در این گزارش آمده است : با بررسی وضعیت موجود نقشه های بلند مدت هواشناسی به نظر میرسد انشاالله میزان بارش سال بارشی جدید 98/97 نرمال تا بیش از نرمال باشد و بارش پاییز امسال بدون از تاخیر آغاز گردد.
کد خبر: ۶۶۸۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ 15 October 2018
چند روز گذشته به یکباره آسمان استان ابری شد و باران های سیل آسا بخش هایی از استان را فرا گرفت و باعث آب گرفتگی معابر و همچنین خسارات هایی در برخی مناطق استان شد. این اتفاق و عقب ماندن هواشناسی استان از پیش بینی وضعیت موجود در برخی رسانه های استان به "خواب ماندن هواشناسی استان" تعبیر شد. گویا استفاده از این واژه خواب ماندن ، حسابی مسئولین اداره کل هواشناسی را به هم ریخته است که سعی نموده اند در سریعترین زمان ممکن از بیدار و هوشیار بودن خود با ترتیب دادن یک بازدید توسط خبرنگاران از اداره کل هواشناسی اطمینان دهند اما چند نکته در همین بازدید ها نشان می دهد که متاسفانه باور خواب نبودن این اداره کل بسیار سخت است است . هر چند سخنان خود مدیر کل هم خود گواهی بر نوعی به اصطلاح "خواب عمیق " در این اداره کل است!
گویا امروز مدیر کل هواشناسی استان برای ارائه توضیحات در خصوص وضعیت اداره کل هواشناسی برای خبرنگاران زمینه بازدید از این اداره کل را مهیا کرده است و البته توضیحاتی هم داده است که به نظر می رسد همین توضیحات خود نشانه ای از عدم کارآیی این اداره کل است.
 
چند دلیل برای خواب ماندن هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد! / با وجود ورژن های نرم افزاری بروز! این همه خسارت به استان وارد شد؟ / داغی که جنگ
 
با وجود ورژن های نرم افزاری بروز! این همه خسارت به استان وارد شد؟
در بخش از اخبار مربوط به توضیحات مدیر کل هواشناسی آمده است : در اداره‌کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد از آخرین ورژن‌های نرم افزاری برخوردار هستیم و به لحاظ سخت افزاری، آخرین دستگاه هایی که در سازمان هواشناسی وجود دارد، در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز نصب شده‌اند و نصب نرم‌افزار و سخت افزار روندی است که در تمام کشور یکسان می‌باشد.
این توضیح بروز بودن دستگاه های نرم افزاری و سخت افزاری در حالی که این اداره کل از پیش بینی آن باران سیل آسا عاجز مانده است خود گواه بر این است که یا کارشناسان فنی ، شیوه کار با این نرم افزارها و تجزیه و تحلیل داده ها را ندارند ! و یا اینکه واقعا مدیریتی برای هماهنگی تجزیه و تحلیل ها و گرفتن تصمیم نهایی وجود ندارد!
90 درصد پیش بینی ها صحیح است!؟
کاکاوند در پاسخ به سوالی که آیا اداره‌کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بارندگی گچساران سهل‌انگاری انجام داده است؟، اظهار کرد: بر اساس ارزیابی مدل، نرم‌افزار و سخت‌افزارهای اداره‌کل هواشناسی ما برای شهرستان گچساران در روز پنجشنبه آب و هوای ابری با رعد و برق پیش بینی کردیم که در نرم‌افزارهای ما بارندگی اصلاً وجود نداشت.
وی ادامه داد: البته باتوجه به اینکه ما در حال گذر از تابستان به پاییز هستیم و شرایط کوهستانی استان و اینکه این استان، استان کوچکی است، پیش بینی آب و هوا تا حدودی با سایر نقاط کشور متفاوت است و معمولاً 90 درصد پیش بینی‌ها در این ایام صحت دارد.
سخنان کاکاوند در خصوص اتهام سهل انگاری گچساران هم خود نکاتی جالبی دارد ! وی اعلام می کند که در نرم افزارهای ما باران وجود نداشت ! این در حالی است که از چند هفته پیش و حتی از ماه ها پیش در همین سایت از احتمال بارش های شدید در استان خبر داده شده بود. در بخشی از این گزارش آمده است : با بررسی وضعیت موجود نقشه های بلند مدت هواشناسی به نظر میرسد انشاالله میزان بارش سال بارشی جدید 98/97 نرمال تا بیش از نرمال باشد و بارش پاییز امسال بدون از تاخیر آغاز گردد. (اینجا)! ضمن اینکه در برخی کانال های هواشناسی کشوری این بارش ها پیش بینی شده بود اما کارشناسان هواشناسی استان معتقدند ، خبرهای هواشناسی کشوری با توجه به پارامترهای منطقه ای ، برای استان دقیق نیستند و گزارشات هواشناسی استان دقیق تر است!
نکته جالب دیگر سخنان مدیر کل هواشناسی که ضد و نقیض گویی آشکار است در مورد اینکه معمولا 90 درصد پیش بینی ها در این ایام صحیح است! و متاسفانه این خود نوعی ضد و نقیض گویی است ! چگونه 90 درصد پیش بینی ها درست است اما نرم افزارهای شما حتی اعلام بارش هم نکرده اند و 100 درصد برعکس از آب درآمده است؟!
 
چند دلیل برای خواب ماندن هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد! / با وجود ورژن های نرم افزاری بروز! این همه خسارت به استان وارد شد؟ / داغی که جنگ

داغی که جنگ "خواب و بیداری" "کاکاوند" تازه کرد!
اما نکته بسیار ناهمگون با موضوع "خواب یا بیداری" این اداره کل در این روزها ، که به نوعی یک داغ فراموش شده را زنده کرد ، سخنان کاکاوند مربوط به حادثه دنا است که پس از چندین ماه دوباره رسانه ای شد و گفت: ما در آن روز تلخ 100 درصد اطلاعات و شرایط آب و هوایی را دریافت کردیم و در اختیار دستگاه‌ها، ادارات و نهادهای مربوطه قرار دادیم و مستندات هم موجود است.
وی تاکید کرد: مسوولان مربوطه کاملاً در جریان شرایط آب و هوایی آن روز (سقوط هوایپمای تهران-یاسوج) بودند و آن چیزی که مشخص است در این سقوط خطای انسانی دخیل بوده است.
اثبات این ادعای کاکاوند پس از گذشت ماه ها از رنج و دردی که خانواده جانباختگان ، مردم و مسئولان در این استان متحمل شدند ، به این راحتی نیست اما در همان موقع گزارش شده بود که هواشناسی وضعیت هوای مسیر پرواز از تهران تا یاسوج را به صورت کلی (که البته کارشناسان استانی آن را دقیق نمی دانند) و گویا وضعیت هوای ارتفاعات چندان شفاف نبوده است که البته نگارنده نمی تواند این ادعاها را تایید یا تکذیب کند اما باز کردن یک زخم کهنه توسط مسئولی که در این ماجرا و در اوج اتفاق به سراغش نرفت ، یک بی تدبیری غیر ضرور بوده است و بی مورد یک اداره را درگیر وضعیت بغرنج این پرونده می کند!
اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد خواب است یا بیدار؟!
نکته پایانی این ماجرا به سخنان کاکاوند مربوط می شود که وی این موضوع خواب یا بیداری منتشره در رسانه ها را کاملا پذیرفته است و سعی دارد اثبات کند که وی و همکارانش کاملا بیدار هستند نه خواب!
مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: اداره‌کل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد خواب نیست و روزانه و لحظه به لحظه شرایط آب و هوای استان را رصد و به اطلاع عموم مردم می‌رساند و این اداره‌کل کاملاً بیدار است.
در این مورد سخن و تحلیل از طرف نگارنده صورت نمی گیرد فقط این نکته بیان می شود که اگر ملاک خواب و بیداری اداره کل هواشناسی بر اساس گزارشات منتشره این دستگاه پیش بینی کننده است ، مردم باید پاسخگو باشند که آیا اداره کل هواشناسی استان ، خواب است یا بیدار ؟!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار