گاهی موارد هنگام برخورد قانونی با متخلفین شاهدیم که سریعا به سراغ چماق می روند و مانند کسی که طلبکار است با مامورین ما برخورد می کنند!
کد خبر: ۴۵۵۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳ 18 July 2017
این روزها مناطق مختلفی از استان درگیر تنش های کم آبی است و از همه مهمتر ، تامین آب شرب برخی شهرها دچار اختلالاتی است که بعضا به قطعی کامل منجر می شود . اما در اکثر موارد هم مسئولین موضوع جیره بندی و یا قطعی آب آن نقطه را تکذیب می کنند.
مشکلات تامین آب در برخی مناطق کشور کاملا طبیعی است و ان هم به دلیل کمبود منابع تامین آب شرب است اما در برخی مناطق هم با وجود منابع سرشار آب ، باز هم به چنین مشکلاتی برخورد می کنیم ! حتی در برخی مناطق پر آب کشور به مراتب مشکلات تامین آب شرب سخت تر هم شده است!
از آنجا که مشکلات تامین آب به دو حوزه ی وجود منابع و شبکه توزیع مربوط می شود ، می توان به راحتی مشکل کمبود آب یک منطقه را بررسی و چاره اندیشی کرد.
شهر یاسوج یکی از مراکزی است که در این خصوص کاملا مشخص است ، مشکلات تامین آب شرب شهروندان آن بیشتر به حوزه ی توزیع و فرهنگ مصرف بر می گردد نه منابع تامین آب!
با بررسی اجمالی برخی مشکلات و شنیدن سخنان مدیران و کارشناسان آبفا به راحتی می توان گفت ، چرا در یاسوج برخی مناطق از آب شرب بی بهره و یا کم بهره می باشند. در این گزارش به صورت اجمالی به برخی اقدامات آبفا و برخی مشکلات در خصوص تامین آب شرب شهر یاسوج پرداخته می شود.
 
 بحران آب جدی است ، چماق ها را کنار بگذارید! / تخلفات عجیب !+ تصاویر
 
توسعه و اصلاح شبکه افزایش یافته است
با توجه به مشکلات عدیده مشترکان آب و فاضلاب شهری در خصوص تامین آب به سراغ مسئولین آبفای شهری رفتیم که یکی از کارشناسان فنی و رئیس آب و فاضلاب این شهر توضیحاتی دادند که در ادامه منتشر می شود.
رئیس آب و فاضلاب یاسوج در خصوص توسعه شبکه توزیع آب به تابناک گفت : 11 هزار متر مربع و در سال 95 هم 24 هزار متر مربع و در سه ماهه نخست 96 ، 7 هزار متر مربع اصلاح و توسعه ی شبکه توزیع داشته ایم  . در این مدت فقط 400 میلیون تومان برای رفع شکستگی انشعابات که بصورت غیر استاندارد احداث شده اند هزینه شده است!
قلندری در خصوص اقداماتی که شاید یکی از مهمترین مشکلات شبکه توزیع است هم آمار جالبی داشت! وی می گفت : از سال 1394 که این مسئولیت را به عهده گرفتم تا پایان سال 95 بیش از 20 هزار انشعاب را به انشعاب مجاز تبدیل کرده ایم و 13 هزار هم که بدون امتیاز و نصب کنتور بوده اند را نصب کنتور نموده ایم.
قلندری معتقد است که اقدامات آب و فاضلاب در این دو ساله اخیر برای توسعه و رفع مشکلات شبکه توزیع بسیار چشمگیر و گسترده بوده است که البته آمار اعلامی چنین چیزی را هم نشان می دهد!
 
مشکل تامین آب شرب از کجاست ؟
با این اقدامات صورت گرفته باز هم می بینیم روز به روز مشکلات آب بیشتر می شود! البته در این خصوص قلندری نکاتی گفت که جای بسی تامل دارد!
وی گفت متاسفانه برخی از شکستگی های شبکه مربوط به غیر اصولی بودن انشعاب است بدین صورت که برخی افراد پس از خرید امتیاز ، خود اقدام به آوردن لوله کش و اتصال انشعاب به خط انتقال آب نموده اند که در اکثر موارد عمق لوله انشعاب از سطح زمین بسیار کم است و پس از مدتی و با کمترین فشارها می شکند و باعث هدر روی آب می شود! و متاسفانه مهمترین توجیه این اقدام از طرف مشترکان هم کاهش هزینه عنوان می شود!
 
متخلفین چماق به دست
یکی دیگر از مشکلات توزیع آب ، شیرهای پشت کنتور است که این مورد به وفور در سطح شهر مشاهده می شود و وقتی از قلندری این موضوع را پرسیدیم گفت : بله متاسفانه چنین چیزی به وفور در شهر مشاهده می شود و از مدت ها قبل سعی نموده ایم اینگونه تخلفات را به حداقل برسانیم و تا حدودی هم موفق بوده ایم اما این موضوع نیاز به یک فرهنگ سازی عمومی دارد و باید خود شهروندان بپذیرند که در کنار هم و در اجتماع زندگی کردن نیاز به رعایت برخی نکات دارد تا بتوان با کمترین مشکلات مواجه بود.
قلندری در ادامه به برخی موارد اشاره کرد و گفت : خوشبختانه در دو سال اخیر برخی تنش های موجود را به حداقل رسانده ایم ، ما گاهی موارد هنگام برخورد قانونی با متخلفین شاهدیم که سریعا به سراغ چماق می روند و مانند یک طلبکار با مامورین ما برخورد می کنند! البته ما در این زمینه هیچگونه گذشتی نمی کنیم و افراد متخلف را به مراجع قضایی معرفی می کنیم اما برخی تخلفات باید به صورت فرهنگی حل شود نه اینکه حتما برخورد قانونی شود و این چیزی نیست که مردم بخواهند به راحتی از آن بگذرند.
تخلفات عجیب !
قلندری در ادامه گفت : 18 روستای اطراف شهر یاسوج ، متصل به شبکه توزیع شهری است و در موردی ما مشاهده کرده ایم که فردی یک انشعاب 3 اینچ را از شبکه بصورت غیرقانونی گرفته و در چاه آب کشاورزی خود قرار داده و از طریق پمپ به مزرعه خود انتقال می دهد که به قول خود ماموران را فریب دهد! ابته این فرد را به مراجع قضایی هم معرفی کردیم.
یا فردی که یونجه خود را با آب شرب آبیاری می کند و می گوید ، این یونجه غذای گاوی است که نگهداری می کنم و این گاو برای من ارزشش از هر چیزی بهتر است ! آیا این مشترک فکر نمی کند که چه مشکلاتی در خصوص تامین آب وجود دارد؟ بازهم متاسفانه باید بگویم در بسیاری از این موارد با برخورد های خشن و غیر قابل پذیرش متخلفان با مامورین مواجه می شویم که البته این افراد به مراجع قانونی معرفی می شوند اما بافت طایفه ای منطقه ایجاب می کند مردم خود به فکر ترویج فرهنگ باشند و کار را به برخورد قضایی نکشانند.
یا در موردی دیگر ، فردی از یک لوله 3 اینچ در یکی از کوچه های شهر یک انشعاب 2 اینچ زیر زمین کشیده و باغ خود را آبیاری می کند ! این در حالی است که ما برای توسعه ی شبکه در حال حفاری بودیم و اتفاقی موفق به کشف این تخلف شدیم!(این مورد را خبرنگار تابناک حضور داشت و تصویر زیر مربوط به همین مورد می باشد) در همین مورد هم فرد متخلف ابتدا به تندی و پرخاشگری به ماموران اعتراض می کرد و می گفت اینجا ملک شخصی است!
 
بحران آب جدی است ، چماق ها را کنار بگذارید! / تخلفات عجیب !+ تصاویر 
 
در موردی دیگر بخشی از شهر که تا به حال مشکل آب نداشت به یکبار دچار قطعی آب می شود که پس از بررسی های فراوان و حفر مسیرهای گذر لوله آب و برش دادن لوله با حجم زیادی از سنگ درون لوله مواجه می شوند که پس از پیگیری ها مشخص می شود ، پیمانکار شبکه فاضلاب بر اثر بی احتیاطی باعث باز ماندن لوله انتقال آب شرب شده و تعداد زیادی سنگ وارد لوله شده و در محلی انباشته شده و مانع جریان آب شده است.
بر همه این موارد افراد بی مسئولیت را هم بیافزاید که اقدام به شستشوی ، کوچه و خیابان و ماشین و .... می پردازند ! طبیعی است که در چنین مواردی با مشکلات توزیع آب مواجه خواهیم شد.
 
 بحران آب جدی است ، چماق ها را کنار بگذارید! / تخلفات عجیب !+ تصاویر
 
توپوگرافی منطقه و مسئولیت سنگین مردم
قلندری یکی دیگر از مشکلات را توپوگرافی منطقه عنوان کرد و گفت با توجه به شیب تند و اختلاف ارتفاعی در مناطق مختلف شهر ، با وجود استفاده از شیرهای فشار شکن و تجهیزات به روز اما باز هم این موضوع اختلاف ارتفاع مناطق در تقسیم آب بی تاثیر نیست و باز هم این خود مردم هستند که باید بپذیرند با رعایت الگوی مصرف می توانند کاری کنند که فشار کمتری به شبکه و قطعی کمتر آب در برخی مناطق را داشته باشیم.
اقدامات فوریتی
قلندری گفت در برخی موارد ما برخی اقدامات فوریتی انجام می دهیم ، که بخشی از این اقدامات مربوط به تخلفات برخی افراد است ، مثلا همین امروز(روز تهیه گزارش) حدود 100 شیر آب به محل های در نظر شده برای استفاده شهروندان در پارک ها نمودیم که دلیل آن هم متاسفانه سرقت آنها توسط برخی افراد بوده است! البته ما برای جلوگیری از هدر رفت آب و کمک به شهرداری اینکار را انجام دادیم و از بابت هزینه کرد آن مشکلی نداریم اما بحث این است چرا برخی افراد سودجو دست به چنین اقدامی بزنند و فکر نمی کنند که این کار باعث هدر رفتن زیاد آب می شود؟ و اگر چنین اقدامی انجام ندهند ما می توانیم در موارد دیگر این هزینه ها را انجام دهیم!
 
 بحران آب جدی است ، چماق ها را کنار بگذارید! / تخلفات عجیب !+ تصاویر
 
کارشناس فنی چه می گوید؟
یکی دیگر از افرادی که به سراغ وی رفتیم ، کرمی از کارشناسان آب و فاضلاب یاسوج بود که وی در توضیحات خود اینگونه گفت : برخی خطوط شبکه توزیع مربوط به سال های گذشته است که در آن مواقع به راحتی جواب می داد اما حالا با افزایش سرسام آور جمعیت ، چندان جوابگو نیست که البته بیشتر موارد را اصلاح نموده ایم و یا در دست توسعه و اصلاح می باشند.
کرمی برای مثال به منطقه تل خسرو و سر آبتاوه اشاره کرد و گفت : حدود 18 سال پیش یک خط 8 اینچ انتقال آب برای این منطقه کشیده شده است اما جمعیت بسیار افزایش یافت و شهرک جدیدی هم به آن اضافه شد طبیعی است که جوابگو نباشد . البته ما هم اقداماتی انجام دادیم و توانسته ایم بسیاری از این مشکلات را رفع کنیم و می توان گفت مشکل آن منطقه حل شده است اما به هر جهت چنین مشکلاتی وجود دارد که ما در حال رفع آن ها هستیم و بسیاری از موارد را هم به اتمام رسانده ایم و باقی مانده ها هم در حال رفع مشکلات و توسعه و تجهیز شبکه می باشد.
یک واقعیت تلخ
افت شدید منابع آب یکی از مشکلاتی است که این روزها در گفته های کارشناسان به شدت از آن ابراز خطر می شود اما تاثیر آن بر آب شرب هم خود یکی از مشکلاتی است که این روزها کارشناسان آب و فاضلاب به شدت در حال اعلام وضعیت بحران در مورد آن هستند.
کرمی در خصص این موضوع گفت : سطح آب های چاه های تامین ما به شدت پایین رفته است مثلا چند سال پیش سطح خالی چاه 200 متری ما 13 متر بود اما الان به 130 متر رسیده است و این می تواند نشان از احتمال نزدیک شدن به وقوع بحران باشد . ضمن اینکه ما در گذشته بسیاری از پمپ های استخراج آب بر روی چاهها را در مدت زمان زیادی از روز خاموش می کردیم اما الان این پمپ های استخراج آب در 24 ساعت شبانه روز در حال فعالیت هستند و باز هم برخی مشکلات را داریم.
 به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، نمی توان نقش مسئولین را در به وجود آمدن مشکلات آب نادیده گرفت ، این مشکلات هم می تواند از ناحیه متولیان توزیع آب باشد و هم مسئولین قضایی و هم مسئولین فرهنگی اما آنچه را که نباید انکار کرد و به راحتی از کنارش گذشت ، عدم مسئولیت پذیری برخی شهروندان است که فکر می کنند چون پول می پردازند ، پس حق استفاده از آب به هر میزان و در هرجای مصرفی را دارند و نمی توان افرادی را نادیده گرفت که به معنای واقعی اقدام به سرقت آب می کنند! و در مواجه با مامورین فورا دست به چماق! می برند!
 
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
اصلا هیچ ارگانی متولی نیست متاسفانه شهرداری با وجود تمام کم آبی چمن می کارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
شیرپشت کنتوراولین بارمیشنوم‌مگه پول اب تویاسوج‌چقدمیادخیلی گرونه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار