تابناک گزارش می دهد؛
با همکاری سازمان مردم نهاد ققنوس همایش بزرگداشت روز حافظ دیروز پنج شنبه 26 مهرماه سال جاری با حضور میهمان ویژه و چهره های سیاسی شهرستان و نیز جمعی از جوانان و دوستداران حافظ در سالن اجتماعات اتاق اصناف شهرستان کهگیلویه برگزار شد.
کد خبر: ۶۶۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲ 19 October 2018

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، با همکاری سازمان مردم نهاد ققنوس همایش بزرگداشت روز حافظ دیروز پنج شنبه 26 مهرماه سال جاری با حضور میهمان ویژه و چهره های سیاسی شهرستان و نیز جمعی از جوانان و دوستداران حافظ در سالن اجتماعات اتاق اصناف شهرستان کهگیلویه برگزار شد.

خواجه شمس‌الدین محمد بن بهاءالدّین محمد حافظ شیرازی، معروف به لسان‌الغیب، شاعر بزرگ سدهٔ هشتم ایران (برابر قرن چهاردهم میلادی) یکی از سخنوران نامی جهان است. بیش‌تر شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ شهرت دارند. گرایش حافظ به شیوهٔ سخن‌پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوهٔ سخنش با او مشهور است. او از مهم‌ترین تأثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می‌شود. در سده‌های هجدهم و نوزدهم اشعار او به زبان‌های اروپایی ترجمه شد و نام او به گونه‌ای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت. مطابق تقویم رسمی ایران 20 مهرماه را روز بزرگ‌داشت حافظ نامیده‌اند و هرساله در چنین روزی مراسم بزرگ‌داشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می‌شود.

در ابتدای این همایش معاون جهاد دانشگاهی استان فارس که به عنوان میهمان ویژه و یکی از سخنرانان این همایش بود، در وصف شهرت غزلیات حافظ اظهار داشت: حافظ را چیره‌ دست‌ ترین غزل سرای زبان فارسی دانسته‌اند.

وی افزود: موضوع غزل، وصف معشوق، می، و مغازله است و غزل‌ سرایی را باید هنری دانست ادبی، که درخور سرود و غنا و ترانه‌پردازی است.

دکتر خالصی ابراز داشت: با آنکه حافظ غزل عارفانه ی مولانا و غزل عاشقانه ی سعدی را پیوند زده، نوآوری اصلی او در تک بیت‌های درخشان، مستقل، و خوش‌ مضمون فراوانی است که سروده‌است.

این استاد برجسته دانشگاهی بیان داشت: استقلالی که حافظ از این راه به غزل داده به میزان زیادی از ساختار سوره‌های قرآن تأثیر گرفته‌است، که آن را انقلابی در آفرینش این‌گونه شعر دانسته‌اند.

خالصی با اشاره به رابطه اشعار حافظ با قرآن تصریح کرد: بی تردید حافظ شیفته شیوایی زبان قرآن بوده و از صنایع و بدایع آن در شعر خود بهره برده‌است.

وی گفت: بیشتر صنایع بدیع قرآن را که نزدیک به یکصد گونه دانسته‌اند، در دیوان حافظ می‌توان یافت.

خالصی ادامه داد: از پر شمارترین این صنایع می‌توان ایجاز، استعاره، ایهام، انسجام، ارسال المثل، ترصیع، تلمیح، تمثیل، تشبیه، تقابل، تکرار، توزیع، تناسب، جناس، تسمیط، کنایه، مقارنه و تقسیم را نام برد.

عضو هییت علمی دانشگاه فارس بیان کرد: حافظ، خواندن قرآن با چارده (چهارده) روایت را مایه افتخار خود می‌دانسته و گمان می‌رود به همین خاطر حافظ تخلص می‌کرده است.

خالصی ابراز داشت: در سراسر دیوان حافظ به ابیاتی برمی‌خوریم که به صراحت، به تأثیر قرآن در زندگی او اذعان داشته‌است.  

در ادامه استاد محمود منطقیان چهره سیاسی اصلاح طلب به عنوان دیگر سخنران این همایش اظهار داشت: دیوان حافظ شامل همه غزلهای اصیل است ، حافظ غزلها و اشعار خود را در دو دوره زندگی یعنی در جوانی و پیری سروده است.

وی افزود: ششصد سال پیش اثر جاودانه ای به نام دیوان غزل حافظ به گنجینه فرهنگ و ادب فارسی افزوده شد و از همان آغاز، شعر حافظ در ذهن مردم آنچنان مقبول افتاد.

منطقیان ابراز داشت: دیوان حافظ دایره المعارفی از بهترین مضامین خلق شده شعرا و غزل های پیش از او است، گویی سلیقه ی هنرمندی که زیباترین گلها را از گوشه های بستان جمع آوری کرده و پس از شاداب نمودن، آنها را بصورت دسته گلی بی نظیر و هماهنگ در کنار یکدیگر عرضه نموده است.

این چهره سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: از دیوان حافظ به سبب شهرت و رواج بسیار آن سخن فراوان در دست است که اغلب آنها در معرض دستبرد قرار گرفته و کلمات و ابیاتشان دچار تصرف و تغییر شد.

وی ادامه داد: یا از غزلهای مشهور دیگران اشعاری در آنها راه یافته ودرباره بعضی از ابیات و غزلهای او میان اهل ادب تفسیرها و تعبیرهای خاص رایج است.

منطقیان تصریح کرد: شعر عارفانه ی غزلهای حافظ در درمان روح افسرده مریدانش اثری معجره آسا دارد، با دوستان سخن می گوید و هر کس به اندازه درک و فهمش و یا احساس و عواطفش از غزلیات پر جاذبه و اندیشه های والای او می جوید و همیشه نوید روزهای خوش می دهد.

نی نوازی با اجرای اسلام معینی هنرمند دهدشتی از دیگر برنامه های این همایش بود.

 

عکس و گزارش: سید مصطفی گنجی

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
دیوجام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
درود بسیار با برنامه و منظم برگزار شد
منطقیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
متاسفم ازاین گزارش ساختگی وسراپادروغ
حتایک یک جمله ازآنچه را به من نسبت داده اندبرزبان نیاورده ام....واقعامتاسفم.....متاسفم..گزارشگرهرچه خودش دلش خواسته سرهم کرده وبه خورددیگران داده است.این خلاف اصل امانت داری است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
په منطقیان هم گله منده
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
جلسه الکی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار