در مرحله نخست تصفیه خانه یاسوج ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب از رودخانه بشار یاسوج وارد شبکه توزیع آب آشامیدنی شهر یاسوج می‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۲۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۵ 01 July 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، استاندار گفت: یاسوج از جمله شهر‌های دارای روان آب‌های فراوان است که به دلیل اینکه اصولی هدایت نمی‌شود، یکی از شهر‌های دارای تنش آبی استان باشد.
سید علی احمدزاده با اشاره به اینکه دولت سیزدهم برای رفع مشکلات اساسی به ویژه در حوزه زیرساخت در سال‌های اخیر بیش از ۳۵ میلیارد تومان بودجه تخصیص داد افزود: این طرح با بیش از ۹۰ درصد در ۲ سال اخیر در یک قدمی بهره برداری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح و ایجاد مخازن بزرگ ذخیره آب در دو نقطه مرکز استان، به زودی مشکلات آب آشامیدنی در یاسوج و مناطق حاشیه‌ای آن تا حد بسیار زیادی رفع می‌شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه شهر یاسوج در مجموع ۶۰۰ کیلومتر شبکه آب دارد که ۲۰۰ کیلومتر این شبکه معیوب و فرسوده است گفت: تصفیه خانه اضطراری یاسوج، در دولت قبل حدوداً ۶۰ درصد پیشرفت داشت و تاکنون ۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شده است.
امید صالحی افزود: برای محوطه‌سازی و آبگیری این تصفیه خانه ۳۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است و برای بخش دیگر این طرح به توجه ویژه‌تر دولت نیاز داریم.
وی ادامه داد: چنانچه آبگیری تصفیه خانه یاسوج وارد مدار شود در مرحله نخست ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب تولید می‌شود که پاسخگوی ۶۰ هزار نفر است.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سفر اول ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۲۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه آب شهر یاسوج در نظر گرفته شد و این اولین گام مهم دولت برای جلوگیری از هدر رفت و پایداری آب در مرکز استان بود.
صالحی افزود: از این میزان اعتبار بیش از ۵۸ میلیارد تومان آن تخصیص یافت، یعنی معادل ۳۰ کیلومتر شبکه آبرسانی شهر یاسوج در قطر‌های متفاوت اصلاح و ترمیم شد.
وی به طرح تأمین آب مناطق بنسنجان، مادوان و مهریان اشاره کرد و ادامه داد: سال‌ها به دلیل معارضات اجتماعی تأمین آب این مناطق با مشکل مواجه بود که ما تصمیم گرفتیم برای عبور از این معارضات و رفع تنش آبی این مناطق اقدام دیگری انجام بدهیم و به همین خاطر محل طرح را از تنگ کبوتری که با معارض زیادی روبرو بود تغییر دادیم.
صالحی بیان کرد: در محدوده چم‌خانی مجوز ساخت چهار حلقه چاه را گرفتیم که این طرح ۵ میلیارد تومان اعتبار دارد که سه میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان از این اعتبار برای خطوط انتقال آب از ایستگاه تا مخازن فلزی مادوان تخصیص یافت.
وی از اجرای طرح مخزن پنج هزار مترمکعبی مادوان که جزء طرح‌های سفر نبود خبر داد و اضافه کرد: این طرح در سفر دولت به استان افتتاح می‌شود و کمک شایانی به پایداری آب شهر مادوان خواهد کرد.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۱۳ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی شهر مادوان تخصیص داده شده است.
وی افزود: بر اساس نظرات علمی در سطح جهان باید برای هر مشترک ۱.۲ مترمکعب مخزن آب می‌ساختیم، شهر یاسوج ۹۰ هزار مشترک آب دارد که ما باید ۱۰۰ هزار متر مکعب مخزن آب ساخته داشته باشیم.
صالحی افزود: میانگین ساخت مخزن آب در کشور برای هر مشترک ۷. درصد مترمعکب می‌باشد در حالی که در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴. درصد است و استان ما از میانگین کشوری هم عقب است.
صالحی همچنین از احداث چهار حلقه چاه آب در منطقه ساحلی جنب بیمارستان امام سجاد (ع) به منظور تقویت و پایداری شبکه آبرسانی شهرک الغدیر و ولایت خبر داد که این چهار حلقه چاه به عنوان پدافند غیرعامل و به عنوان پشتیبانی برای پایداری آب یاسوج در هنگام بحران‌ها در نظر گرفته شده است.
وی افزود: سه حلقه چاه آب هم در محدوده مختار یاسوج احداث می‌شود و هر حلقه چاه حدوداً پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اگر از ابتدا ما به دنبال احداث این حلقه‌های چاه آب بودیم با این مشکلات مواجه نبودیم.
استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸.۵ میلیارد متر مکعب رواناب از جمله استان‌های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می‌رود.
در این استان سه هزار کیلومتر خط انتقال و پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط توزیع وجود دارد که بیش از ۳۵ درصد از این شبکه‌ها فرسوده است و آب به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع آب و انشعابات غیرمجاز هدر می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار