تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
در این بازدید مردم مشکلات خود را در زمینه‌های مختلف از جمله در بحث معارضات مردمی با منابع طبیعی موضوع آبرسانی و ساماندهی کانال‌های کشاورزی نبود سالن ورزشی در بزرگترین روستای بخش کبگیان اعلام کردند.
کد خبر: ۱۰۴۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵ 28 April 2022

 

عصر امروز استاندار کهگیلویه و بویراحمد با همراهی، فرماندار بویراحمد، برخی مدیران استانی و شهرستانی از روستای ساران واقع در ۳۰ کیلومتری شهر یاسوج بازدید و از نزدیک مشکلات مردم را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در این بازدید که همان ابتدا یکی از اهالی پشت تریبون در تجمع مردم در مسجد رفت و گفت که برای اولین بار است استاندار و فرماندار به این روستا می آیند ! مردم مشکلات خود را در زمینه‌های مختلف از جمله در بحث معارضات مردمی با منابع طبیعی موضوع آبرسانی و ساماندهی کانال‌های کشاورزی نبود سالن ورزشی در بزرگترین روستای بخش کبگیان اعلام کردند.
قبل از ورود به روستا، جاده دسترسی مورد بازدید قرار گرفت که بخشی از آن به دلیل ریزش پی در پی کوه عبور از آن برای مردم را با بیم و امید به گذشتن سالم از محدوده مورد نظر همراه کرده است.
در این بازدید توسط دهیار روستا اعلام شد که در گذشته بسیاری از مردم ساران به شهر یاسوج مهاجرت کرده بودند و تقریباً روستا خالی از جمعیت شده بود، اما در حال حاضر با ارائه برخی خدمات مردم دوباره به روستای خود بازگشته اند و اینجا زندگی می‌کنند.
اسحاق عابدینی، دهیار روستای ساران از توابع شهرستان بویراحمد نیز در این دیدار گفت: در این روستا حدود ۳۰۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۸۷۰ نفر زندگی می‌کنند که البته حدود ۲۰۰ خانوار به شهر یاسوج مهاجرت کردند البته به خاطر برخی خدمات ارائه شده به روستا مهاجرت معکوس در حال شکل گیری است که در صورت تداوم خدمات خانوار‌های بیشتری به روستا مهاجرت خواهند کرد.
دهیار روستای ساران خاطر نشان کرد: جاده دسترسی روستا با مشکلاتی همچون ریزش و حادثه خیز بودن مواجه است و تاکنون چند مورد حادثه در این زمینه رخ داده که انتظار داریم در این زمینه چاره اندیشی شود.
فیلم / بیم و امید برای عبور سالم از جاده!

عمده‌ترین مشکلات روستا از زبان دهیار
اسحاق عابدینی دهیار روستای ساران در خصوص آب شرب گفت: روستا با مشکلاتی مواجه است در حالی که روستا چشمه‌ای دارد که می‌تواند ۳۰ هزار خانوار را پوشش دهد، اما هم اکنون نیاز به ۱۱ کیلومتر شبکه آب شرب دارد و شبکه فعلی جوابگوی نیاز مردم نیست که از متولیان امر و مسئولان انتظار داریم آب شرب این روستا را ساماندهی کنند و همچنین ساخت یک مخزن بزرگتر می‌تواند مشکلات آب روستا را رفع کند.
عابدینی تصریح کرد: با وجود پیگیری‌ها برای رفع این مشکلات هر وقت به آب فاضلاب استان مراجعه کردیم به جایی نرفتیم اول همیشه با این جواب مواجه شدیم که اعتبار نداریم.
عابدینی ادامه داد: اقتصاد این روستا بر مبنای کشاورزی و محصول برنج است که در این زمینه دود ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی داریم، اما در زمینه کشت و آبیاری با مشکل مواجه هستند و به صورت سنتی می‌شوند.
وی ادامه داد: هفت هزار متر زیرسازی جاده و معابر روستا بلاتکلیف مانده است نیاز به آسفالت دارد.
دهیار روستای ساران عنوان کرد: بیش از ۶ سال است برای رفع مشکل برق روستا و برخی از اهالی روستا پایه‌های برق زده شد، اما تاکنون اقدامی نشده و رها شده اند و بیشتر مردم روستا به دلیل همین مشکلات از. چند کیلومتر برق مورد نیاز خود را بصورت ناایمن و غیراستاندارد تامین می‌کنند که خطراتی را در پی دارد.
عابدینی تاکید کرد: همچنین وضعیت روشنایی روستا مطلوب نیست و با وجود اینکه پیگیری‌هایی در این خصوص داشته ایم اداره برق امروز و فردا می‌کند و آخرین باری که صحبت داد اداره برق داشتیم به ما گفتند که دهیار باید لامپ بخرد تا ما بیاییم لامپ‌ها را نصب کنیم!
وی عنوان کرد: یکی از مهمترین مشکلات روستای ساران نداشتن مکان و سالن ورزشی برای جوانان این روستاست، این روستا استعداد‌های خوبی در زمینه ورزش دارد، اما امکانات لازم وجود ندارد و جوانان زیادی دارد و معتادی در این روستا نداریم البته در این زمینه پیگیری‌های داشته ایم که همیشه با جواب اعتبار نداریم مواجه شده ایم.
دهیار روستای ساران گفت: حدود سه هزار هکتار زمین کشاورزی بین مردم این روستا دارند که با توجه به این که در کنار رودخانه بشار قرار دارند می‌توانند به زمین‌های کشاورزی آبی تبدیل شوند، اما با موانعی از سوی منابع طبیعی و شرکت آب منطقه‌ای مواجه هستیم انتظار کمک و همکاری برای رفع این مشکلات داریم. زمین‌های کشاورزی روستا منابع ملی اعلام شده که با وجود پیگیری‌های لازم تا کنون در این رابطه نتیجه‌ای نگرفته ایم.
عابدینی بیان کرد: طرح هادی در این روستا به صورت ناقص اجرا شده که نیاز به تکمیل دارد و همچنین انتظار داریم بخشی از زمین‌های روستا نیز در طرح هادی قرار گیرند.
پاسخ استاندار به درخواست‌ها
در ادامه استاندار به آن‌ها نوید داد که مدیرعامل کنونی آب منطقه‌ای خودش جانب کشاورزان را می‌گیرد و از این بابت هیچگونه دغدغه‌ای نداشته باشید.
در این بازدید همچنین آن‌ها به زمین‌های کشاورزی خودشان اشاره کردند که فقط یک نسق دارند و همه زمینه‌ها در ید منابع طبیعی است آن‌ها خواستار سنددار شدن زمین‌های کشاورزی خودشان شدند.
در ادامه استاندار از رئیس سازمان جهاد کشاورزی خواست تکلیف این مردم را در خصوص بلاتکلیفی زمین‌های کشاورزی و معارضات مشخص کند که معتمدی پشت تریبون رفت و گفت: آن‌هایی که از سال ۳۷ به بعد در این زمین‌ها کار می‌کنند تا پایان سال ۱۴۰۲ سند‌ها به نام خودشان زده می‌شود.
استاندار سپس با مدیرعامل برق استان تماس تلفنی برقرار کرد و از معتمدی خواست در کمترین زمان ممکن مشکل روشنایی معابر را حل کند چراکه دهیاری پولی برای این کار ندارد.
احمدزاده در ادامه از مدیرکل بنیاد مسکن خواست تا بقیه معابر روستا را در زمینه طرح هادی تکمیل کرده و آسفالت معابر ریخته شود وی همچنین در خصوص ریزش کوه و خطرات آن در جاده به مردم قول داد که به زودی کارشناسانی از این جاده بازدید خواهند کرد و بعد از کار کارشناسی معلوم می‌شود که باید جاده جایگزینی را در دستور کار قرار داد یا اینکه کار دیگری روی آن انجام شود.
وعده دهقان به اهالی روستای بدون معتاد
سارانی‌ها به یک مشکل بزرگ دیگر هم اشاره کردند به تعداد زیاد جوانان و نوجوانانی اشاره کردند که حتی یک نفر معتاد هم در این روستا ندارند، اما دریغ از اینکه بزرگترین روستای بخش کبگیان با این همه جمعیت یک سالن ورزشی و یا یک چمن مصنوعی داشته باشد در حالی که ۲ هزار متر زمین هم برای این کار اهدا کرده‌اند.
یکی از مشکلاتی که در پاسخ‌های استاندار همچنان به قوت خود باقی ماند، همین موضوع سالن ورزشی بود که مدیرکل ورزش و جوانان اعتراف کرد اعتبارات ورزش استان ناچیز است و در سال گذشته کل اعتبار یک اداره کل ۲۰ میلیارد تومان بوده و نمی‌توان قولی حتمی برای این کار به مردم داد.
استاندار هم در ادامه صحبت‌های آقای مدیرکل به مردم گفت که به شما قول سالن ورزشی را نمی‌دهم، چون بودجه برای این کار نداریم.
فیلم / اما پاسخ نهایی عین الله دهقان در گفتگو با تابناک کهگیلویه و وبویراحمد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار