نا گفته نماند مذاکرات محرمانه ای با مک فارلین نماینده آمریکا در حال انجام بود جهت یکسری محاسبات نظامی که متاسفانه در سیزدهم آبان سال شصت و پنج توسط تعدادی ازنمایندگان مجلس این قضیه سری افشا شد و این جریان بر کلیه تحولات سیاسی نظامی جنگ تاثیر گذاشت.
کد خبر: ۵۴۳۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰ 25 December 2017

امروز سالروز عملیات کربلای 4 است . عملیاتی که در همان لحظات اولیه مشخص شد که لو رفته و نیروهای ایرانی کشته ، زخمی و اسرای زیادی داد. این عملیات در شرایط بسیار پیچیده سیاسی نظامی داخلی و بین المللی، انجام شد. در سال 1365 محور تبلیغاتی در کشور بر این بود که عملیات سرنوشت سازی قرار است انجام شود، از همین رو کشور خود را برای یک عملیات بزرگ آماده میکرد. اما پس از چند ماه کار و برنامه ریزی، اجرای عملیاتی با نام کربلای 4 به دلیل لو رفتن ، با شکست مواجه شد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس با ارسال یادداشتی ، به بیان تحلیل و جزئیاتی از عملیات کربلای 4 پرداخته است که در ادامه منتشر می شود.
 
بسم الله الرحمن و الرحیم
با توجه به فرا رسیدن سالروز عملیات کربلای چهار، چگونگی شروع و سازماندهی و اجرای عملیات را تا آنجا که معلومات اینجانب اجازه میدهد خدمت دوستان و سروران گرامی بنده  که معتقدم بعضی هاشون در این راستا استاد من می باشند شرح خواهم داد.
در حالی به هفتمین  سال جنگ وارد شدیم که با توجه به  سرعت  تحولات و پیچیدگی و گسترش در روند جنگ شمارش معکوس برای خاتمه جنگ ارزیابی میشد. و با وقوع رخدادهای جنگ تدریجا کلیه  ظرفیت های لازم برای تداوم جنگ رو به اتمام میرف.با مشاهده این علائم تحلیل گران نظامی بر این باور   بودند که زمان خاتمه  جنگ به نحوی که شرایط مطلوبی وجود داشته باشد فرا رسیده.
 نقطه ثقل در جنگ  
با تغییر توازن به سود ایران پس از فتح فاو و توانایی ایران درحفظ ان و متقابلا ناتوانی عراق در باز پس گیری آن آغاز شد
بنابراین با ورود به هفتمین سال جنگ و اوضاع جهانی و برتری ایران مرحوم  ایت الله هاشمی رفسنجانی درخطبه های وقت نماز جمعه تهران تاکید کرد که وضع  جنگ به  جایی رسیده که هر محاسبه ای نشان میدهد که ما باید هر چه زودتر جنگ را به پایان برسانیم  و معتقد بودند با شرایط جنگ لازم است که باید تمام امکانات در وحله اول باید از هر لحاظ در اختیار جنگ قرار بگیرد و درهمین راستا با اعلام شرایط تعیین سرنوشت جنگ با  فراخوان نیروهای داوطلب بسیجی و به  کارگیری امکانات کشور درخدمت جنگ قرار گرفت.
سردار سر لشکر محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران با شعار تعیین سرنوشت جنگ اظهار کرد که سال سرنوشت حتما نباید سال اخر جنگ باشد ضمن اینکه میتواند سال اخر هم در آن مفهوم داشته،باشد اعتقاد داشت باید دراین سال جهتی در جنگ پیدا کنیم وگرنه عواقب بسیار سختی در پیش داریم.
بنابراین ضرورت سریع تری برای پیروزی و خاتمه دادن به جنگ در دستور کار قرار گرفت و کاملا بر روند هفتمین سال جنگ سایه افکنده بود که پاسداران و بسیجیانی که بیشتر درجبهه های جنگ بودند و به وضعیت آشنایی داشتند این حال هوا  را لمس میکردند.
 نا گفته نماند مذاکرات محرمانه ای با مک فارلین نماینده آمریکا در حال انجام بود جهت یکسری محاسبات نظامی که متاسفانه در سیزدهم آبان سال شصت و پنج توسط تعدادی ازنمایندگان مجلس این قضیه سری افشا شد و این جریان بر کلیه تحولات سیاسی نظامی جنگ تاثیر گذاشت و امکان خاتمه دادن به جنگ آن هم با قدرت در آن زمان از بین رفت و بعد از آن فشارها و اقدامات علیه ایران بیشتر شد، چون اعتبار سیاست امریکا در مورد تحریم تسلیحاتی به ایران نزد متحدان خود مخدوش و بی اعتبار گردید و عراق طی بیانیه ای به اقدام مذاکرات سری امریکا با ایران به شدت انتقاد کرد و روسها هم از فرصت استفاده کردند وبا گرفتن ابتکار عمل در جنگ حضور فعالتری درمنطقه ایجاد کردند و به شدت به دولت عراق از هر لحاظ کمک نمودند.
امریکا برای جلب رضایت متحدین خود بافشار چشمگیری به ایران و دادن اطلاعات به عراق برای حمله به مراکز صنعتی و اقتصادی و کاستن توان نظامی ایران هیچ کوتاهی نمیکرد.
البته وزیر خارجه وقت آمریکا اظهار داشت  که ما برای کاستن توان نظامی ایران تلاش میکنیم و معتقدیم که جنگ نباید طرف پیروز داشته باشد.تهاجمات هوایی عراق به مراکز صنعتی و اقتصادی و حمله به نفتکشها و تحریم وضعیت اقتصادی و نظامی ایران رو به وخامت گذاشت  و قیمت نفت به ده دلار کاهش یافت.فشارها ازهرلحاظ بر توده مردم  و عمدتا بر قشرهای کم درامد که با کوپنی شدن اجناس زندگی خود را می گذراندند روز به روز رو به افزایش بود. آمریکایها امیدوار بودند با شرایط سختی که به وجود امده است ایران تدریجا مواضع خود را در جنگ تغییر خواهد داد و معتقد بودند دادن کمکهای جاسوسی و اطلاعاتی و اسلحه به عراق به سود آمریکاست.
ایران هم با آموزشهای فشرده نیروهای داوطلب مردمی را برای اجرای یک عملیات سنگین سازماندهی میکرد.
در این موقعیت بسیار دشوار که شرق و غرب مستقیما به صحنه درگیری از هر لحاظ ورود پیدا کردند عملیات کربلای چهار که سپاه پاسداران از مدتها قبل طرح ریزی  و آماده سازی کرده بود برای اجرا اماده شد.انتخاب منطقه عملیات بر پایه موفقعیت حاصله در فاو بود.در واقع بعد از عملیات فاو ادامه عملیات از سمت کارخانه نمک به دلیل هوشیاری دشمن و تمرکز ارتش عراق و هوشیاری آن درآن نقطه اجرای عملیات ازآن منطقه میسر نبود.دو نقطه مورد شناسایی و بحث قرار گرفت یکی پیشروی از فاو به سوی ام القصر و یا انتخاب منطقه جدید با هدف پیشروی به سوی بصره که نهایتا منجر به انتخاب منطقه عملیاتی کربلای چهار شد.فرمانده وقت سپاه معتقد بود در صورت نجگیدن در جنوب باید زمینهای دیگری جهت اجرای عملیات انتخاب شوند و سازمان آب و خاکی باید تغییرکند.منطقه عملیات حد فاصل پنج ظلعی در شمال شلمچه تا چهار کیلومتری انتهای جزیره جنوبی جزیره مینو قرار داشت.
هدف عملیات چنین تدبیر شد که عملیات از دو محور شلمچه و ابو الخصیب با هدف بصره طرح ریزی شود عبور از بین جزایر ام الرصاص و بوارین در واقع تاکتیک ویژه عملیات بود.
با این روش با پیشروی به سمت ابو الخصیب و بصره با مسدود کردن عقبه سپاه هفتم عراق  و عبور از میان خط سپاه سوم و سپاه هفتم میتوان قوای عراق را در منطقه تجزیه کرد و به پیش روی در عمق ادامه داد.
عملیات کربلای چهار سرانجام در وضعیت خاص سیاسی،نظامی کشور و با امید به پیروزی درسوم دی   ماه سال شصت و پنج  آغاز شد و تنها به فاصله بیست و چهار ساعت پس از شروع عملیات به دلیل وضعیتی که درخطوط درگیری به وجود آمد فرمانده کل سپاه پاسداران دستور توقف عملیات را صادرکرد.
و در واقع با توجه به افشای عملیات بر اساس اطلاعاتی که آمریکا به عراق داده بود و استفاده عراق از تجارب عملیات فاو امکان پیروزی در عملیات ازمیان رفت. عراق بلافاصله از امریکا به دلیل واگذاری اطلاعات اساسی برای مقابله با تهاجم ایران تشکر کرد.
و متاسفانه تعدادی از فرزندان شجاع ایران زمین در منطقه عملیاتی به شهادت رسیدند و اجساد آنها هم در منطقه به جا ماند و تعدادی هم به اسارت درامدند.
و شد آنچه نباید می شد.
که  به روح پر فتوح شهیدان عملیات کربلای چهار صلوات میفرستم.
با چنین وضعیتی که پیش امد و با توجه به شش ماه تلاش و سرمایه گذاری و سَر دادن شعار تعیین سرنوشت جنگ عملیات کربلای چهار وضعیت دشواری را برای مسئولین  سیاسی و اقتصادی کشور و فرماندهان نظامی به وجود اورد. عراقی ها که پس از فاو ناکام شده بودند ک در وضعیت نامطلوبی بسر میبردند مجددا اعتماد به نفس پیدا کردند.
و ضمنا حامیان عراق در مورد توانایی این کشور در برابر حملات ایران تا اندازه ای امیدوار شدند.در چنین شرایطی وضعیت جنگ که بعد از فتح فاو به سود ایران تغییر کرده بود مجددا درحال تغییر به سود عراق بود حملات عراق به  مراکز صنعتی و اقتصادی ایران افزایش یافت.قوای عراق برای باز پس گیری فاو اماده میشد. در چنین وضعیتی نیروهای بسیجی به دلیل اتمام ماموریتشان درحال بازگشت به خانه های خود بودند و اینجور به نظر میرسید که ایران در برابر عملیات های احتمالی زمینی عراق آسیب پذیر باشد.لذا با شرایط سختی که به وجود آمد تمام طرحهای عملیاتی مورد بازبینی قرار گرفت وسرانجام منطقه شلمچه  به دلیل موفقعت لشکر ۱۹ فجر و تیپ ۵۷ حضرت ابوالفظل در محور شلمچه در عملیات کربلای چهار مورد توجه فرمانده کل سپاه قرارگرفت  و تلاشها در همین چار چوب شروع شد.بنابراین کمتر از دو هفته از عملیات کربلای چهار در روزهای آغازین دی ماه شصت و پنج، عملیات کربلای پنج را سپاه پاسداران در مورخه نوزدهم دی ماه شصت و پنج در منطقه شرق بصره اغاز کرد.
که این عملیات خود شرح مفصلی دارد و با عبور از کانال پرورش ماهی در شرق نهر جاسم مستقر شدند و برجسته ترین نقطه پیروزی دراین عملیات تثبیت توازن به نفع ایران بود.که  اگر زنده بودم در زمان ممکن این عملیات را که در ابتدای آن در منطقه بودم هم توضیح خواهم  داد.
و به روح پر فتوح شهیدان عملیات کربلای پنج صلوات میفرستم،
مخصوصا یار و همسنگر عزیزم که تا لحظه آخر در کنارش بودم،شهید سید عباس رامنژاد معروف به عباس (جبهه ها ).
برمحمد و آل محمد صلوات.
رزمنده و بسیجی دوران دفاع مقدس
جهانشاد طاعتی پور
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
درود بر طاعتی عزیز
آبدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
سلام و درود بر روح پر فتوح شهدای عملیات کربلای چهار و همه مجروحان ، اسیران و رزمندگان این عملیات
دانش فرد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
درود بر طاعتی عزیز عموی گرامی حقیقتا بهترین متن و تحلیلی که تا به حال درمورد کربلای ۴ در فضای رسانه ای خوندم همین بود.
گمنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
درود بربسیجی انقلابی ورزمنده بی ریای هشت سال دفاع مقدس جناب طاعتی عزیز.احسنت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۴
درود برادر طاعتی یادگار هشت سال دفاع مقدس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
درودوسپاس فراوان برشیرمرد ورزمنده شجاع جبه های نبرددایی عزیز جهانشادطاعتی پور
جشانی پور
|
United States
|
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
درود بر جهانشاد طاعتی پور رزمنده دلیر جبهه های غرب وجنوب وفاتح پاسگاه معروف بوبیان عراق در غرب دریاچه ماهی شلمچه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
همه اینها را گفتی که بگویی دلیل شکست عملیات کربلای 4 مانند اکثر عملیاتهای دیگر که بعد از بازپس گیری خرمشهر ، اتفاق افتاد آمریکا و مزدورانش بوده در حالی که بر کسی پوشیده نیست که قبل از عملیات کربلای 4 همه مردم میدانستند که عملیات بزرگی در راه است یکی از دلایل آنهم گرد همایی سپاهیان محمد رسول اله در ورزشگاه آزادی و سخنرای آقای خامنه ای برای آنها بود اگه عراق عقل جلبک هم داشت میدانست که یک عملیات با این همه رفت وآمد و تدارکات در آن جبهه در حال انجام است دیگر احتیاجی به استکبار جهانی و این مسائل نبود آنقدر ندانم کاری و بی نظمی وجود داشت که اگه جنگ 20 سال که هیچ یکی دوسال دیگه ادامه پیدا میکرد . الان در افغانستان داشتیم برای برادران افغان کارگری میکردیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
درود بر آقای طاعتی عزیز و شهیدان هشت سال دفاع مقدس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
درود بر رزمنده شجاع جهان شاد طاعتی پور.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار