کد خبر: ۷۳۵۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲ 17 April 2019
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، هنگام خردکردن پیاز خام اشک انسان بی‌اختیار جاری می‌شود، اما این ماده غذایی میزبان فواید سلامت جالب توجه‌ای است. پیاز محصولی متنوع بوده و هزاران سال است که در آشپزی کاربرد دارد. اما مصرف روزانه پیاز می‌تواند فواید سلامت شگفت‌انگیزی را نیز ارائه کند که در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می‌شوید.
کاهش سرطان
مصرف منظم پیاز می‌تواند به نابودی مواد سرطان‌زایی که از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنیم، کمک کند.به‌طور خاص، ترکیبات ارگانوسولفور از متابولیزشدن عوامل سرطان‌زا به روشی خطرناک پیشگیری می‌کنند. نتایج یک مطالعه نشان داد که ترکیب پیاز با زردچوبه اثری هم نیروزا دارد که توانایی سرطان برای بقا در روده را کاهش داده و به‌طور قابل توجهی خطر سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.حتی مصرف متوسط پیاز نیز می‌تواند برخی فواید سلامت را ارائه کند، اما به گفته پژوهشگران هرچه مصرف این ماده غذایی بیشتر باشد، بهتر است.
سلامت قلب
پیاز محصولی بسیار مغذی و حاوی ویتامینC ، فیبر، اسید فولیک، کلسیم و آهن است. اما آنچه پیاز را خاص می‌سازد، آنتی‌اکسیدانی بنام کوئرستین است که روند آسیب اکسیداتیو به سلول‌ها و بافت‌های بدن را کند می‌سازد.زمانی که موضوع سلامت قلب مطرح می‌شود، کوئرستین موجود در پیاز به حفظ فشارخون سالم و انعطاف‌پذیری و نرمی سرخرگ‌ها کمک می‌کند.همچنین، به‌نظر می‌رسد که کوئرستین به کاهش سطوح کلسترول بد(LDL) در افرادی که با خطر اختلالات قلبی‌وعروقی مواجه هستند، کمک می‌کند. این فواید در کنار هم نقش چشمگیری در حفظ سلامت قلب ایفا می‌کنند.
کاهش مسمومیت
شاید شنیده باشید که پیاز برش خورده مستعد جذب و رشد باکتری است. اما باید توجه داشت که این ماده غذایی حاوی ترکیبات ضد باکتری است. آبی که هنگام خردکردن پیاز تولید می‌شود می‌تواند انواع مختلفی از میکروارگانیزم‌ها که به‌عنوان دلیل مسمومیت غذایی شناخته می‌شوند را نابود کرده یا رشد آنها را بسیار کند سازد.از این‌رو، مصرف پیاز به‌همراه وعده‌های غذایی به معنای کاهش احتمال بیماری است. درباره نگهداری از پیاز خرد شده باقیمانده نیز نگران نباشید.
جلوگیری از دیابت
مصرف پیاز می‌تواند مقدار انسولین موجود در بدن انسان پس از یک وعده غذایی را افزایش دهد. انسولین برای پردازش قند موجود در غذا ضروری است و آلیل پروپیل دی‌سولفید موجود در پیاز می‌تواند انسولین آزاد بیشتری را برای مدیریت سطوح قند خون باقی بگذارد.دیابت نوع 2 زمانی رخ می‌دهد که انسولین در پردازش گلوکز ناکارآمد عمل می‌کند.
کاهش آلرژی
از آنجایی که کوئرستین ترکیبات آلرژی‌زا و التهابی را مسدود می‌کند، این ماده می‌تواند برای افرادی که از آلرژی‌های فصلی رنج می‌برند نیز بسیار مفید باشد. به‌جای استفاده از داروهای ضد حساسیت، مصرف پیاز را برای توقف تولید و ترشح هیستامین‌ها امتحان کنید.هیستامین دلیل خارش چشم‌ها، احساس خراشیدگی در گلو، و آبریزش بینی مرتبط با آلرژی‌های فصلی محسوب می‌شود. اگر بو و طعم پیاز را نمی‌توانید تحمل کنید، مکمل‌های کوئرستین نیز در دسترس هستند.
هموسیستئین، اسید آمینه‌ای است که توسط بدن برای شکستن پروتئین‌ها تولید می‌شود. مقدار بیش از حد آن در تولید هورمون‌های سروتونین، دوپامین، و نوراپی‌نفرین اختلال ایجاد می‌کند که هر سه در پایداری خلق و خو، احساسات خوب، خواب، و اشتها نقش دارند. پیاز سرشار از فولات است که از انباشت هموسیستئین پیشگیری می‌کند.از این‌رو، مصرف فولات به میزان کافی برای کاهش خطر ابتلا و شدت افسردگی کلیدی است. کمبود فولات می‌تواند موجب خستگی و مشکلات رشد شود که با خواب ضعیف هرچه بیشتر تشدید می‌شوند.اگر به بو و طعم پیاز علاقه‌ای ندارید، همچنان می‌توانید با مصرف پیاز پخته از فواید سلامت این ماده غذایی بهره‌مند شوید. اگرچه حرارت فواید سلامت پیاز را کاهش می‌دهد، اما به‌طور کامل از بین نمی‌برد. / روزنامه آرمان
برچسب ها: پیاز ، خواص پیاز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار