گزارش میدانی تابناک کهگیلویه و بویراحمد از عملیان اطفاء حریق در خامی
روز گذشته هم استاندار کهگیلویه و بویراحمد، مدیر کل مدیریت بحران و برخی مدیران شبانه به محل رفته و تلاش برای مهار را به صورت میدانی مدیریت کردند.
کد خبر: ۱۰۶۳۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰ 24 August 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، از دو روز پیش کوه خامی مرز بین دو شهرستان باشت و گچساران در حال سوختن است که البته در همان ساعات اولیه گروه‌های مردمی و دستگاه‌های مختلف دولتی در دو سمت اقدام به حضور در منطقه و اطفا حریق نمودند.
روز گذشته هم استاندار کهگیلویه و بویراحمد، مدیر کل مدیریت بحران و برخی مدیران شبانه به محل رفته و تلاش برای مهار را به صورت میدانی مدیریت کردند.
برپایی قرارگاه مدیریت بحران در منطقه
یکی از اولین اقدامات در مهار برپایی قرارگاه مدیریت بحران و بررسی میدانی عملیات در روستایی نزدیکی امام زاده جعفر گچساران بود که در این محل به دلیل نزدیکی به محل اتش سوزی انتخاب شد.
با توجه به این نکته که گستره آتش به دو سمت کوه خامی یعنی بخشی در حوزه باشت و بخشی در حوزه گچساران رخ داده بود، تلاش زیادی شده بود که در هر دو سوی کوه، نیرو‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی هماهنگ و مدیریت شده مناطق دچار اتش سوزی را مهار و پایش کنند.
هلی برن تنها راه رسیدن سریع به محل آتش سوزی
ارتفاع بسیار بلند و نداشتن مسیر دسترسی که نیرو‌های اطفاحریق و مردمی بتوانند هرچه سریعتر خود را به محل آتش سوزی برسانند باعث درخواست بالگرد شد ضمن اینکه در بخش محدوده باشت، بسیاری از نیرو‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی، شبانه خود را به محل رسانده بودند و کار اطفا حریق را آغاز کرده بودند.
انجام عملیات هلی برن در بالای کوه و محل آتش سوزی هم یکی از سختی‌های اطفا حریق بود چرا که به دلیل عدم توانایی بالگرد جهت فرود در بالای کوه، نیرو‌های مردمی، اجرایی و مسئولین، مجبور به پرش از ارتفاع در هنگام عملیات هلی برن بودند که کار را بسیار سخت و خطرناک می‌کرد.
یکی از نکات مثبت و دلگرم کننده عملیات، حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در محل آتش سوزی و تلاش برای کمک به نیرو‌های عمل کننده بود.
در عملیات هلی برن همانگونه که فیلم مشاهده می‌شود، بالگرد بار‌ها برای نزدیک شدن به زمین تلاش می‌کرد و، اما به دلیل شرایط سخت محیطی از جمله وزش باد شدید و احتمال خطر سقوط، ناچار به اوج گیری و تکرار عملیات می‌شد!
تلاش برای نجات گل پشمک!
استاندار در محل اطفا حریق و در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد، توضیحاتی در خصوص وضعیت منطقه و عملیات اطفا حریق ارائه داد.
سید علی احمدزاده اظهار داشت: از صبح زود نیرو‌های جهادی و دستگاه‌های مرتبط و همچنین اصحاب رسانه برای تهیه گزارش از وضعیت منطقه و عملیات اطفا در محل حاضر و در حال تلاش هستند.
احمد زاده با ارائه توضیح در خصوص وضعیت جبهه‌های مختلف گفت: همه پای کار هستند و کار هم خوب پیش می‌رود که امیدواریم در سریع‌ترین زمان ممکن اتش مهار و پایش هم صورت گیرد.
وی گفت: از ساعات اولیه دو بالگرد در محل حاضر هستند ضمن اینکه حدود ۱۰۰ نفر هم از نیرو‌های مردمی، جهادی و دستگاه‌های مختلف در کوه خامی مشغول خاموش کردن آتش هستند.
احمدزاده توصیه‌ای هم به مردم داشت و بیان کرد: انتظار از مردم این است که در محیط‌ هایی که احتمال اتش سوزی و گسترش آن وجود دارد آتش روشن نکنند و نسبت به حفظ محیط زیست تلاش کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از گونه‌های گیاهی در این استان منحصر به فرد هستند مانند "گل پشمک" که بنابر گفته‌های برخی متخصصین این گل در هیچ کجای دیگر رویش ندارد که باید در حفظ و نگهداری از این گیاهان تلاش کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار