در مورخه ۸ آبان ماه در دفترخانه رسمی به مجتمع بین المللی پتروشیمی دنا بویراحمد واگذار شده و در تاریخ ۱۲ آذرماه توسط نمایندگان امور اراضی و منابع طبیعی به این شرکت تحویل گردیده است.
 
آنچه که تاکنون در مورد پتروشیمی بویراحمد گذشته است 

عزت اله بهشتی فرد در مورد زمین پتروشیمی بویراحمد می گوید: طبق ماده 56 سابق یا 2 فعلی، در مورد زمین های دشت سقاوه اعمال مقررات کردیم، تمام مراحل قانونی طی شد و سند رسمی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد صادر شده است. برای پتروشیمی بویراحمد هم سه نقطه را پیشنهاد دادند که مکان فعلی به مساحت 81 هکتار دارای پیوست زیست محیطی و استعلامات 11 گانه امور اراضی است که از این میزان زمین، از زمین های سنددار به نام دولت به پتروشیمی بویراحمد اختصاص یافته و واگذار شده است.

او از صدور کلیه مجوزات قانونی برای پتروشیمی بویراحمد از سوی منابع طبیعی استان نیز خبر می دهد و می افزاید: ما مانند تمام طرح های سرمایه گذاری در استان که فرآیندهای قانونی را طی کرده، در شورای اداری و برنامه ریزی استان و کمیسیون های ماده 32 و امور زیربنایی مطرح و مصوب شده باشد، به پتروشیمی بویراحمد زمین واگذار کردیم.

وی تصریح کرد: اگر کسی هم ادعایی نسبت به زمین های اراضی ملی دارد می تواند از راه قانونی آن را پیگیری کند. هرکسی ادعایی دارد می تواند نسبت به طرح دعوی علیه منابع طبیعی در مراجع قضایی یا از طریق کمیسیون ماده 54 که جهادکشاورزی، منابع طبیعی، اقتصاد و دارایی عضو آن هستند، اقدام کند و سند، نقشه و مستنداتش را ارائه نماید.

بهشتی فرد به عنوان نظر نهایی منابع طبیعی استان در خصوص زمین پتروشیمی بویراحمد تاکید می کند: زمین پتروشیمی بویراحمد سند انفال به نام دولت دارد و متعلق به هیچ شخص خاصی نیست که در راستای قانون برای سرمایه گذاری واگذار شده است.

پتروشیمی بویراحمد، انقلاب سرمایه گذاری در استان است/ این طرح پیوست زیست محیطی دارد

حال که بحث مجوزها از دیدگاه مراجع مختلف حل شده است، نوبت به صنعت و معدن می رسد که در زمینه مزایای پتروشیمی بویراحمد و همچنین مجوزهای صنعتی آن سخن بگوید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از طی شدن تمام مراحل قانونی و اخذ مجوز برای پتروشیمی دنابویراحمد خبر می دهد و می گوید که هیچ منع قانونی برای اجرای این طرح عظیم سرمایه گذاری در استان وجود ندارد.

دیودیده می افزاید: پتروشیمی بویراحمد پیوست زیست محیطی دارد و استعلام های لازم از دستگاههای مختلف برای صدور مجوز پتروشیمی دنا ، بویراحمد صورت گرفته و اجازه فعالیت در این منطقه برای احداث پتروشیمی داده شده است و پاسخ تمامی استعلام ها برای اجرایی شدن پروژه از سوی دستگاههای متولی و متخصص مثبت بوده است.
 
آنچه که تاکنون در مورد پتروشیمی بویراحمد گذشته است 

او از انجام مطالعات آب این مجتمع از رودخانه بشار و صدور مجوز آن هم خبر می دهد و با بیان اینکه هیچگونه مشکلی برای تامین آب پتروشیمی وجود ندارد، می گوید: خطوط لوله گاز در یک کیلومتری این طرح می گذرد و با اجرای این پروژه می توان از گاز خود این استان نهایت بهره را برد به طوری که با احداث پتروشیمی دنابویراحمد در فاز اول آن 1300 فرصت شغلی مستقیم در استان ایجاد می شود و با توسعه ای که در صنایع پایین دستی این پتروشیمی صورت می گیرد، چندین برابر این اشتغال نیز در صنایع پایین دست و مرتبط ایجاد می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد این پروژه را انقلاب سرمایه گذاری در استان می داند و می گوید: این پتروشیمی با سرمایه گذاری 86 هزارمیلیارد ریال توسط بخش خصوصی احداث می شود و به نفع مردم منطقه در حوزه های مختلف بوده و از مردم می خواهیم بفکر توسعه آینده منطقه خود باشند.

دیودیده در مورد مباحث زیست محیطی به مردم منطقه هم تضمین می دهد و تاکید می کند: راه اندازی پتروشیمی بویراحمد هیچ مشکل زیست محیطی برای مردم منطقه نخواهد شد و از سویی می تواند فرصت مناسبی برای توسعه و کاهش نرخ بیکاری باشد.

دست سرمایه گذار را می بوسیم

بخشدار مارگون دیگر مسئولی است که با تشریح روند بیکاری و محرومیت می گوید: همه ما شرایط کشور و استان و حتی منطقه را در بخش بیکاری جوانان می دانیم و حال که سرمایه گذاری برای رفع این مشکل به منطقه سقاوه مارگون آمده تا بخشی از مشکلات بیکاری را حل کند من بعنوان نماینده دولت دست این سرمایه گذار و حتی مسئولانی که بفکر این منطقه هستند را می بوسم.

علی ملکی حتی از رضایت و اظهار خوشحالی مردم منطقه از این سرمایه گذاری هم خبر می دهد و می افزاید: طرح پتروشیمی دنا بویراحمد از پروژه های خوب اشتغالزایی در استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه شهرستان بویراحمد محسوب می شود و تمام مردم منطقه از اجرای این پروژه خوشحال و راضی بوده اند.
 
آنچه که تاکنون در مورد پتروشیمی بویراحمد گذشته است 

او با تاکید بر اینکه یک هزار و 300 هکتار زمین دیگر در دشت سقاوه وجود دارد که آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه گذاری است، خاطرنشان می کند: کسی نمی تواند زمین دولت جمهوری اسلامی ایران را متعلق به خود بداند ولی متاسفانه برخی در موضوع پتروشیمی بویراحمد قصد سواستفاده داشته اما مطمئن باشند چیزی عایدشان نمی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار