تابناک کهگیلویه وبویراحمد گزارش می دهد
استان سبز چشم اندازی است که مسئولین کهگیلویه و بویراحمد، برای پیمودن بخش مهمی از مسیر توسعه استان برای خود ترسیم کرده اند و به شدت امیدوار به تحقق آن هستند. چیزی که در نگاه اول بسیار سخت و حتی غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما تجربه ۴ تا ۵ ساله اخیر نشان داد که اگر همت، هماهنگی و حمایت بین مسئولین وجود داشته باشد این مهم محقق خواهد شد!
کد خبر: ۱۰۲۷۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹ 06 February 2022
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، استان سبز چشم اندازی است که مسئولین کهگیلویه و بویراحمد، برای پیمودن بخش مهمی از مسیر توسعه استان برای خود ترسیم کرده اند و به شدت امیدوار به تحقق آن هستند. مسیری که استان برای سبز شدن باید بپیماید، گازرسانی ۱۰۰ درصدی همه شهرستان‌ها است چیزی که در نگاه اول بسیار سخت و حتی غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما تجربه ۴ تا ۵ ساله اخیر نشان داد که اگر همت، هماهنگی و حمایت بین مسئولین وجود داشته باشد این مهم محقق خواهد شد!
شاید برای بسیاری رساندن گاز به قلعه رئیسی و دیشموک یک امر محال و ناممکن بود، اما با همکاری، هماهنگی و حمایت‌های همه جانبه مسئولین و انجام کار جهادی شرکت گاز استان طی مدت کوتاهی گازرسانی به این مناطق را به نقطه‌های نهایی نزدیک کرده است! بی شک گازرسانی به قلعه رئیسی و دیشموک با عبور خط لوله از سخت‌ترین مسیر‌های گذر، مصداق واقعی برداشتن گام‌های سخت و محکم در راستای رسیدن به چشم انداز ترسیم شده یعنی استان سبز است.
یک گام دیگر در مسیر سبز!
پس از غلبه اراده‌ها بر سختی کار در گازرسانی به دیشموک و قلعه رئیسی، حال نوبت به بخش‌های ممبی و سرآسیاب در شهرستان بهمئی است، دو بخشی که حتی پیدا کردن مسیر خط لوله برای آن بسیار سخت بود.
به گفته مدیر عامل شرکت گاز استان مسیر‌های مختلفی از جمله استان‌های همجوار پیش بینی شد، اما از آنجایی که مدیریت شبکه گاز پس از پایان عملیات گازرسانی مهم است، لذا تصمیم بر این بود که حتما مسیری از خط لوله‌های درون استان انتخاب شود که نهایتا انتقال از شهرستان لنده مورد نظر قرار گرفت.
رحمن خادم در حاشیه آئین افتتاحیه با اشاره به اعتبار بالغ بر ۸۲۰ میلیارد ریال پروژه گازرسانی به ممبی و سرآسیاب افزود: با اجرای این طرح ۴۲ روستای این دو بخش، با ۳ هزار و ۳۰۰ خانوار و بیش از ۱۳ هزار نفر در شهرستان بهمئی تا پایان سال ۱۴۰۰، از گاز طبیعی برخوردار شدند.
خادم گازرسانی ۹۴ درصدی در شهرستان بهمئی را اعلام کرد که این یعنی غیر از گچساران که با ۱۰۰ درصد گازرسانی، تنها شهرستان سبز استان است و برخی شهرستان‌های دیگر که درصد بالایی از گازرسانی را دارند، بهمئی ۶ درصد با سبز شدن فاصله دارد، اما همین ۶ درصد نیازمند تلاش‌هایی است که شاید بدون از اغراق از سخت‌ترین مسیر‌های کار خواهد بود.
فیلم / مسیری که گاز تا ممبی و سرآسیاب طی کرد!
درصد گازرسانی به شهرستان‌های مختلف استان
شاید دیدن آمار فعلی گازرسانی برای استان محروم و توسعه نیافته‌ای که اقدامات توسعه‌ای در وجب به وجب آن پر هزینه و سنگین است و مقایسه ان با آمار چند دهه قبل، کمی عجیب و غیر قابل باور باشد، اما واقعیت تغییرات گسترده در مسیر سبز نشان دهنده این موضوع است که اگر مدیران بخواهند می‌توانند گام‌های مهمی برای توسعه استان بردارند!
خادم با اعلام این نکته که قبل از انقلاب تنها ۳ روستا در استان دارای گاز بود، گفت: هم اکنون گچساران با گازرسانی ۱۰۰ درصدی شهرستان سبز ما است و دیگر شهرستان‌های استان هم، "باشت، ۹۸ "" بهمئی، ۹۴ ""بویراحمد، ۹۴ " "دنا، ۹۰" " چرام ۸۹ " " لنده ۸۸ " " کهگیلویه، ۸۶" " مارگون، ۷۲ " و میانگین کل استان، ۸۸ " درصد، گازرسانی شده است که تلاش می‌کنیم گام به گام به سبز شدن شهرستان‌ها نزدیک شویم.
گام های نهایی اما سخت در مسیر سبز + فیلم
مهمترین مشکلات در مسیر سبز استان!
همانگونه که گفته شد گام‌های نهایی در تک تک شهرستان‌ها برای رسیدن به شهرستان سبز، بسیار سخت، پر هزینه و نیازمند همکاری و حمایت‌های همه مسئولان استان و رایزنی‌ها در سطح ملی است.
درصد‌های مانده از هر شهرستان همه مربوط به مناطق سخت گذر، کوهستانی و هزینه بر است که برای برخی مانند سیلاب کلوار، حتما نیازمند مجوز ملی است چرا که هزینه هر علمک گاز عددی کاملا مشخص است و عدول از آن بدون مجوز‌های خاص امکان ندارد!
به گفته مدیر عامل شرکت گاز استان تا قبل از این هزینه هر علمک گاز ۱۲ میلیون تومان بود که در دوره جدید وزارت نفت این عدد به ۴ برابر رسیده است و این دست شرکت گاز برای تعریف پروژه‌های جدید را باز کرده است، اما در همین حال برای سیلاب کلوار هزینه هر علمک بیش از ۱۵۰ میلیون تومان برآورد شده است که با توجه به مصوبات فعلی عملا کار غیر ممکن است!
خادم در این خصوص، اما توضیح می‌دهد که همه تلاش خود را خواهیم کرد که مجوز گازرسانی به سیلاب کلوار را هم از مسئولین ملی بگیریم و با توجه به نگاه ویژه دولت فعلی به مناطق محروم در این زمینه هم امیدوار هستیم بتوانیم مشکلات گازرسانی به سیلاب کلوار را مرتفع کنیم.
در پایان باید گفت، برنامه ریزی برای طی مسیر سبز در استان با شدت هر چه تمام‌تر در حال عملیاتی شدن است به عنوان مثال گازرسانی به زیلایی می‌تواند یکی از غافلگیری‌های توسعه‌ای در استان باشد که احتمالا با کلنگ زنی در روز‌های آینده کار خود را آغاز خواهد کرد و موفقیت در این پروژه یعنی نزدیک و نزدیک‌تر شدن به استان کاملا سبز که شاید روز‌هایی نچندان دور بیشتر به یک رویا شباهت داشت!
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار