کد خبر: ۷۴۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ 21 May 2019
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: 30 درصد از جمعیت شهری و روستایی بالای 30 سال این شهرستان دارای فشار خون هستند.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، کنترل و درمان به موقع فشار خون عامل مهمی در پیشگیری از بروز سکته‌ های قلبی و مغزی و نارسایی ‌های کلیوی است.
بر اساس آمار از مجموع 2 هزار و 600 مورد مرگ و میر سال 1397 در کهگیلویه و بویراحمد ،دلیل مرگ یک هزار و 100 نفر فشار خون بالا و بیماری ‌های قلبی، عروقی بوده است.
کورش داوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: 11.5 درصد از جمعیت شهری و 19درصد از جمعیت روستایی بالای 30 سال شهرستان مبتلا به فشارخون بالا هستند.
وی بیان کرد: این درصد شامل پنج هزار و 285 نفر در روستاها و سه هزار و 95 در شهر های چهار گانه دهدشت، سوق، قلعه رئیسی و دیشموک هستند.
داوری با اشاره به شناسایی هشت هزارو 830 نفر از بیماران مبتلا به فشار خون در این شهرستان افزود: پیش بینی می شود بیش از 12 هزار نفر از جمعیت 131 هزار نفری کهگیلویه دارای فشار خون باشند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان با اشاره به آغاز طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در این شهرستان افزود: در این طرح بیش از هشت هزار نفر از افراد بالای 30 سال از 17 خرداد تا 15 تیر غربالگری خواهند شد.
داوری تصریح کرد: در اجرای این طرح تمامی افراد بالای 30 سال سن و همچنین مادران باردار و افراد دارای نارسایی های کلیوی غربالگری می شوند.
وی اظهار داشت:علت 46 درصد مرگ و میر در کشور بیماری های قلبی و عروقی است و فشار خون بالا یکی از عوامل مهم ایجاد این بیماری است.
داوری گفت: افزایش فشار خون و نارسایی کلیه و سکته های مغزی و قلبی که علل عمده آن فشار خون است، علت اجرای طرح بسیج ملی فشارخون است.
وی با بیان اینکه بیشتر مبتلایان به بیماری فشار خون از آن اطلاعی ندارند، افزود: در واقع افزایش آگاهی مردم از فشار خون و اثرات سوء آن از اهداف این طرح است.
داوری با اشاره به وجود 103 خانه بهداشت و یک بیمارستان در سطح شهرستان اظهار کرد: این مراکز آماده ارائه خدمات مختلف بهداشتی به مراجعه کنندگان در مناطق روستایی هستند.
وی افزود: هفت پایگاه سلامت در شهر دهدشت نیز روزانه خدمات مختلفی از جمله تست فشارخون، قند خون، توزیع قرص آهن و ارائه آموزش به زنان باردار و مشاوره‌های پزشکی و درمانی به مراجعه کنندگان به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار