تحلیل سیاسی از سفر وزیر راه و شهرسازی به کهگیلویه و بویراحمد
باید گفت از لحاظ حواشی سیاسی معمول این گونه سفرها ، مدیریت صحنه به گونه ای بود که هر کسی از نماینده تا دولتی ها از وزیر تا مدیران جایگاه خود را می دانستند و کسی نمی توانست بهره برداری سیاسی کند و در یک کلام شان و عزت دولت به خوبی حفظ شد .
کد خبر: ۸۹۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷ 06 September 2020
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تحلیل سیاسی ، در کنار سفرهای وزرای دولت و یا هر مسئول ملی به استان هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد معمولا برخی اتفاقات مربوط به حوزه سیاسی که در واقع حاشیه سفر محسوب می شوند اما گاهی بر متن و اصل خبر چیره می شوند ، رخ می دهد.
در سفر چند روز پیش وزیر راه و شهرسازی هم این پیش بینی می شد که چنین وضعیتی ایجاد شود و برخی حواشی سیاسی بر متن سفر که همان تعیین وضعیت پروژه های حوزه راه و شهرسازی بود چیره شود.
اگر به یک روز قبل از سفر برگردیم می بینیم که عده ای سعی در حاشیه سازی نمودند و موضوع چگونگی و دلیل سفر وزیر را مطرح کردند که از همان لحظه اول تیم استاندار با یک مصاحبه صریح و بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی با دعوت مستقیم استاندار به استان سفر کرده است ، روشن کردند که در این سفر اجازه بهره برداری سیاسی به کسی نمی دهند و هر کس به اندازه خودش در این سفر سهم دارد نه بیشتر!
اما اتفاقات خود سفر بسیار جالب تر از شرایط قبل از سفر بود چون از ابتدا تا انتهای سفر جایگاه هر کدام از مسئولین و میزان سهم شان در کمک به رونق پروژه ها مشخص بود به عنوان مثال برخی نمایندگان سابق مانند تاجگردون که در میدان نبود هم اجازه داده نشد تلاش ها و سهمش از پیگیری پروژه ها نادیده گرفته شود.
از همان ابتدای سفر کاملا مشخص بود که استاندار مدیریت سیاسی صحنه را به گونه ای چیده است که محوریت این سفر دولت است و هر مدیری و یا نمایندگان تا چه میزان حق صحبت دارند و حتی جایگاه محوری وزیر از ابتدای سفر تا انتها مشخص بود.
حفظ شان نمایندگان هم به اندازه کافی دیده شده بود و در دو مقطع آن هم با مدیریت کامل صحنه ، تریبون سخن گفتن به آن ها داده شد تا نکته نظرات ، انتقادات و درخواست های خود را مطرح کنند که روشنفکر در هنگام کلنگ زنی پروژه تقاطع غیر هم سطح مهریان چند دقیقه ای به صورت صریح و شفاف سخنانش را با وزیر مطرح کرد و موحد هم فقط در افتتاح چهار بانده گچساران به بهبهان فرصت پیدا کرد چند دقیقه ای صحبت کند اما در طول سفر فقط مباحث ، فنی و با مدیریت کامل استاندار و وزیر و معاونین و کارشناسان همراه وزیر مطرح شد.
نکته دیگری که در این سفر بسیار به چشم می خورد دیدارهای مردمی وزیر در مسیر بود . در مسیر بعد از لوداب تا انتها ، برخی روستائیان ساکن در مسیر پاتاوه به دهدشت در کنار جاده ایستاده بودند و تقاضای دیدار داشتند که در همه موارد شخص وزیر دستور توقف می داد و مردم را با حوصله می دید و درخواست ها هم با محوریت خود وزیر و استاندار پیگیری می شد که می توان این بخش از سفر را از نکات بسیار مهم و درس آموز برای مدیران عمدتا ضعیف در برابر نمایندگان دانست !
نکته جالب دیگر مربوط به حاشیه های سیاسی این سفر در خصوص تلاش استاندار بود تا مردم گچساران احساس نکنند در نبود نماینده خود در مجلس نسبت به آن ها بی توجهی شده است و می توان گفت این خلا را خود استاندار پر کرد . هر چند نمی توان گفت عدم حضور تاجگردون محسوس نبود اما می توان گفت این عدم حضور به گونه ای نبود که حقی از این حوزه انتخابیه ضایع شود.
و اما در این سفر مهدی روشنفکر در حد و اندازه جایگاه نمایندگی خوش درخشید ! چرا که وی با صداقت ، اخلاق مداری کامل و فرامنطقه ای نگرانه عمل کرد .
مهدی روشنفکر ابتدا همه انتقادات خود را صریح و بی پرده در وقت محدودی که به وی داده شد مطرح کرد در ادامه با رعایت اخلاق سیاسی دلیل حضور وزیر را با توجه به حواشی روز گذشته تلاش های شخص استاندار اعلام کرد و سعی در بهره برداری سیاسی ننمود و نکته بسیار مهم دیگر این بود که بر عکس معمول نمایندگان ادوار مختلف استان وی در پایان نقطه جغرافیایی حوزه انتخابیه خود وزیر و استاندار را ترک نکرد و تا پایان سفر همراه آنان ماند و در همه مناطق استان به دقت اتفاقات و نکات فنی مطرح شده توسط کارشناسان را با سعه صدر گوش می داد که باید این تفکر فرامنطقه ای نگر روشنفکر را تحسین کرد.
و در پایان باید گفت از لحاظ حواشی سیاسی معمول این گونه سفرها ، مدیریت صحنه به گونه ای بود که هر کسی از نماینده تا دولتی ها از وزیر تا مدیران جایگاه خود را می دانستند و کسی نمی توانست بهره برداری سیاسی کند و در یک کلام شان و عزت دولت به خوبی حفظ شد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار