کد خبر: ۷۴۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴ 22 May 2019
مدیرکل دفتر امور پایگاه های جهانی کشور، با اشاره به اینکه بافت تاریخی دهدشت یکی از بافت های منحصربفرد کشور است گفت: این بافت ظرفیت بالقوه تبدیل شدن به بافت جهانی را دارد.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، فرهاد عزیزی روز سه شنبه در حاشیه معارفه مدیر جدید پایگاه بافت تاریخی دهدشت که در فرمانداری شهرستان کهگیلویه برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: باید با برنامه ریزی و فراهم کردن زیرساخت های لازم زمینه ثبت جهانی این اثر تاریخی فراهم شود.
وی احیا و مرمت بافت تاریخی دهدشت را یکی از اولویت های امور پایگاه ها دانست و گفت: حفاظت همه جانبه از این بافت از دیگر اولویت ها خواهد بود.
عزیزی با اشاره به اینکه بافت تاریخی دهدشت ظرفیت مناسبی برای معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد دارد افزود: زیرساخت های لازم برای حضور گردشگران در این بافت تاریخی تامین خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ثبت ملی و گرفتن اعتبار برای مرمت و تعیین حریم پیشگیری از تعرض سودجویان از جمله برنامه‌های میراث فرهنگی برای صیانت از بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.
محمود باقری تصریح کرد: برای بازسازی و مرمت بافت قدیمی و تاریخی شهر دهدشت که در اسناد تاریخی بلاد شاپور نام دارد و بزرگترین بنای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود 100 میلیارد ریال اختصاص داده شد.
وی بیان کرد: بخشی از این اعتبار برای مرمت و بازسازی و بخشی نیز برای محصور کردن ان هزینه خواهد شد.
بافت قدیمی دهدشت در گذشته دور با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت‌های تاریخی کشور محسوب می‌شد و در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسید.
این بافت شامل 2 هزار خانه، سه مسجد، سه حمام، هفت امامزاده، کاروانسرا و بازار بزرگ است.
در ضلع غربی بافت تاریخی دهدشت کاروانسرایی به‌جا مانده از عصر طلایی صفویه وجود دارد. این بنا دارای 37 حجره و 30 ایوان در جلوی حجره‎ها بوده که دور تا دور حیاط بنا شده‎اند.
چهار ایوان بزرگ در چهار گوشه آن به شکل متقارن وجود دارد که هر ایوان به سه یا چهار حجره راه دارد و این کاروانسرا محل بیتوته بازرگانان آن روزگار بوده است.
در این مراسم با تقدیر از شکرالله علیزاده مدیر سابق پایگاه ملی بافت تاریخی دهدشت، محمد اباب به عنوان مدیر جدید پایگاه بافت تاریخی دهدشت معرفی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار